Ve vydání věnovaném mj. exotické dovolené nemohou samozřejmě chybět informace o Dominikánské republice, stále oblíbenějším cíli českých turistů. Přinášíme je formou rozhovoru s osobou nejpovolanější, ředitelkou tuzemského zastoupení Národního turistického úřadu Dominikánské republiky Leilou Boasier Budecker.
Leila Boasier Budecker, ředitelka Národního turistického úřadu Dominikánské republiky, zastoupení pro střední a východní Evropu
|
Kolik českých turistů navštívilo Dominikánskou republiku v loňském roce a jak se vyvíjí zájem o destinaci v roce letošním? Jaký je podíl organizované a individuální turistiky?
Dominikánská republika zaznamenává již druhým rokem v porovnání s ostatními zeměmi nejvyšší nárůst v Karibiku. Tato skutečnost posiluje její postavení lídra v regionu, které by si měla, díky plánům vlády a soukromého sektoru, udržet i nadále. V porovnání s předchozím rokem se Dominikánská republika může pochlubit meziročním nárůstem o 9,2 procenta, co se týče turistů, kteří do země přicestovali letadlem. Tento trend pokračuje i v letošním roce, kumulovaný růst v období od ledna do června dosáhl 8,5 %, což výrazně převyšuje prognózy Světové organizace cestovního ruchu, která pro karibskou oblast předpovídala 2–3 procenta.
Tyto údaje, díky účinné propagaci, o kterou se staráme ze zahraničí, dokazují stálý a silný růst v oblasti cestovního ruchu. Úspěch turistických kampaní podpořených naší vládou se neodráží pouze na množství zarezervovaných hotelů a apartmánů pronajatých on-line, ale také na počtu letů směřujících do Dominikánské republiky. Za hlavní příčinu tohoto nárůstu považujeme sázku na cestovní ruch, který překračuje hranice klasického „slunce a pláž“ a rozšiřuje svou nabídku o ekoturismus, zážitkovou, dobrodružnou i obchodní turistiku, to vše společně s rozmanitými hotelovými a gastronomickými možnostmi. V České republice jsme rok 2013 uzavřeli s osmiprocentním nárůstem. Další pozitivní skutečností je pro nás nárůst počtu českých turistů v letošních letních měsících.
Počty turistů vyjíždějících do Dominikánské republiky v posledních letech utěšeně rostly. Žádný strom ale neroste až do nebe. Na jaké hodnotě se podle vás toto číslo ustálí a kdy?
Plánem dominikánské vlády je dostat se na deset milionů turistů za rok. Pro dosažení tohoto dlouhodobého cíle jsme začali uskutečňovat celou řadu strategií, které zahrnují nejen agresivnější marketingové a reklamní kampaně, ale také budování infrastruktury v oblasti cestovního ruchu, jako je výstavba dálnice na východě země a revitalizace koloniální části hlavního města. Za zmínku také stojí úpravy zákonů 491-06 a 158-01, kterými vláda klade větší důraz na rozvoj turistického sektoru, konkrétně se jedná například o uplatnění incentivních zákonů pro investory.
V rozhovoru pro jiný z našich titulů jste svou zemi označila jako „zemi splněných přání“. Jaká přání nejčastěji plní českým turistům?
Pro české turisty je Dominikánská republika stále destinací slunce a pláže. Máme jedny z nejkrásnějších pláží na světě, které jsou pro mnohé české návštěvníky jako ze sna. O tom, že je tomu opravdu tak, nás opakovaně ujišťují při osobních setkáních.
Češi začínají objevovat i méně známé části Dominikánské republiky, třeba Barahonu |
V České republice působíte šestým rokem. Změnily se za tu dobu nějak preference našich turistů?
Rozhodně ano. Na začátku našeho působení na českém trhu byl potenciální turista konzervativnější, chtěl jet na jistotu, tedy do destinací Čechům známým: Punta Cana a Juan Dolio. To se změnilo, povědomí o Dominikánské republice se značně zvýšilo, český turista se nebojí poznávat nové regiony, nebo ještě lépe, navštívit jich během své dovolené několik najednou, a poznat tak opravdové krásy a lákadla, která naše země nabízí.
V loňském rozhovoru jste uvedla, že na českém trhu zatím chybí nabídka zájezdů do méně známých částí Dominikánské republiky, konkrétně do Barahony a Pedernales. Rýsuje se v tomto ohledu nějaká změna?
