Historický most ze 17. století se otevře veřejnosti

Obnova historického cihlového mostu ze 17. století se chýlí k závěru. Díky spolupráci obce Sedlec a rakouského Drasenhofenu v rámci projektu Portz Insel pod vedením města Mikulov se historický most s patnácti cihlovými oblouky vrací do původní podoby a již na konci června se otevře veřejnosti. Most je součástí areálu kulturní památky letohrádku Portz Insel.

Obnova historického cihlového mostu ze 17. století se chýlí k závěru

Projekt Portz Insel je realizován lead partnerem městem Mikulov společně s partnerskými obcemi, kterými jsou Sedlec a rakouský Drasenhofen. Jeho hlavním cílem je obnovit historický cihlový most s patnácti mostními oblouky, dát mu původní podobu a zpřístupnit ho veřejnosti.

Oprava mostu probíhala v několika etapách. Nejprve bylo nutné opravit dochované části pod římsou mostu na úrovni vozovky. Z velké části se podařilo použít původní cihly, které se našly v okolí mostu. Další etapou bylo doplnění chybějícího zděného zábradlí.Původní výška zábradlí však nevyhovovala dnešním normám, a proto se doplnilo kovářskou nadstavbou. Zajímavostí rekonstrukce mostu je, že při očištění mostovky vozovky od nánosu zeminy byla nalezena původní vápencová dlažba pocházející z doby vzniku mostu, tedy z doby vlády kardinála Dietrichsteina. I tato dlažba byla zachráněna a bude sloužit původnímu účelu.

Most se měl otvírat koncem dubna tohoto roku, ale nakonec se otevření posunulo na konec června. V průběhu stavebních prací se vyskytly neočekávané okolnosti. Kromě zmíněných stavebních prací byly důležitými výstupy projektu také nově vybudovaná naučná stezka Portz Insel, vydání nové brožury ve třech jazykových mutacích (ČJ, NJ, AJ) a vytvoření webové podsekce. Ty jsou důležité z hlediska přínosu informací o historickém významu této lokality pro širší veřejnost. Nově opravené cesty tak umožní mimo jiné napojení na rakouskou cyklostezku č. 8, takže tato trasa bude vhodná také pro cykloturistiku. Nová naučná stezka má celkem sedm zastavení (šest informačních panelů a jedno odpočinkové místo) a hotová by měla být již počátkem května.

Původně měl projekt končit v červnu 2020. Konečný termín však bude zřejmě lehce posunut, a to právě v souvislosti s posunem stavebních prací a s navazujícími aktivitami projektu.

Foto: Ewing Public Relations

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Do známých i zapomenutých mlýnů

Mouka neroste v regálech v supermarketu, s úsměvem říká molinolog – tedy odborník na mlýny – Rudolf Šimek. Před necelými deseti lety založil databázi Vodnimlyny.cz, a to s cílem zmapovat místa, kde se na území dnešní České republiky mlelo obilí....

Číst více
Foto: Pavel Bálek

Rozmach vodních linek na Českobudějovicku

Českobudějovicko sice není vnímáno jako tradiční destinace říční plavby, ale počtem lodních linek si v ničem nezadá se zbytkem republiky. Plavba na Vltavské vodní cestě v oblasti Českých Budějovic zažívá největší rozmach od své obnovy v roce 2011....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Boskovice: jedno město, nespočet záminek k návštěvě

Malebné městečko Boskovice nijak nevyniká svou velikostí, zato koncentrací atraktivit všeho druhu. Jen málokde na jedné adrese najdete hrad i zámek zároveň, pocítíte atmosféru Divokého západu a ztratíte se v pitoreskních uličkách židovské čtvrti. Prázdniny, co by kamenem dohodil...

Číst více