MITT 2010 – proč ruská turistika možná poroste

Přestože české konzulární oddělení v Moskvě hlásí pokles vydaných víz, nemusíme nad letošním vývojem ruských příjezdů ještě lámat hůl. Co o letošní sezoně soudí analytici, ze kterých ruských výzkumů čerpají a co o náladě spotřebitelů napověděl březnový MITT Moskva?

„Pro schengenské vízum si na český konzulát v Moskvě v první čtvrtině roku přišlo opět méně ruských turistů. Konkrétní pokles je na úrovni 27 % oproti loňsku.“ S touto větou se expozice České republiky na 17. ročníku MITT Moskva nezahajovala radostně, nicméně pravda o náladě Rusů cestovat do našich končin padnout musela. Těm, kteří i přes nepříznivý vývoj přijeli hájit své obchody a turistické zájmy našeho státu, držíme palce, nejen jim pak přinášíme krátkou rekapitulaci zajímavostí z veletržních kuloárů, nad kterými by správný produktový manažer neměl mávnout rukou. Začneme tím, že podle oficiálních tiskových materiálů veletržní správy se snížil počet vystavujících společností, na druhou stranu narostla návštěvnost odborné veřejnosti o 17 %. Snad její zájem koresponduje se světlejšími zítřky, které v lednu nastínil prezident spol. Transaero Aleksandr Pleshakov. Ten předpovídá 10 – 12% nárůst celkového objemu ruského turismu s konstatováním, že krize tohoto průmyslu je v jeho zemi u konce.

Česko do Moskvy „přivezlo“ celkem 45 vystavovatelů (české i ruské subjekty dohromady), z toho kraje Královéhradecký (viz foto), Karlovarský, Středočeský, Ústecký, Moravskoslezský, Olomoucký, Praha a CzechTourism Česko do Moskvy „přivezlo“ celkem 45 vystavovatelů (české i ruské subjekty dohromady), z toho kraje Královéhradecký (viz foto), Karlovarský, Středočeský, Ústecký, Moravskoslezský, Olomoucký, Praha a CzechTourism

Střídání stráží

 O přízeň ruských cestovních agentů i koncových zákazníků se do Moskvy přijelo ucházet 185 zemí a regionů. Česko nechybělo. Pro jeho reprezentanty nakoupila Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism 450 m2 s tím, že celková plocha se jako na předchozích ročnících dělila na dvě části. Model rozdělení strategicky využily subjekty regionu Západočeské lázně, za které jej vyjednal jediný zástupce města Karlovy Vary. Podnikatelé se tudíž prezentovali „sdruženě“ na menším samostatném stánku hned naproti hlavnímu stanovišti České republiky.

Nejen karlovarskou prezentaci, ale také pulty ostatních vystavovatelů navštívila delegace české reprezentace v Moskvě, vedená Chargé d’affaires Hynkem Pejchou. S přítomností pracovníků českého konzulátu se jako obvykle rozvířila diskuse o soustavě vydávání víz. Cestovní kanceláře si již několik let stěžují zejména na přístup pracovníků zainteresovaných v tomto systému a jejich nespokojené hlasy ne-utichly ani s převedením vízové agendy na soukromou firmu VFD Global v listopadu 2008. Právě naopak. Podle některých se tím celý proces dokonce prodražil. Česká konzulka v Moskvě Dana Denková i ministr zahraničí Jan Kohout kritiku odmítají. Diskurs ohledně vízové politiky není žádnou novinkou, bohužel se stává spíše folklorem, jakýmsi zakonzervovaným dědictvím.

