Kdy můžeme čekat návrat k předpandemickým výkonům?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

V době, kdy vzniká tento článek (polovina října) je těžké se nezamyslet nad současnou situací v hotelnictví a cestovním ruchu jako takovém v České republice. Toto odvětví čelí své dosud největší výzvě. Mnohé podniky doslova bojují o své přežití a je jisté, že ne všem hotelům, restauracím, cestovním kancelářím, eventovým agenturám, dopravcům a dalším subjektům na trhu se to podaří. Velké množství profesionálů přijde o svou obživu.

Vzhledem k tomu, že téměř 50 % všech příjezdů hostů a téměř 48 % celkového počtu přenocování v České republice je tvořeno zahraničními turisty, pocítily české hotely dopady jako jedny z nejvíce v Evropě. Tento rapidní pokles nemá pouze dopady na ekonomiku hotelu, ale pro majitele může znamenat i rapidní snížení hodnoty nemovitosti, tedy hotelu. Majitelé mohou čelit problémům s refinancováním, případní investoři nemusejí získat úvěr. Bankovní domy nyní berou tento sektor jako velice rizikový. Investoři se navíc na případné akvizice dívají z pohledu návratnosti, a ne z pohledu hodnoty nemovitosti. Konzultační společnost HVS odhaduje, že hodnota typického evropského hotelu v optimistickém scénáři klesne o 5 až 10 %, v nejpravděpodobnějším 10 až 20 % a v kritickém scénáři 20 až 30 %. V době globální krize byl pokles hodnoty typického evropského hotelu 23 %.

Jaké budou další měsíce/roky, když tato turbulentní doba ovlivňuje naše životy z týdne na týden či dokonce ze dne na den? Jaké dopady a změny v dlouhodobém horizontu cestovní ruch čekají? Bude se létat v rouškách, budou země, které budou vyžadovat od turistů covidové testy, budou se konat konference v on-line prostoru, budou hosté po hotelích více vyžadovat virtuální služby (check-in/check-out / objednání služeb hotelu přes mobilní aplikace) a především budou (a popřípadě kdy) hotely opět dosahovat předpandemických výsledků?

 Od začátku krize v září 2008 trvalo evropským hotelům zotavení šest let, respektive za pět let dosáhly stejné obsazenosti jako před krizí, a za šest let dosáhly stejné hodnoty v RevPAR (Revenue per Available Room) – tedy obratu. Následně pak v cestovním ruchu začal celosvětový boom. I v České republice nabíral cestovní ruch na obrátkách. Počet ubytovaných hostů v hromadných ubytovacích zařízeních každoročně rostl a rok 2019 se stal historicky nejúspěšnějším obdobím.

Z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že za poslední dekádu (2010–2019) došlo v České republice k nárůstu počtu příjezdů hostů do hromadných ubytovacích zařízení o 80 %, z toho nárůst rezidentů (občané ČR) činil 88,9 %, zatímco nerezidentů (zahraniční hosté) byl 71,8 %. Konferenční a kongresový turismus také zaznamenal významný vzestup. Dle dat ČSÚ vzrostl počet konaných akcí pro 50 a více účastníků za stejné období o 45,1 %.

Kdy však hotely mohou očekávat návrat výkonnostních hodnot roku 2019, je v současné době čirá spekulace. Konzultační společnost HVS očekává pro evropský hotelový sektor zotavení v roce 2024, respektive obsazenost roku 2019 bude dosažena v roce 2023, hodnota RevPARu v roce 2024 a EBIDTA v roce 2024 či 2025.

Tyto predikce jsou však obecné. Vše samozřejmě bude záležet na vývoji vakcíny, ekonomické situaci a potenciálu jednotlivých zemí. Země, které mají silný domácí cestovní ruch, budou ve výhodě. Tento segment bude mezi prvními, který bude růst, následován domácím firemním cestovním ruchem. Pro mezinárodní cestovní ruch bude podstatné, aby se zahraniční hosté cítili bezpečně a samozřejmě vzrostl počet mezinárodních letů. Konferenční segment se zřejmě začne zotavovat jako jeden z posledních.

Každý region je však specifický. Nejvíce postižené hotely, tedy hotely, jejichž klientela je převážně zahraniční či firemní, se mohou zotavovat pomaleji. Naopak regionální hotely umístěné v lukrativních turistických destinacích se mohou zotavit podstatně rychleji nebo pocítit méně drtivý dopad, tedy v případě dobré konstelace, kdy se pandemie dostane pod kontrolu, nebudou vyžadována rázná omezení/opatření a ekonomická situace nebude kritická.

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Blíží se TÝDEN turistických informačních center ČR

Ve vazbě na Světový den pro rozvoj informací vyhlásila Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR) na období od 25. do 31. října TÝDEN turistických informačních center. Do akce se zapojí 146 informačních center z celé České republiky....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Chybí kapacity na pojištění insolvence, řada cestovek skončí. Hrozí ústavní žaloby?

Podzim je obdobím, kdy velká část cestovních kanceláří obnovuje své pojistky pro případ úpadku. Letos ovšem řada majitelů či manažerů těchto společností na nabídky pojistných ústavů teprve čeká. A s velkým napětím – nejenže meziročně dramaticky vzrostla...

Číst více