Nároky Čechů na víno stoupají

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Chcete-li ve svém gastronomickém zařízení potěšit českého spotřebitele, mějte ve skladu dostatečnou zásobu vína. Hlavně tedy tuzemského, bílého, ideálně polosuchého. A nebojte se kvalitnější produkce. Tak by se daly notně zjednodušeně interpretovat výsledky loňského průzkumu Vinařského fondu.

Říká se, že pravda je ve víně, následující řádky jsou ale pravdou o víně. Respektive o spotřebním chování českých a moravských konzumentů vína. Jde totiž o výběr z výsledků průzkumu Vinařského fondu s názvem Víno a český spotřebitel. Toto loňské šetření (možná poněkud překvapivě) ukázalo, že víno mají Češi ze všech alkoholických nápojů nejraději. A také, že preferují vína bílá, zejména pak tuzemská, přičemž za kvalitu jsou ochotni sáhnout hlouběji do peněženky.

Častěji pijí víno ženy a lidé výše postavení. Roste spotřeba vína u mladší generace. Pozitivním zjištěním je, že český spotřebitel se v posledních letech zlepšil, pokud jde o znalosti o víně.

Nejkonzumovanější alkohol? Víno, nikoli pivo!

Průzkum mezi 1 200 respondenty, který pro Vinařský fond na sklonku loňského léta připravila agentura FOCUS – Marketing & Social Reseach, ukázal, že víno konzumují téměř tři čtvrtiny (73 %) dospělé populace. „Víno je tak nejkonzumovanějším alkoholickými nápojem Čechů, protože druhé pivo, ať už příležitostně, nebo pravidelně, konzumují ‚jen‘ cca dvě třetiny (65 %) dospělých,“ uvedl Vinařský fond a vysvětlil, že v jednoduchosti to znamená, že víno má ze všech alkoholických nápojů mezi konzumenty stále nejméně odpůrců. V absolutních číslech, tedy v celkově zkonzumovaném množství či pravidelnosti konzumace však pivo stále dominuje.

Nepřekvapí zjištění, že vínu dávají přednost spíše ženy, lidé pracující na kancelářských pozicích a lidé s nejvyšším profesním statusem, silně využívající internet. Stejně tak, že preference vína roste společně s věkem (až do hranice 64 let). „Image vína i asociace s ním spojené jsou nadále jednoznačně pozitivní. Víno je ale stále velkou částí veřejnosti vnímáno jako nápoj svátečnější, vhodný pro pohoštění návštěv nebo také jako dárek. Pivo je pak daleko častěji vnímáno jako všední nápoj,“ komentoval výsledky průzkumu fond. Z tohoto vnímání pak také ve srovnání s pivem pramení nižší frekvence konzumace. I zde se prý ale projevuje mírný nárůst ve srovnání s rokem 2016 – stejný průzkum provedený v onom roce ukázal, že jednou týdně nebo častěji pilo víno 27 % dospělých, v loňském roce byl jejich podíl o dva procentní body vyšší.

Nároky stoupají

Pokud jste snad nedejbože na dotaz klienta „Jaké máte víno?“ ještě stále odpovídali „No, červené a bílé“, rychle na tuto svoji praxi zapomeňte. Čechům už dávno není jedno, co pijí. Jedním z výsledků loňského průzkumu je zjištění, že Češi mají čím dál raději kvalitní víno, a to do té míry, že celé tři čtvrtiny jich jsou ochotny si za kvalitu připlatit. V této oblasti se podle Vinařského fondu odehrál jeden z největších posunů mezi průzkumy v letech 2016 a 2020. Před čtyřmi lety totiž deklarovalo ochotu připlatit si za kvalitu jen 62 % respondentů.

Na druhou stranu však platí, že pro běžné pití volí asi polovina konzumentů spíše levnější vína, často nabízená v supermarketových akcích. Po kvalitnějších a dražších vínech sahají obvykle při svátečních příležitostech.

Podobně jako před čtyřmi lety i v roce 2020 zůstávali tuzemští konzumenti vína věrni hlavně domácí produkci. Téměř tři pětiny preferují vína tuzemská (58 %), zahraniční pouze 5 %, více než třetině ale na původu vína nezáleží (37 %). „Stejně jako v roce 2016 tuzemským vínům dávají jejich příznivci přednost zejména kvůli jejich lepší chuti, podpoře domácí produkce, a hlavně zaručené kvalitě moravských a českých vín,“ dodali představitelé fondu.

Favoritem bílé polosuché

Průzkum potvrdil jednoznačnou preferenci bílých vín českými spotřebiteli – dává jim přednost 54 % respondentů. Pro červená hlasovala rovná čtvrtina účastníků průzkumu, 6 % volilo vína růžová. Patnácti procentům dotazovaných prý na barvě vína nezáleží… Vinařský fond v komentáři k loňskému průzkumu dodal, že v porovnání s rokem 2016 poklesla preference červeného vína a naopak pozvolna stoupá zájem o růžová vína. Z hlediska množství zbytkového cukru prý čeští konzumenti preferují zejména vína polosuchá (29 %) a polosladká (24 %), více než pětina preferuje suchá vína (22 %). Ve srovnání s rokem 2016 podle fondu vzrostla obliba suchých a polosuchých vín a klesá zájem o polosladká či sladká vína.

Znalost rozdílu mezi polosladkým a polosuchým vínem deklarovala více než třetina dotázaných konzumentů vína (36 %), téměř polovina si nebyla jistá a zbytek přiznal, že neví. „Větší obeznámenost o rozdílu vín s odlišným množstvím zbytkového cukru deklarují spíše: lidé 35 – 54 let, lidé s vyšším vzděláním, lidé s vyšším profesním i socioekonomickým statusem, častěji osoby v domácnosti, výrazně častěji lidé s nejvyššími příjmy,“ uvedl fond.

Nadpoloviční většina konzumentů nemá preference stran velikosti výrobce vína, skupiny příznivců produkce malých vinařství a naopak velkých vinařských závodů pak byly téměř stejně početné (17 resp. 18 %). „Podobně i obliba vín konkrétních značek, vinařství nebo preference vín z některé vinařské podoblasti České republiky je stále výrazně menšinovou tendencí, která se projevuje pouze u konzumentů, kteří jsou ve víně vzdělanější,“ uzavřel fond.

Autor

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více