×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Kongresový průmysl jako jedna z možností nového směrování turismu v Praze

Ještě koncem roku 2019 řešily oblíbené evropské destinace cestovního ruchu otázku overtourismu a s ním spojených dopadů na místní komunitu a prostředí. Ani Praha nebyla v tomto ohledu výjimkou. O pár měsíců později se ovšem cestovní ruch v souvislosti s COVID-19 globálně zastavil. Pro veškeré subjekty působící v cestovním ruchu to znamenalo citelnou ránu. Na druhou stranu poskytla tato krize prostor pro restart a zamyšlení nad situací.

Jako jedno z možných řešení této otázky se dlouhodobě jeví systematická podpora a zaměření na oblast kongresového průmyslu. Kongresový delegát má v destinaci jasně stanovený program, který se odehrává především v kongresových kapacitách města. Doplňkové programy zaměřené na poznávání destinace jsou pečlivě plánované a rozprostřené tak, aby se velký počet delegátů pohyboval po městě časově i místně rovnoměrně. Kongresová sezona navíc tu turistickou časově nepřekrývá, ale doplňuje – většina kongresů probíhá brzy na jaře a na podzim.

Nezanedbatelný je i edukační přesah kongresů. Místní odborníci mohou snadněji čerpat odborné znalosti od kolegů, kteří se akce účastní, než kdyby v omezeném počtu museli nákladně cestovat za kongresem do zahraničí. Česká republika, potažmo Praha, kde se dosud odehrávalo 80 procent všech velkých asociačních kongresů mířících do Česka, tak získává nedocenitelné know-how. Z toho pak benefitují i místní obyvatelé. Zároveň tak kongresový průmysl pomáhá vytvářet image destinace. V případě Prahy tím pomáhá významně naplnit strategii vlády „Czech Republic – The Country for the Future“.

Kongresový průmysl též oproti volnočasovému turismu výrazněji přispívá k ekonomickému blahobytu destinace. Již v roce 2017 zpracovalo Prague Convention Bu­reau ve spolupráci s KPMG studii zabývající se dopady tohoto odvětví na destinaci. Z té vyplývá, že výdaje zahraničního kongresového delegáta v destinaci jsou čtyř- až pětinásobně vyšší než v případě běžného návštěvníka. Současně kongresový průmysl zaměstnává značný počet osob. Před krizí by se jen v Praze jednalo o 14 400 plných pracovních úvazků.

Podpora kongresového průmyslu tak přináší své nesporné benefity a do budoucna se jeví jako vhodné řešení k předcházení problémů spojených s overtourismem. Účastníci kongresů jsou pro destinaci ekonomicky i sociálně přínosnější,

Nejnovější články z rubriky

Foto: CCRJM

Jižní Morava díky influencerům oslovila půl milionu lidí

Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava vsadila v loňském roce na spolupráci s cestovatelským portálem Worldee. V rámci kampaně „Nestůj, cestuj“ pozvala na jih Moravy trojici influencerů a nabídla jim prezentaci zaměřenou na příběhy lidí, kteří tvoří jedinečnost tohoto...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vinaři z Němčiček zvou na festival vín

Přesně za týden otevřou vinaři z jihomoravské obce Němčičky své sklepy, aby přivítali hosty prvního Zimního festivalu vína.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Svátky pomohly American Airlines snížit ztrátu

Ztráta amerických aerolinek American Airlines Group bez zahrnutí mimořádných položek ve čtvrtém čtvrtletí klesla na 921 milionů USD (19,7 miliardy Kč) z 2,2 miliardy USD předloni, kdy zájem o cestování negativně ovlivnila pandemie nemoci covid-19. Ke zmírnění...

Číst více