Mnoho firem z různých oborů, cestovní ruch nevyjímaje, řešilo a řeší sníženou poptávku v době dopadů krize snížením cen. Nastartovaly tak cenovou válku, jejíž důsledky budou ještě hodně dlouho bolet. Některé tento postup dostal do existenčních problémů. Přesto jsou i takové společnosti, které dokázaly nabídnout místo nízké ceny vyšší kvalitu a tím si udržely zákazníky, a dokonce jim pomohly ušetřit jejich náklady. Nevěříte? Zní vám to jako pohádka?
Opravdu to je možné a příkladem toho je společnost Sixt, konkrétně jejich autopůjčovna. Chce to nebát se a přijít s dobrým nápadem. Jak na to, jsme si povídali s Ing. Petrem Kosmákem, obchodním ředitelem společnosti Sixt.
Služby autopůjčoven jsou v přímé návaznosti na business travel, který, jak jsme psali v minulém vydání, zaznamenává po loňském výrazném poklesu opět příjemný vzestup. Jaký byl pro vás rok 2009?
V loňském roce jsme se obratově i počtem pronájmů vrátili k roku 2007, zejména v první polovině roku byl tento pokles zásadně cítit. Všechny společnosti – lokální i nadnárodní, začaly znatelně škrtit náklady, tedy i výdaje za služební cesty. Ve druhé polovině roku již bylo patrné oživení. Nicméně na zahraničních veletrzích nevznikl žádný nový kontrakt zásadního významu, bylo tam i méně partnerů pro autopůjčovny.
Na přelomu roku a v letošním roce již pociťujeme výraznější zlepšení na trhu autopůjčoven, je patrný rostoucí trend. Je potřeba říci, že prosinec 2009 byl nejlepším prosincem v historii pronájmů aut Sixtu ČR. Stejně tomu bylo i v měsíci únoru letošního roku.
Během období krize došlo v řadě oborů, tedy i v autopůjčovnách, k devalvaci průměrné ceny, kterou je velmi těžké vracet zpět. Jak jste v tomto směru postupovali vy? Jak se vyvíjela vaše nabídka?
Primárně, když ceny začaly prudce padat, jsme přemýšleli o alternativní cestě, jak dosahovat profitu i v době všeobecných úsporných opatření. Obávali jsme se klasické spirály cenové války. Snažili jsme se eliminovat budoucí problémy s vracením cen na „spravedlivou cenu“. Reakce Sixtu byla zásadní – změnili jsme autopark a zavedli úsporné novinky.
Všechny auta má Sixt s klimatizací, postupně zvyšujeme stupeň výbavy aut v půjčovně. Vše s cílem nabídnout klientům za stejnou cenu vyšší hodnotu. V době, kdy současně padaly dolů ceny aut, nás nadstandardní vybavení nestálo tolik peněz, nepodrazili jsme své budoucí ceny, nepodrazili konkurenci a udrželi si své zákazníky.
Zmínil jste změny v autoparku. Jaké to byly?
Rok 2009 je poznamenán fenoménem úspor. Firmy sice snížily služební cesty, ale potřeba obchodního cestování stále existovala. Jádrem nákladů za pronájem vozu jsou dva parametry: nájemné a spotřeba pohonných hmot. Jedna z cest byla nasměrovat autopark k dieselovým motorům. Sixt v ČR však přišel s ještě radikálnějším řešením na podporu úspor našich klientů – pořídili jsme vozidla na zemní plyn CNG.
Jaký je o ně zájem? Luxusní vozy a zemní plyn (CNG)?
Je o ně extrémně velký zájem. Jezdit s vozem na CNG znamená 60% úsporu na spotřebě pohonných hmot. Ačkoliv v České republice je čerpacích stanic se zemním plynem relativně málo v porovnání s Německem (u nás se počítají na desítky, v Německu na stovky), zájem nás samotné velmi příjemně překvapil. V říjnu jsme začali s 10 vozidly a letos budeme přikupovat dalších 30. Z celkového autoparku 550 vozidel budou vozy na plyn v Sixtu tvořit necelých 10 % nabídky. Konkrétně se jedná o třídy B, od zimy bude k dispozici také Mercedes Benz třídy E. Pro naše zákazníky (firmy, hotely, cestovní kanceláře) poskytujeme kromě krátkodobých pronájmů i operativní leasing. Dnes máme těchto vozidel 3 500 a první vozy s pohonem na zemní plyn (CNG) formou operativního leasingu jsou již předány. Je z čeho vybírat: VW Passat, VW Touran, různé modely značek Fiat, Opel, Ford, Citroen, Renault, Iveco… Mluvíte-li o luxusních autech, je třeba říci, že značku Mercedes jsme vybrali mimo jiné i proto, že vzhledem k síti čerpacích stanic tato auta mají kromě plynové nádrže i původní plnohodnotnou nádrž na benzin. Akční rádius konkrétně Mercedesu je přes 1 000 km.
V neposlední řadě vycházíme tímto krokem vstříc i ekologickým aktivitám, plnění ekologických norem ISO našimi zákazníky, reportům, které firmy od svých business travel agentur vyžadují – plyn je daleko ekologičtější palivo než jiné běžné pohonné hmoty.
Rozhovor připravujeme v době, kdy islandská sopka zamotala hlavu většině evropských zemí. Vzdušný prostor nad Evropu byl po několika dnech sice opět otevřen, ale letecké společnosti a hotely sčítají ztráty. Jak se sopečná činnost, a především její následky v podobě nebezpečného mraku nad Evropu projevily v zájmu o služby Sixtu?
Patříme do té menší skupiny oborů a společností, pro něž je sopka a důsledky její činnosti pozitivem. Pár dnů poté, co sopka spustila činnost, se objevily na pobočkách autopůjčoven, zejména v Ruzyni, zástupy lidí. Všechny autopůjčovny byly vyprodány, všechna auta mezinárodních autopůjčoven odjela do zahraničí.
Nejvzdálenější auto jsme měli tuším v Madridu. Nastávaly i takové situace, kdy auto z českého Sixtu v rámci potřeb zákazníků odjelo do Paříže a odtamtud do Rigy, aniž by se zastavilo v České republice. Díky jednosměrným pronájmům u nás skončilo např. auto z Makedonie.
Při jednom výjezdu vozidla bylo postupně realizováno několik pronájmů. Sixt tak zúročil výhodu mezinárodní půjčovny – dokázal jednoduše koordinovat nadnárodní svoz aut. On-line systém nám umožňuje sledovat, kde se jaká vozidla pohybují, a tak operativně řešit potřeby klientů.
Sopka byla pro nás pozitivum, jak po stránce obchodní, tak v péči o zákazníky, kteří od nás čerpají i další služby, jako např. zmiňovaný operativní leasing. Když zákazník zavolal ze zahraničí, že potřebuje pomoci, snažili jsme se jim vyjít maximálně vstříc. Organizovali jsme pro takové klienty auta směrem do Čech zdarma.
Tak proto jsou klienti Sixtu na záběrech z radarů měřících překročení rychlosti tak šťastní…
Ptala se Eva Frindtová
Foto: Sixt
www.sixt.cz