Na startovní čáře (po pandemii koronaviru). Uděláme stejnou chybu?

Současná krize zastavila turismus. Jakýkoliv návrat do normálu je nejistý. Přijde druhá vlna koro­naviru? Turisté jsou nedočkaví. Destinace jsou na startovní čáře a čekají jen na povel. Budeme ale opakovat ty stejné chyby jako předtím, nebo jsme se poučili?

Foto: Shutterstock.com
 

Dle zakladatele G Adventures Poona Tipa, jehož kniha o udržitelném cestování se před pár lety stala jedním ze světových bestsellerů, se momentálně nacházíme v bodě nula a máme jedinečnou šanci znovu porozumět opravdové podstatě turismu: „Narodili jsme se jako objevitelé, ale průmysl cestovního ruchu z nás vytvořil spíše konzumenty. Je na každém z nás, zda turismus bude lepší. To neznamená užívat si dovolené méně, ale cestovat a spravovat turismus, jiným, udržitelným způsobem. Proč bychom po pandemii měli těžce bojovat o návrat do zajetých kolejí, když máme unikátní možnost vytvořit takový model turismu, který bude lépe odpovídat potřebám všech aktérů zapojených v cestovním ruchu.“

Stejný názor má i autorka biografie o overtourismu Rachel Dodds: „Průmysl cestovního ruchu se v posledních letech řídil ideou kapitalismu, že více je vždy lépe. Více (turistů) neznamená vždy lépe. Nechceme se vrátit zpět do období, kdy nás trápili problémy overtourismu a ekologické nezodpovědnosti. Je čas ‚nově nastavit‘ turismus.“ A profesor turismu z věhlasné Purdue University Jonathan Day vysvětluje: „Jestliže chceme postavit továrnu v našem sousedství, většinou se kolem toho strhne živá diskuse týkající se dopadů na místní komunitu. Ale cestovní ruch nás často dostává jen do pozice, kdy se při této stavbě stáváme pouhými diváky. V cestovním ruchu se stává, že se postaví velká továrna ještě předtím, než si toho stačíme všimnout.“ Místo, aby cestovní ruch přispíval k lepšímu životu v destinaci, zcela ji ždímá. Dle Rachel Dodds výše zmíněné problémy mohou být limitovány pouze tehdy, pokud destinace budou nahlížet na rozvoj cestovního ruchu z dlouhodobé nikoli krátkodobé perspektivy. Udržitelný rozvoj z pohledu ekonomického, kulturního a environmentálního musí být jasným cílem.

Strašák overtourismu se i přes veškerá hygienická opatření po skončení pandemie koronaviru může velice rychle vrátit.

Nezbytnou součástí restartování cestovního ruchu by dle prezidenta Global Sustainable Tourism Council Randy Durbanda mělo být zlepšení veřejné politiky a destinačního managementu. Je potřeba více peněz převést z nefunkčního marketingu do lepšího plánování a managementu. Jedním z hlavních důvodů proč se cestovní ruch vymkl kontrole a v mnoha místech po celém světě způsobil overtourism, byl špatný marketing destinací, které často nevěděly, o jaké turisty stojí. Tato strategie měla zdrcující dopady na kvalitu života místních komunit. Někteří rezidenti mají ještě v čerstvé paměti nájezdy britských turistů loučící se svobodou. Destinace mají teď jedinečnou možnost vyvarovat se stejných chyb. Vyjít z krize silnější. Provedením nezbytných opatření, stanovením přesných pravidel, vytýčením jasné dlouhodobé vize za spolupráce všech partnerů (včetně rezidentů) vytvořit takovou strategii, která zacílí na odpovídající cílové segmenty a bude mít snahu rozvíjet turismus v destinaci udržitelným způsobem. Přestože převážná část zodpovědnosti za negativní dopady průmyslu cestovního ruchu leží na bedrech destinačních společností, turistických koncernů, resortů, hotelů a dopravních společností, za současnou situaci jsme vinni i my, turisté. Jestliže chceme „nově nastavit“ cestovní ruch, musíme se zamyslet také nad sebou samými a naším způsobem cestování. Jak doplňuje Poon Tip: „Jako cestovatelé máme obrovskou sílu a privilegium. Je naší volbou, jak se bude vyvíjet cestovní ruch. Změnou našeho cestovatelského chování můžeme změnit celý průmysl cestovního ruchu.“

Zkusme popřemýšlet, jakým způsobem utrácíme peníze v destinaci, jaký dopad a přínosy má naše cestování na rezidenty a místní prostředí a jakými hosty jsme z pohledu kulturního a společenského pro místní komunitu. Strašák overtourismu se i přes veškerá hygienická opatření po skončení pandemie koronaviru může velice rychle vrátit. Ukázkovým příkladem, jak situace může znovu vypadat, pokud i my jako turisté nepřijmeme svoji osobní zodpovědnost, bylo otevření Mountain Park Huangshan po uvolnění opatření nouzového stavu v Číně dne 4. dubna. Obrázky CNN nápadně připomínaly situace před několika měsíci. Tisíce lidí s rouškami (i bez) se vzájemně tlačily při snaze projít přírodním parkem, takže strážcům nezbývalo nic jiného, než přistoupit k neobvyklému kroku a již v 7.48 ráno po naplnění kapacity 20 000 návštěvníků oblast zcela uzavřít.

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Kvíz: Poznejte Česko – 5 tipů, které vám zpříjemní dovolenou

Jak dobře znáte Čechy a Moravu? Vyzkoušejte si náš kvíz! Nebojte se, není to nic těžkého. Správnou odpověď najdete vždy v nápovědě (článku) u každé otázky a po zodpovězení všech otázek v kvízu si můžete v klidu projít všechny odpovědi. Přejeme...

Číst více

Podcast: S Petrem Novotným o zážitkovém turismu

Jaký je dnešní český turista vydávající se do světa za zážitky a dobrodružstvím? V čem se liší od svých západních souputníků? A jaké trendy hýbou světem zážitkového turismu? Odpovědi na tyto a další otázky jsme hledali u ředitele cestovní kanceláře...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vysoká návštěvnost hradů i zoo v Olomouckém kraji

Správci památek v Olomouckém kraji si zatím pochvalují prázdninovou návštěvnost, kterou pomáhá zvyšovat příznivé počasí i vyšší počet lidí trávicích letní dovolenou v ČR. Spokojeno je s počtem návštěvníků také vedení zoologické zahrady na Svatém Kopečku, která je nejnavštěvovanějším...

Číst více