Miloš Podpěra: Prostor pro tradiční organizované zájezdy tu bude pořád

 Ředitel CK China Tours Miloš Podpěra

V souvislosti s tématem našeho říjnového vydání jsme o rozhovor požádali ředitele China Tours Miloše Podpěru. Zastihli jsme jej týden před tím, než odcházel do tisku nový katalog této cestovní kanceláře, proto náš rozhovor věnovaný exotickým zájezdům nemohl začít jiným tématem.

Katalog China Tours je vpravdě legendární tiskovina, která pravidelně sklízí ovace zákazníků a uznání odborníků. Jaký bude ten pro příští rok?

Krásný a nejlepší jako vždy… (smích) Ale vážně – oněch zhruba 120 stran nepřinese žádnou revoluci, spíš vylepšení a doladění stávající nabídky. Asie, na kterou se specializujeme, se mění, proto do katalogu zařazujeme nové věci, upravujeme a zrychlujeme trasy zájezdů. Ovšem jednu zásadnější novinku přece jen máme. Letos poprvé jsme se rozhodli, že z Asie vyrazíme ještě dál do světa a do katalogu zařadíme kapitolu zatím pracovně nazvanou „Lodě, loďky, lodičky“. Původně jsme chtěli vyjít z nabídky velkých plovoucích hotelů v Asii, ke které bychom přidali pozemní program, ale tuto myšlenku jsme z řady důvodů opustili a přišli s jiným konceptem. Vsadili jsme na menší lodě plující nejen v Asii, ale i v dalších částech světa. Zákazníci se tak mohou těšit třeba na plavbu po Mekongu ze Saigonu do Angkor Wat, na cestu butikovým plovoucím hotýlkem po Amazonce či na plavby katamarány s českými kapitány v Thajsku, Seychelách a kolem tichomořských ostrovů. A zajímavá bude určitě i plavba tureckým guletem kolem jihozápadního pobřeží Turecka, což je úžasná oblast. Bodrum a Antalii zná každý, ale to, co je mezi nimi, už málokdo. Nechci se dotknout nikoho ze stávajících operátorů, ale ucelenou nabídku podobných plaveb zatím na českém trhu postrádám, proto uvažuji o tom, že bychom časem přišli se samostatným katalogem. I v tomto produktu budeme samozřejmě věrni svým principům, tedy vše bude s českými průvodci, v malých skupinách a s důrazem na poznávací aspekt.

Když jsme o exotice hovořili s odborníky před rokem, někteří z nich se vyjádřili v tom smyslu, že éra katalogů končí a že se nabídka přesouvá do oblasti zájezdů na míru a spojených cestovních služeb. Jak to vidíte vy?

Já to vidím tak, že jsme si licenci na spojené cestovní služby neudělali. A ani jsme o tom nepřemýšleli. Ano, tento trend na trhu samozřejmě je, ale je tu také velká část klientely, která si z řady důvodů nechce dovolenou skládat z jednotlivých služeb. Prostor pro tradiční organizované zájezdy tu bude pořád, si myslím.

Nabízíme-li čtyř- a pětihvězdičkové hotely, určitě to nejsou řetězcové kolosy, ale spíše butiková zařízení vycházející z tradic daných destinací.

Pak je ještě otázka, co chápeme pod pojmem zájezd na míru. Pokud jde o model, kdy zákazník přijde do cestovní kanceláře, aby mu navrhla program pro čtrnáctidenní cestu např. po Kambodži, pak jsme perfektně připraveni.

A co se týká katalogů, i na velkých evropských veletrzích cestovního ruchu je vidět, že tyto publikace nemizejí, ale mění se. Často v nich nejsou termíny a ceníky, neboť slouží klientům jen pro inspiraci a jako podklad ke konkrétnímu jednání s cestovkou. Koneckonců i náš katalog prošel za dobu existence China Tours vývojem. V nejnovějším vydání už řada zájezdů není uvedena plným textem, ale anotací s odkazem na kompletní informace na našem webu. Katalog je zkrátka reprezentativní a kvalitně zpracovaná publikace, která zákazníka nasměruje na internet, kde najde veškeré detaily a aktuální ceny. Takový je trend.

A jaké trendy pozorujete na straně poptávky? V nějakém dřívějším interview jste se, tuším, vyjádřil v tom smyslu, že Češi se z cestovatelů mění v konzumenty cestování, kteří více dbají na formu než na obsah…

 V katalogu se poprvé objevila samostatná kapitola věnovaná plavbám

V katalogu se poprvé objevila samostatná kapitola věnovaná plavbám

Asi bych to neřekl takto tvrdě, ale tento trend tu je. To souvisí s tím, že jako země bohatneme a cestování je dostupnější širším vrstvám. Tříhvězdičkové ubytování, které ještě před deseti lety bylo luxusem a před pěti lety standardem, pomalu přestává dnešním nárokům vyhovovat. Tomu jsme se pochopitelně museli přizpůsobit, ale opět po svém. Nabízíme-li čtyř- a pětihvězdičkové hotely, určitě to nejsou řetězcové kolosy, ale spíše butiková zařízení vycházející z tradic daných destinací. Jde tedy například o ubytování ve stylu bydlení čínských císařů či indických mahárádžů.

Klientů, pro které je cestování statusovou záležitostí, a nejde jim tolik o poznávání, přibývá, ale rozhodně jich není většina. Mimochodem podobně to vidí i někteří kolegové z jiných cestovních kanceláří, s kterými jsem o tom mluvil. A pak je tady specifická skupina mladých klientů, kteří za své peníze očekávají nadstandardní servis a neodpouštějí ani věci, které jsou dané prostředím.

V logu máte slogan „Zažít Asii“, nabízíte však i cesty do jiných částí světa. Jak velký podíl představují?

