
Turistická oblast Moravský kras a okolí je součástí turistického regionu Jižní Morava. Území regionu i oblasti jsou vymezeny regionalizací agentury CzechTourism, která dělí Českou republiku na 17 turistických regionů a 40 turistických oblastí. K turisticky nejvyhledávanějším cílům v oblasti patří jeskyně v CHKO Moravský kras, zámky v Boskovicích, Lysicích, Rájci-Jestřebí, romantické zříceniny hradů a další památkově chráněné objekty. Široká paleta církevních staveb tvoří zajímavou přehlídku stavebních slohů od románského až po moderní architekturu. Atraktivitu oblasti zvyšují i židovské památky, především zachovalá židovská čtvrť a hřbitov v Boskovicích.
V oblasti lze sledovat historii, vývoj i zánik některých řemesel, případně jejich transformaci v řemesla umělecká. Jedná se především o hrnčířství, knoflíkářství, mlynářství, sklářství, výrobu modrotisku, železářství a slévárenství. Toto bohaté místní dědictví vypovídá o kultuře a životním způsobu předcházejících generací a přispívá k rozvoji zážitkového cestovního ruchu. Je nejen zajímavé a poučné, ale v mnoha směrech inspirativní pro vytváření turistických programů a vznik tematicky zaměřených akcí – festivalů, poutí a přehlídek.
K turisticky nejvyhledávanějším cílům patří jeskyně v CHKO Moravský kras
|
Regionální gastronomie, která se v poslední době výrazně dostává do popředí zájmu odborníků v cestovním ruchu, má v Moravském krasu a okolí svůj specifický charakter. Vychází z místních tradic – pěstování kulturních plodin, chovu domácích zvířat, rybolovu apod. Dlouhou historii má také vaření piva v Černé Hoře, které je zmiňováno již v roce 1298.
Některé místní výrobky, které vedly k oživení regionální či rodinné tradice, případně mají vysoký podíl místních surovin nebo originální provedení, byl udělen certifikát Regionální produkt. Toto ocenění získaly především regionální potraviny a nápoje, textilní výrobky, dekorace, ale i předměty každodenní potřeby. Regionální produkty je možné zakoupit přímo u výrobce, dále na farmářských trzích, ale také v místech s vysokou návštěvností turistů. Jedná se především o místní turistická informační centra a některé turistické cíle. Bohatá nabídka těchto certifikovaných výrobků je soustředěna v nově otevřeném Domě přírody Moravského krasu ve Skalním mlýně v Blansku. Jedná se o moderní návštěvnické středisko s interaktivní vnitřní i venkovní expozicí, celoročně otevřené a často navštěvované.
V oblasti Moravského krasu se uskutečňuje celá řada akcí. Mezi ty nejvýznamnější patří hrnčířský jarmark v Kunštátu, který se koná vždy třetí víkend v září, či modrotisk Danzinger v Olešnici na Moravě. Dílna byla založena před 200 lety v roce 1816 a je poslední původní dílnou modrotisku u nás. Modrotisk je jeden z nejstarších způsobů potiskování lněného a později bavlněného plátna. K potisku používají majitelé dřevěné ruční formy ze švestkového dřeva, které byly vyrobeny v roce 1849 a následně plátno barví indigem. Technologie výroby modrotisku v Olešnici je zapsána na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky. K populárním gastronomickým akcím patří především Husí slavnosti v Boskovicích a Pivní pouť v Černé Hoře.
Foto: Thinkstockphotos.com