Němečtí cestovatelé si utahují opasky

Německý ekonomický růst je blízko mrtvého bodu, nezaměstnanost na vzestupu a k tomu se připojuje geopolitická nejistota – experti průmyslu cestovního ruchu tudíž v roce 2003 neočekávají žádné oživení útrat německých rekreantů v zahraničí. Největší evropská ekonomika a životně důležitý zdrojový trh pro incomingové operátory v České republice je v roce 2003 – pokud se týká ekonomického růstu – tam, kde byl před devíti lety, což vede odborníky k předpovědím, že Němci budou o svých letošních dovolených utrácet znatelně méně, pokud se vůbec na dovolenou rozhodnou odjet.

Z průzkumu provedeného organizací Forsa market research institute vyplývá, že omračujících 60 % Němců bude o svých dovolených v roce 2003 vystaveno tvrdým omezením ve výdajích finančních prostředků. K tomu se přidává to, že válka v Iráku byla delší, než se čekalo, v kombinaci se zvyšujícími se cenami ropy a nevolí Američanů, způsobenou německým odmítáním války. Jakékoliv oživení je tudíž v nedohlednu. Podle Německého statistického úřadu byl růst ve čtvrtém čtvrtletí roku 2002 téměř nulový. Ve světle této statistiky byla už vláda Gerharda Schrödera donucena přiznat, že předpovědi o 1,5% růstu v roce 2003 mohly být přehnaně optimistické.

Ale zprávy nejsou jen ponuré. Nedávná studie Drážďanské banky ukazuje, že se v Evropské unii obchodní smýšlení lehce vylepšuje. Výjimkou je Německo. To vedlo analytiky k předpovědi, že se útraty zahraničních návštěvníků Německa mohou zvednout až o 2 % z loňské částky 20,4 miliard eur (646 miliard Kč) na 21 miliard eur (665 miliard Kč) v roce 2003. Mimo to, jak říkají odborníci, by se tato situace mohla stát strategickou příležitostí pro německé regiony, pokud by byly schopny ji úspěšně kapitalizovat do podoby boomu domácího cestovního ruchu. Ale oslabující dolar, obavy z války a stoupající ceny ropy si spíše vyberou svoji daň a uvážou mnoho zahraničních turistů, zejména Američanů, kteří tvoří hlavní zdrojový trh německé příjezdové turistiky, k rodné hroudě.

Německá ekonomika stále ještě balancuje na okraji recese a nezaměstnanost dosahuje nejvyšší úrovně od roku 1998 – v Německu je bez práce 4,27 milionu lidí, takže bezútěšné ekonomické předpovědi spojené s obavami ze ztráty zaměstnání prakticky znamenají, že doby, kdy Němci o dovolené bezstarostně utráceli, jsou holou minulostí. Před rokem 2002 šplhaly vzhůru německé útraty v zahraničí téměř dvě desetiletí, ale současná krize si vybírá úroky. V roce 2002 utráceli němečtí rekreanti o 2,5 % méně (z 51,6 na 50,5 miliard eur) a tento klesající trend se s vypuknutím války ještě posílí.

Podle zprávy, uveřejněné nedávno Evropským institutem pro cestovní ruch (European Institute for Tourism – EIT), prohlásilo 41 % němců, že se bojí teroristických útoků během dovolené, což vedlo téměř třetinu z dotázaných k výroku, že letos spíše zůstanou doma. Táž zpráva také připomíná, že v době před vypuknutím války v Zálivu stoupl počet Němců, kteří se obávají cestovat, o 10 %.

V případě České republiky ale nazrála příležitost a mohly by být i plody. Šetřiví Němci, uvažující o dovolené doma, by se mohli snadno přemluvit k tomu, aby zvedli svá pozadí a podívali se jen kousek přes hranice. Cestování po zemi odstraní strach z létání a poskytne pocit větší bezpečnosti. Nabídka by ovšem musela představovat opravdovou hodnotu za vydané peníze, aby se eliminoval vliv silné koruny.

KB-

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více