Některá místa letos zůstanou neobsazena

V období ekonomické krize před pěti lety sáhla většina hoteliérů k úsporným opatřením. Zastavili investice, snížili náklady, zredukovali personál, přistoupili k outsourcingu pomocných sil a úklidu, omezili výdaje na marketing, personální práci zredukovali na outsourcing mzdové účtárny, výstupů a nástupů, přestali vzdělávat a trénovat atd. Zkrátka, krize je naučila šetřit a postupně utahovat kohoutky, kde jen to bylo možné. Pak se ukázalo, že s odloženými investicemi a spotřebou se dá přežít poměrně dlouhou dobu a na první pohled se to nepozná. Někteří šetří dodnes.

Velkou výzvou naopak stále zůstává schopnost zodpovědně vydělávat, řídit výnosy a rozlišovat, která místa, které procesy a lidé s nimi spojení generují zisk, a tam investovat a oprávněně očekávat návratnost. Investice do personálu se zredukovaly na vzdělávání financované odjinud, zejména díky evropským fondům. Polštář deprivované koruny vůči euru tuzemským hoteliérům, stejně jako exportérům, díky vyšší konkurenceschopnosti způsobené nízkou cenou v eurech dopřál zlaté časy. Nyní, nebo velmi záhy po zastavení intervencí, se teprve ukáže, kdo využil této několikaleté fáze ke stabilizaci a zvýšení profesních kvalit svých lidí.

Foto: Shutterstock.com

Podle průzkumu zveřejněného na serveru www.iHotelMax.cz je více než 30 procent zaměstnanců placeno jinak než zákonnou mzdou, nejčastěji kombinací nejnižší mzdy a doplatku v hotovosti. Podle průzkumu, kterého se účastnilo anonymně přes 1 000 zaměstnanců ve všech 14 regionech na 14 nejdůležitějších pozicích, se příjmy v našem oboru řadí mezi ty nejméně atraktivní. A to poměrně dlouhodobě. Platy na některých pozicích se od sebe liší podle regionů o desítky procent, ale u pozic s nejnižší kvalifikací se průřezově blížíme k nejnižší mzdě. Když se podíváte na inzertní servery, uvidíte stále se opakující inzeráty, na které se ale nikdo nehlásí.

Někteří provozovatelé se rozhodli svůj nedostatek lidí oznámit i na sociálních sítích a nepřijde jim ani trochu podivné tam, kde fanoušci „brandu“ očekávají „Fancy Postings“, vyvěsit, že hledají recepční nebo pokojskou s chutí pracovat a nabízejí za to méně než minimální mzdu. Logicky se nabízí otázka, zda utažené kohoutky tímto směrem budou dlouhodobě vykazovat úsporu stejně tak, jako úsporné LED osvětlení, rekuperace, změna dodavatele energií nebo piva.

Pomalu se zbavujeme lidí, kteří jsou schopni a ochotni aplikovat cross-marketing a up-selling v recepcích, což je něco úplně jiného než podávat klíče a ukazovat, kde je výtah.

Pomalu se tak zbavujeme lidí, kteří jsou schopni a ochotni aplikovat cross-marketing a up-selling v recepcích, což je něco úplně jiného než podávat klíče a ukazovat, kde je výtah. Přicházíme o lidi, kteří jsou schopni využívat nové nástroje dynamické práce s cenou, což je něco jiného než vytisknout ceník pultových cen. Marketing hotelu a restaurace nespočívá ve schopnosti vložit logo do záhlaví jídelního lístku, a up-selling v restauraci neznamená, že někdo donese na stůl cokoliv, co mu nandali v kuchyni.

Profesionály tak zvolna až nepozorovatelně nahrazujeme pracovními silami, které spojuje jen ochota přijít do práce za málo peněz. Ukazuje se, že jedinou správnou cestou je adekvátní odměňování závislé na výkonu a soustavný smysluplný trénink standardů, o které by každý slušný podnik měl pečovat a doplňovat je o nejnovější zkušenosti a Best Practices. A co s finanční motivací? Jak říká americký spisovatel Zig Ziglar: „Peníze nejsou všechno, ale řadí se na úroveň kyslíku.“

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Šest medailí pro Mucha Sekty z 20. ročníku Cuvée Ostrava

Za podpory Vinařského fondu a ve spolupráci s Národním vinařským centrem se uskutečnil dvacátý ročník ojedinělé mezinárodní soutěže kupáží, asambláží a známkových vín Cuvée 2022 Ostrava. S velkým ohlasem se v tomto klání setkaly produkty značky Mucha Sekt - degustátoři...

Číst více