Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Před rokem jsem na tomto místě psala o trendech cestovního ruchu pro rok 2020 a mimo jiné i o overtourismu. Jak úsměvné z dnešního pohledu, že? A co napsat nyní o trendech cestovního ruchu do roku 2021? Jedno je jisté – prognózy jsou nejisté. Pokud bych se měla pokusit alespoň o přijatelnou prognózu z dostupných dat, pak by do analýzy vstupovalo příliš mnoho náhodných proměnných a mnoho proměnných založených na odhadech (byť expertních). Do toho se pouštět nebudu.
Světová organizace cestovního ruchu (UNWTO), Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), Světová rada cestování a cestovního ruchu (WTTC), výzkumníci, akademici, odborníci, asociace a svazy, ti všichni vydávají zprávy a predikce ohledně možného vývoje cestovního ruchu do příštích let, kladou si otázky, kdy se odvětví vrátí na úroveň roku 2019, jak se změní poptávka a kdy důvěra a touha po cestování přemůže strach.
Pokud bychom chtěli uvést nejvýraznější změny v poptávce, ke kterým v cestovním ruchu došlo a dochází vlivem celosvětové pandemie covid-19, pak ze zcela objektivních důvodů došlo k posílení domácího cestovního ruchu, a to zejména v mimoměstských destinacích. Rostla poptávka po klidných zónách a možnosti udržovat sociální odstup. Co se nám léta nedařilo, zvýšit průměrný počet přenocování v ubytovacích zařízení, se nyní paradoxně stalo – za prvních devět měsíců roku 2019 dosahoval průměrný počet přenocování 2,6 noci, což za stejné období v roce 2020 dosáhlo hodnoty 3,1, a to i přes zavřené ubytovací kapacity v jarních měsících. Poptávka po ubytování rostla v kempech, zejména ve vlastních karavanech a apartmány byly vyhledávanější než hotely nebo penziony. Z krátkodobého pohledu lze předpokládat, že se tento trend udrží.
A co lze očekávat do budoucna? Lze předpokládat, že:
Nevypadá to na první pohled růžově. Ale jak tomu bylo mnohokrát, Fénix povstane, je na to tak nějak už zvyklý, i když tentokrát toho popáleného peří bude víc. Cesta povede přes cílenou individualizovanou nabídku pro různé mikrosegmenty vyznačující se svými potřebami a motivy k cestování. Pro některé mikrosegmenty se může například cena stát druhotným faktorem při rozhodování, a převáží vzdálenost, bezpečnost, typ ubytování apod. Znalosti IT spotřebitelů v době pandemie prudce vzrostly a lze to využít na straně nabídky, v marketingu, v nabídce virtuálních produktů doplňující ty reálné. To by bylo možné použít například u městského turismu, který se zdá být nejvíce poraženým. Jedno je ale jisté, otevřené restaurace, hotely, wellness provozy neboli vonící jídlo, měkkou postel a bublající vířivku žádná virtuální realita nenahradí.
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...
Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...