HK: Pětina podnikatelů v omezených sektorech za měsíc zkrachuje

Pokud budou nadále platit stávající zákazy, pětina živnostníků a podniků v omezených sektorech neudrží své podnikání déle než jeden měsíc. Dalších až 40 procent podniků z nejpostiženějších sektorů zřejmě zamíří do insolvence do tří měsíců. Vyplývá to z šetření, které provedly Hospodářská komora ČR a osm podnikatelských svazů mezi živnostníky a podniky, které působí v nejvíce postižených oborech.

Pokud budou nadále platit stávající zákazy, pětina živnostníků a podniků v omezených sektorech neudrží své podnikání déle než jeden měsíc

Z šetření vyplynulo, že většině podnikatelů současné vládní programy pokrývají méně než třetinu jejich mzdových a fixních nákladů. Zbylých 70 procent měsíčních nákladů zcela uzavřených nebo polouzavřených provozů se snaží provozovatelé zaplatit půjčkami od bank, rodinných příslušníků a přátel nebo z vlastních rezerv. Jde například o nájemné, leasing, energie či pojištění. Řada z nich se zadlužuje u svých dodavatelů. Desetina podnikatelů sítem podpor v současnosti zcela propadá, i přestože jsou mimořádnými opatřeními zasaženi.

„Podnikatelé v oblasti gastronomie a ubytování rok bojovali o přežití, ale už jim dochází síla nebo finanční prostředky. Někteří už museli ukončit své podnikání, jiní míří do insolvence, nemohli už ustát nejistotu a ztráty. Alarmující je, že každý osmý podnikatel, i když přežil jarní a podzimní vlnu pandemie, je v současnosti na pokraji bankrotu, protože mu zbývají peníze už jen na měsíc. Necelá polovina našich členů je schopna udržet své podnikání jeden až tři měsíce. Proto je nejvyšší čas, aby se vláda rozhodla, zda nechá tyto lidi padnout, nebo určí, za jakých hygienických pravidel můžou otevřít,“ zdůraznil prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

V souvislosti se záměrem vlády vyplácet podnikatelům kompenzace vypočtené jen přes zaměstnance zjišťovaly podnikatelské organizace, na jakém parametru by měl být program postaven.

Na 98 procent podnikatelů ohlášený záměr vlády nepovažuje za funkční a spravedlivý. Většina podnikatelů za efektivní podporu označila variantu, kdy stát kompenzuje určité procento z obratu, kterého dosáhli v předkrizové době. Podnikatelé připouští i možnost, že by podpora byla odvozená od poklesu obratu, a to mezi srovnatelným krizovým obdobím a předkrizovým obdobím. Pro tuto možnost se vyjádřila asi pětina účastníků šetření.

„Současnou pandemickou situací jsou dle výsledků šetření postiženi nejvíce podnikatelé v oblasti cestovního ruchu sídlící v Praze. Praha kvůli odlivu zahraničních turistů, studentů a častému nastavení home office zažívá velký propad, a to jak v oblasti cestovního ruchu, restaurací, hotelů tak i obchodů s nepotravinářským zbožím. Nejvíce ohroženými jsou přitom mikropodniky s maximálně 10 zaměstnanci,“ upozornil viceprezident Hospodářské komory a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Celkem na anketu odpovědělo 1 274 respondentů. Aktuální data poskytli členové Asociace hotelů a restaurací, České komory fitness, Svazu obchodu a cestovního ruchu, Potravinářské komory, Asociace prádelen a čistíren, České barmanské asociace, České eventová asociace a Unie filmových distributorů. Na anketu odpovídaly mikro, malé, střední, ale i velké podniky. Šetření probíhalo od minulého pátku 12. února do úterka 16. února.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: BVV

Go a Regiontour až příští rok na podzim

Pořadatelé veletrhů cestovního ruchu Go a Regiontour ze společnosti Veletrhy Brno se rozhodli tyto tradiční akce přesunout na termín 3. - 6. listopadu 2022.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Jakou budoucnost plánují politici cestovnímu ruchu, hotelnictví a gastronomii?

Rozhodujete se, komu v nadcházejících parlamentních volbách dát svůj hlas, i podle toho, jakou budoucnost plánují jednotlivé strany pro obor, který vás živí? Pomoci vám může anketa, kterou mezi lídry politických stran a uskupení provedla Asociace hotelů a restaurací...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Turistické vouchery Prahy letos využilo 76 000 lidí

Vouchery, které jsou pilířem turistické kampaně V Praze jako doma, letos dosud využilo 76 tisíc lidí. V loňském roce jich bylo o tři tisíce méně, celkem se tak do programu zapojilo téměř 150 tisíc návštěvníků hlavního města. Město nyní...

Číst více