Holiday World poprvé v Letňanech

Veletrh cestovního ruchu Holiday World se díky novému organizátorovi poprvé ve své 29leté historii přestěhoval z pražských Holešovic do areálu výstaviště PVA EXPO v Letňanech. A dlužno říci, že stěhování nebylo na škodu.

Nebudeme zastírat, že před letošním veletrhem jsme u některých tradičních vystavovatelů zaznamenali určité obavy spojené se stěhováním této akce. „Najdou si lidé do Letňan cestu?“ tázali se například. Tyto a podobné úvahy se ale naštěstí ukázaly jako liché. Již první veletržní den ukázal, že areál PVA EXPO je pro veletrhy dobrou adresou. Veškeré expozice prakticky pod jednou střechou, blízkost MHD, dostatečně kapacitní parkoviště, kvalitní zázemí či dostatek stravovacích možností, to jsou jen některé ze silných stránek letňanského výstaviště. A účastníci doprovodného programu museli s povděkem kvitovat, že tento se odehrává v příjemných a především odhlučněných prostorech – řečníci na seminářích či konferencích nemuseli překřikovat hudební produkci z expozic. Na druhou stranu je pravda, že hudba linoucí se z některých stánků i v době vyhražené pro B2B jednání byla jinak od určité části vystavovatelů terčem kritiky…
 

Osobnost cestovního ruchu –
Holiday World Award 2019 bez vítěze

Obvyklou součástí doprovodného programu veletrhu bývá vyhlašování nového nositele ocenění Osobnost cestovního ruchu. Letošní rok byl v tomto směru výjimečný – kvůli neférovým praktikám a napadení hlasovacího systému se vyhlašovatelé ankety (vydavatelství COT media a společnost ABF) rozhodli ocenění neudělit. Čestným uznáním ale ocenili přínos všech finalistů letošního ročníku ankety pro cestovní ruch České republiky. Do finále se probojovali (v abecedním pořadí): Martin Hák (město Český Krumlov), Pavel Hlaváč (A.T.I.C. ČR), Petr Krč (CK Atis), Jiří Mánek (TS Lipensko), David Pastva (Křišťálové údolí), Jaromír Polášek (Jihočeská centrála cestovního ruchu), Tomáš Rak (Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu), Michaela Severová (České dědictví UNESCO), Viliam Sivek (Fórum cestovního ruchu ČR), Jiří Vaníček (VŠE).

 
Ale zpět k veletrhu jako takovému, resp. k jeho koncepci. Ta nabídla jednu pozoruhodnou změnu – konkrétně intenzivnější prezentaci regionů. Poprvé se návštěvníci setkali s konceptem Region World, pod jehož hlavičkou se prezentovaly tuzemské kraje, města a obce. Nosným tématem byla pěší turistika. Partnerským krajem pro rok 2020 se stal Jihočeský kraj, jehož expozice se nesla v duchu hesla „Jižní ­Čechy – opravdová láska“. Ve spolupráci s Plzeňským krajem představil například Zlatou stezku, více než 600km síť stezek na území obou krajů, ale i nově certifikovanou stezku podél Lužnice, kterou připravila turistická oblast Toulava. „Změna místa veletrhu se podařila. Nejen, že návštěvníci tuto změnu přijali a dorazili ve velkém počtu, ale z hlediska technického zázemí a programu bylo vše v kvalitě, která odpovídá důležitosti této akce. Jsem velmi rád, že jsme se připojili jako partnerský region právě tohoto ročníku a těším se na pokračování spolupráce,“ uvedl Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu. Výrazně se na veletrhu prezentoval také Středočeský kraj. Hejtmanka kraje Jaroslava Pokorná Jermanová v prostorách expozice mimo jiné pokřtila nové destinační logo „Střední Čechy královské“. Touto značkou upozorňuje Středočeská centrála cestovního ruchu na fakt, že region vyniká v rámci republiky nejvyšší koncentrací hradů a královských měst. Královský námět bude hlavním tématem středočeských novinek pro letošní turistickou sezonu.