Zatím malý, neboť letos „neasijské“ destinace nabízíme poprvé. Tedy pokud neberu v potaz standardní poznávací zájezdy, které nabízíme díky spolupráci s našimi partnerskými cestovními kancelářemi Adventura a America Tours.

Vraťme se k vaší klíčové destinaci, tedy k Číně. Jak se tam mění nabídka a poptávka? Cítíte tam po těch letech ještě prostor k dalšímu růstu?

Něco už tu zaznělo, například posun ke kvalitnějšímu ubytování. Tříhvězdy jsou dnes opravdu minimálním standardem. Signifikantní je také trend zkracování zájezdů. Dnes si už málokdo může z pracovních důvodů dovolit vycestovat třeba na tři týdny do Číny, takže přibývá klientů, kteří s námi vyrazí třeba dvakrát ročně na kratší cesty. Poptávka je tak třeba po našich zájezdech (nejen) pro gurmány, které jsou kratší, ale mají intenzivnější program. A souvisí s tím i to, že se nám daří prodávat tzv. detailní zájezdy, z čehož mám osobně velkou radost.

Co jsou detailní zájezdy?

To jsou cesty zaměřené na poznání jednotlivých čínských provincií. Zatímco dříve se prodávaly zájezdy, při kterých jsme navštívili několik provincií, dnes s úspěchem nabízíme třeba cesty jen po Sečuánu. To samozřejmě umožňuje mnohem detailnější a hlubší poznání destinace. Uvědomme si, že každá z 22 čínských provincií má rozlohu jako některý z velkých evropských států, takže zkombinovat návštěvu pěti z nich během týdenního zájezdu samozřejmě znamená jít spíše po povrchu. Je to podobné, jako když chce Američan cestující do Evropy během týdne poznat Německo, Itálii, Francii a Španělsko. Podobným způsobem se nám daří prodávat i jednotlivé japonské ostrovy, a to i v různých ročních obdobích.

 I taková místa lze s CK China Tours navštívit  Základem nabídky CK China Tours samozřejmě zůstávají cesty do Asie
I taková místa lze s CK China Tours navštívit

Základem nabídky CK China Tours samozřejmě zůstávají cesty do Asie

Možná vám nahrály i čínské letecké společnosti, které zavedly přímé lety do Prahy, kolem kterých se toho hodně namluvilo.

Je možné, že se díky tomu Češi začali o tyto provincie více zajímat, na druhou stranu my tyto lety – s výjimkou spojení Sichuan Airlines do Čcheng-tu – nevyužíváme. Nejen kvůli tomu, jak máme nastaveny programy zájezdů, ale zejména proto, že tyto linky jsou koncipované primárně pro Číňany cestující do Česka. A jsou neustále plné.

Ano, Číňané cestují rádi a čím dál víc, což v řadě zejména asijských destinací způsobuje potíže v podobě overtourismu. Přizpůsobujete kvůli tomu programy svých zájezdů?

Jistě. Hlídáme si ta místa, a pokud cítíme, že to je potřeba, měníme lokace. Naposledy jsme takto upravovali program třeba v Kambodži, kde jsme opustili nejznámější letovisko Sihanoukville a klienty vozíme na o trochu vzdálenější ostrov Koh Rong. Je to sice o maličko dražší, ale podle mého soudu lepší. A takových příkladů je celá řada.

Co je horší, byť se nás to týká jen nepřímo, jsou aktivity čínských investorů, kvůli kterým se mění charakter řady destinací. Právě v Kambodži takto nedávno uprostřed národního parku nedaleko pobřeží vzniklo nové letovisko. Nebo ve Vietnamu – nejspíš opět ve prospěch čínských investorů – obětovali část pobřeží ostrova Phu Quoc, aby tam postavili obří akvapark.

O Vietnamu se hovoří jako o jedné z destinací budoucnosti. Vnímáte to tak?

Určitě, nicméně pro nás je to už delší dobu jedna z velmi populárních destinací. Je to bezproblémová země se seriózními partnery, která do cestovního ruchu v posledních letech hodně investuje. O tom jsem se koneckonců mohl přesvědčit i já během nedávného fam tripu. O Vietnamu ještě hodně uslyšíme.

Když to shrneme, s jakými pocity vyhlížíte příští roky?

Veskrze s pozitivními. Tedy pokud abstrahuji od letošních legislativních změn. Stále se ještě nemohu smířit s tím, že vůči svým klientům ručím i za to, že v jejich cílové destinaci nedojde k zemětřesení nebo třeba k povstání. To je zatím největší absurdita, která k nám z Evropské unie doputovala. Ano, je pozitivní, že došlo k sjednocení podmínek v celé EU, ale negativní je, že my se – na rozdíl od cestovních kanceláří v západní Evropě – nemůžeme pro tyto případy pojistit. Je to z mého pohledu taková ruská ruleta, nicméně my do toho rizika půjdeme a budeme doufat, že živly a společenské události nám budou v příštích letech nakloněny. Náš zákon je navíc podle mého názoru nedodělek, který byl vypuštěn do prostředí s pomalu fungující justicí. Není jasné, kdo bude onou autoritou, která bude jednoznačně říkat, kam turisté mohou či nemohou cestovat, a kdy tedy mají nárok nenastoupit na zájezd bez stornopoplatků. A s rychlostí naší justice uplyne ještě hodně času, než se dočkáme nějakého judikátu.

Foto: China Tours

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Emirates

Emirates přidává letovou třídu Premium Economy

Zákazníci letecké společnosti Emirates se mohou těšit na další cestovní zážitek - aerolinka nabídne novou letovou třídu Premium Economy s prvotřídními službami jak na palubě, tak na zemi. Prodeje letenek v této nové třídě budou zahájeny 1. června...

Číst více