Jazyk, nohy i ruce rozvázal Laďa Kerndl unaveným vystavovatelům na tradičním večeru na české ambasádě druhý veletržní večer Jazyk, nohy i ruce rozvázal Laďa Kerndl unaveným vystavovatelům na tradičním večeru na české ambasádě druhý veletržní večer

O další vzrušení se postaralo střídání stráží na přední pozici CzechTourism Moskva. Helena Svobodová skončila ve své funkci ředitelky po pěti úspěšných letech a od 1. dubna přešly veškeré záležitosti na –Moniku Linhartovou. Podle svých slov se nebude vyhýbat ani promo kongresové turistiky, kde tuší nevyužitý potenciál. Zájem o Rusko jako zdrojovou zemi ale roste a konkurence přitvrzuje. Letos se například budeme setkávat s intenzivnější aktivitou Nizozemců. Marketingová manažerka nizozemského turistboardu Anuk Susan se totiž nechala slyšet, že její země chce do prosince přilákat 200 000 cestovatelů z Ruské federace. Byl by to dvojnásobek loňských výsledků. Na nizozemskou strategii je již vyčleněn rozpočet půl milionu eur a země tulipánů také otevřela v Rusku své turistické zastoupení. Jedná se o model spolupráce s firmou nabízející marketingové a reklamní služby. Propagaci bude stavět pravdě-podobně i na tom, že 44 % Rusů se o nizozemské regiony zajímá z důvodu leasure time a 46 % připadá na business travel.

Koření zvané optimismus

„Navzdory krizovému loňsku zůstávají ruští spotřebitelé optimisty a věří, že rok s desítkou na konci je rokem šancí,“stojí v lednovém průzkumu společnosti ROMIR*. Jiný průzkum, provedenýVšeruským centrem pro výzkum veřejného mínění (VCPVVM**), zasezjišťoval náladu respondentů, s jakou přistupují ke svým finančnímzdrojům. Výdaje na turistiku plánuje pro letošek 13 procentdotazovaných Rusů, přičemž plánované útraty za dovolené jsou druhouprioritou těch, kdo v jejich domácnostech o rodinném rozpočturozhodují. Pro srovnání s loňským šetřením, o nákupu dovolenýchuvažovalo 9 procent respondentů a jen čtyři procenta pak tento nákuprealizovala.

Zejména na dominantních veletrzích CzechTourism nepodceňuje zábavu pro návštěvníky české prezentace. Na MITTu nechyběly happy hours pivního výčepu s výtečně hořkou chutí plzeňských piv, korálkové show z Jablonce, ukázka ruční výroby módních doplňků, balonky s logem Česka, podskalácká kapela a sedánky s nesmlouvavým karikaturistou

  MITT 2009 MITT 2010
Návštěvnost 85 741 79 850
Počet odborných návštěvníků 63 448 74 234*
Podíl odborné veřejnosti 74 % 94,5 %*
Plocha veletrhu 55 000 m2 50 000 m2
Počet hal 9 8
Počet destinací (vystavující země i regiony) 157 185
Počet vystavujících společností 3 000 1 750
Plocha stánku ČR 530 m2 450 m2
* číslo dopočteno na základě oficiálních výstupů

V prvé řadě však Rusové letos budou dávat peníze na renovace svých bytů, jako třetí důležitá položka se ukazují investice do vzdělání. Čísla z první čtvrtiny roku překvapivě ukazují, že trend utrácet za dovolenou se vrací na úroveň před krizí. Ochota vyrazit na dovolenou může ještě před hlavní sezonou utrpět několik bodyčeků, nicméně to vypadá, že soumrak konzumu v Rusku nehrozí. Jako zajímavé doplnění vybíráme i z krátkého lednového průzkumu společnosti ROMIR. Sledoval oblibu Rusů nakupovat zboží přes internet, která od minulého roku výrazně stoupla. O druhu zboží se ve zveřejněné tiskové zprávě nehovoří, důvěra, potažmo zvyk on-line nakupování je na východě stale více doma. Nezapomeňte, že i to může rozhodovat o dění na MITT 2011 16. až 19. března v moskevském Expocentru.

Text a foto: Hana Čermáková

Zdroje: ČTK, *ROMIR – www.romir.ru , ** VCPVVM – uváděný výzkum se uskutečnil na vybraném vzorku 1 600 osob na 140 sídlištích, která se nacházejí ve 42 krajích Ruské federace. http://wciom.com

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více