Kraje se mohly představit také zahraničním novinářům. Agentura CzechTourism totiž během veletrhu uspořádala první ročník networkingové akce Media Day. Zástupci krajů na ní médiím z Ruska, Polska, Rakouska, Německa, Slovenska a Beneluxu představili výběr toho nejlákavějšího z regionu pro nadcházející turistickou sezonu. „Práce se sociálními sítěmi a PR je jeden z nejefektivnějších nástrojů propagace destinací v zahraničí a Media Day propojil všechny kraje s dvaceti novináři okolních zemí, Ruska a Beneluxu,“ pochvaloval si ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.

Holiday World jako takový byl samozřejmě veletrhem především outgoingovým. Dal příležitost ke zviditelnění národním turistických centrálám evropských i vzdálených destinací, cestovním kancelářím a dalším subjektům. Partnerskou zemí letošního ročníku bylo Tunisko, jedna z českými turisty nejžádanějších destinací. Jak už to bývá, partnerská země významně ovlivnila doprovodný program veletrhu a jeho společenského večera. Na stánku Tuniska byla prezentována tradiční tuniská řemesla jako výroba keramiky, kovotepectví či malování hennou, návštěvníci mohli obdivovat ukázky tuniského folkloru nebo umění orientální tanečnice, k ochutnání bylo tuniské cukroví, datle apod.

Pozornosti byl tradičně hoden doprovodný program veletrhu. Zájemci se mohli například seznámit s problematikou elektronické evidence tržeb, jejíž příští vlna dopadne i na cestovní kanceláře, turistická informační centra a další subjekty. Seminářem na toto aktuální téma přispělo do programu Fórum cestovního ruchu České republiky. Tradiční součástí doprovodného programu byla i série přednášek o vybraných destinacích, seminářů a prezentací. Souběžně s veletrhem probíhal také třetí ročník konference 360o Travel Trends, který se zaměřil mimo jiné na problematiku cestování různým způsobem hendikepovaných turistů. Reportáž z konference najdete na

www.icot.cz/25079.

 

Holiday World 2020 v číslech

  • 31 217 návštěvníků

  • 489 vystavovatelů

  • 46 zemí

  • 11 270 m2 výstavní plochy

 

Jedním z pilířů doprovodného programu pro širokou veřejnost byl cestovatelský festival Prima ZOOM WorldFilm. Ten je mimochodem každoročně úplně prvním velkým cestovatelským festivalem u nás. A nejen proto je vždy přehlídkou největších expedic, které v uplynulém roce proběhly, setkáním autorů, kteří vydali nové knihy či uvedli nové filmy. „Je to svátek cestování a naprosto jedinečná možnost se takto setkat,“ říká k festivalu režisér a polárník Petr Horký, programový ředitel festivalu Prima ZOOM WorldFilm.

O víkendu se návštěvníci veletrhu mohli mimo jiné rozloučit s týmem expedice Tatra kolem světa 2. Jeho unikátní Tat­ru 815 si mohli také na vlastní oči prohlédnout. Jen o pár dní později, konkrétně 22. února, se expedice vydala na cestu, aby navázala na expedici Tatra kolem světa z let 1987 až 1990. S detaily projektu návštěvníky seznámili dobrodruzi Marek Havlíček a Petr Holeček.

Další „celebritou“ na veletrhu byl Josef Vrtal, divákům televizního autosalonu známý jako „expert Pepa“. Při této příležitosti se ale představil jako „Fotr na tripu“ a návštěvníkům poradil, jak s malými dětmi projet Ukrajinu, Moldavsko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kyrgyzstán, Uzbekistán a Kazachstán. K vidění byl na místě i se speciálně upravenou Toyotou Land Cruis­er. Dalibor Gondík se s návštěvníky veletrhu živě podělil o své zkušenosti s cestováním karavanem po Slovensku a představil tak stejnojmenný pořad České televize. Doprovodný program nabídnul také oblíbený filmový festival Expediční kamera. A již pojedenácté mohli zájemci soutěžit o Zájezdy za milion.

Novinkou veletrhu byl 1. ročník Match­making Business Meeting Tourism Prague 2020. Šlo o řízená B2B jednání mezi českými i zahraničními podnikateli.

Souběžně s veletrhem Holiday World mohli všichni zájemci v rámci jedné vstupenky navštívit také veletrh Památky – muzea – řemesla.


Foto: -pmu- a -gak-

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více