Pomineme-li nákupy, jsou historické památky hlavním důvodem, proč k nám míří zahraniční turisté. A podobně je tomu i v případě domácího cestovního ruchu. To je samozřejmě pozitivní, má to však svá „ale“. A dokonce jich přibývá.
Značky hradů, zámků, kostelů, skanzenů a dalších historických, případně technických památek by se asi na mapě České republiky chtělo počítat jen málokomu. A je navýsost logické, že svoji nabídku v cestovním ruchu staví naše země právě na tomto historickém a kulturním dědictví. A i díky tomu, jak je u nás o památky (až na výjimky) pečováno, setkává se tato nabídka s živým zájmem turistů ze všech koutů světa. Místy už ale s tak velkým, že to přestává být únosné. Však si to sami zkuste – projděte se přes den uličkami Českého Krumlova, vyrazte na Karlštejn nebo si jen zkuste přejít Karlův most.
Jako ekonomovi mi je samozřejmě jasné, že je-li poptávka, je nelogické pomýšlet na redukci nabídky. Jenže jsou chvíle, kdy musí jít prvoplánová ekonomická logika stranou. A taková chvíle je tady právě nyní. Pokud nezareagujeme, vystavujeme se hned celé řadě rizik. Nejde jen o možné poškození památek v důsledku jejich přetížení cestovním ruchem, ale také třeba o ztrátu pověsti. Dnešní turisté totiž možná víc než jejich předci lační po autenticitě a originálních zážitcích. Jenže právě tato autenticita se v důsledku masového turismu může nenápadně vytratit, a my se tak posuneme někam do sféry Disneylandů. Navíc předražených. Onen „kvalitní turista“, o kterého dlouhodobě usilujeme, upře svoji pozornost jinam, a k nám budou ve velkém mířit ti, které možná ani nenapadne hledat rozdíly mezi historickým originálem a novodobou filmovou kulisou. Jistě, v podobné situaci nejsme rozhodně sami, to však neznamená, že bychom se s tím měli za pokrčení ramen smířit.
Návod na řešení po mně ovšem nechtějte. Pokud bych ho měl, zřejmě bych se nyní naparoval na nějaké prestižní recepci a chlubil se řadou mezinárodních ocenění. Jako optimista ale věřím, že takový „cestovněruchový Einstein“ mezi námi někde chodí a v dohledné době přijde s nějakým geniálně jednoduchým a hlavně funkčním řešením. Budu první, kdo mu bude aplaudovat…
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...
V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.