Přesně na to jsem odkazovala v minulé odpovědi, dříve nebyla poptávka a nabídka byla velmi omezená. Někteří čeští touroperátoři již Barahonu a Pedernales zahrnují do svých okružních cest, jelikož se jedná o oblasti s nádhernou panenskou přírodou. Ve výše zmíněných regionech je stále mnoho práce jak v rozvoji infrastruktury, tak v následné propagaci těchto regionů jako takových. Začátkem letošního roku hotelová skupina Punta Cana Group začala s výstavbou obřího hotelového projektu a společně s vládou pracuje na rozvoji infrastruktury potřebné k tomu, aby se tyto krásné části Dominikánské republiky staly v budoucnosti turistickými póly, rozšiřujícími stávající nabídku.
Pro většinu Čechů je „Dominikána“ stále synonymem pro pláže |
Před příchodem do České republiky jste deset let zastupovala Dominikánskou republiku na německy mluvících trzích. Jak se vám tam pracovalo ve srovnání s Českou republikou?
Ano, působila jsem mnoho let v Německu, a co se práce týče, Němci si hodně zakládají na své reputaci, téměř vše funguje a plánuje se hodně dopředu. V České republice je to, řekla bych, více „easy going“ a důraz se klade také na osobní vazby, což dělá práci příjemnější. V rámci České republiky také velké firmy víceméně sídlí v Praze, vzdálenosti jsou kratší a kontakt jednodušší.
A můžete srovnat české a německé turisty, pokud jde o jejich nároky a preference při cestách do Dominikánské republiky?
V Německu je opravdu velká poptávka po turistických zájezdech, jeho obyvatelé cestují průměrně dvakrát do roka a mají moc rádi dálkové destinace. Dominikánskou republiku milují! Všeobecně plánují dovolenou dlouho dopředu, jsou velmi nároční a disponují větším rozpočtem. Z Německa máme velké množství přímých linek do Dominikánské republiky, od jedné aerolinky například šestnáct letů týdně, což velmi usnadňuje výběr a plánování dovolené. Toto, byť v menším měřítku, potřebujeme i v České republice, ačkoli musím říci, že nabídka českých touroperátorů je velmi pestrá a poměr kvalita/cena excelentní.
Letos poprvé se Dominikánská republika prezentovala globální marketingovou kampaní. Jaké výsledky přinesla z pohledu tuzemského zastoupení dominikánského touristboardu? Kampaň se zaměřovala mj. na sport a aktivní dovolenou. Češi jsou ale spíše pasivnějšími turisty. Slyšeli na poselství oné kampaně?
Ano, opravdu jsme zaznamenali zvýšený zájem Čechů nepobývat pouze na hotelu, ale také poznávat zemi. Poptávka po výletech také stoupla. Kampaň byla velmi úspěšná na celosvětové úrovni, bylo to vůbec poprvé, co jsme realizovali společnou kampaň v Evropě a Spojených státech amerických, což jsou velmi odlišné trhy, čísla však hovoří sama za sebe – Evropa v modrých a s pokračující tendencí.
Dominikánská republika je i oblíbenou golfovou destinací |
Jaké aspekty Dominikánské republiky budete propagovat v příštích měsících?
V příštích měsících budeme pokračovat v propagaci naší země mimo jiné i prostřednictvím reklamní kampaně a opět budeme klást důraz na mnohostrannost a rozmanitost nabídky Dominikánské republiky.
Na jaké novinky se mohou v příštích měsících těšit návštěvníci vaší země?
Hodně sázíme na zábavu – podporujeme propagaci činností a akcí, kde mají návštěvníci přímý kontakt s lidmi, například na různých festivalech, z nichž můžeme jmenovat jazzový festival v Puerto Plata a Santo Domingu, stejně jako festivaly merengue. Turisty velmi oblíbená je také „ruta de los museos“, tedy návštěva nejdůležitějších muzeí na vyznačené trase. Co se týče infrastruktury, letos by měla být dokončena dálnice spojující Santo Domingo a Puerto Plata. Také byla započata výstavba třetí linky metra v Santo Domingu. Od roku 2013, po otevření druhé linky, se jedná o největší městský železniční systém ve Střední Americe a Karibiku.
Z Prahy řídíte aktivity Národního turistického úřadu Dominikánské republiky i v dalších zemích střední a východní Evropy. Jak byste stručně popsala situaci na tamních trzích a hlavní úkoly, které vás tam čekají?
Dominikánská republika jako turistická destinace prochází v současné době renesancí. V Polsku, které je jedním z našich trhů, máme více než 70procentní nárůst v porovnání s loňským rokem, nové přímé lety bez technických zastávek, mnohem větší rozmanitost nabídky atd. Růst na našich ostatních trzích je v porovnání s Polskem mnohem mírnější.
Foto: Národní turistický úřad Dominikánské republiky