Se vzestupem on-line distribučních kanálů začaly mít hotely po celém světě problém dodržovat jasnou a čistou cenovou strategii. Cenové plány a jejich distribuce se vymkly kontrole, a hotely ji nyní budou muset získat zpět. Ujel nám vlak. Necháme si zbourat i nádraží?
Původní a logickou představu, že konečný zákazník (B2C) najde ubytování v hotelu na různých distribučních místech za stejnou cenu, hotely přijaly. Proč ne. Odpovídala modelu, který znaly z byznysu s cestovními kancelářemi. Zákazník nakoupil všude za stejnou cenu. Hotely akceptovaly rezervace operátorů, konsorcií a agentů. Na základě voucherů vyplácely provize všem úrovním distribuce naprosto transparentním a adekvátním způsobem. Vedle toho vytvářely věrnostní programy, staraly se o své stálé zákazníky a podle věrnosti udělovaly upgrade, speciální služby a dárky.
Porušení parity, ale geniálně
Zlom ale nastal v okamžiku, kdy společnost Expedia představila program „Rewards+“ a Booking.com přišel s programem „Genius“. Rewards+ získáte za dvě rezervace v posledních dvou letech. A Genius? Tím se u Booking.com může stát prakticky kdokoliv, kdo rezervuje již podruhé. Sami jsme ověřili, že dokonce i falešný profil s falešnou kartou může být Genius. Z ceny, kterou uvolníte do těchto distribučních kanálů, tak mají tyto společnosti slevu dalších 15 %. Zákazník pak na tomto kanálu vidí vaše ceny o 15 % výhodnější. Když to před 10 lety udělala cestovní kancelář, musela rezignovat na svůj podíl na zisku. Dnes je rozdíl v tom, že slevu sice opět nabízí agent, ale na zisk rezignuje hotel. Geniální, že?
Odměna, nebo trest?
Náklady na rezervace navíc prohlubují hoteliéři i dalším zvyšováním viditelnosti nebo přednostním listování apod. Být preferovaným partnerem tak již neznamená být jím za odměnu nebo poskytovat excelentní služby, ale hlavně souhlasit s dalším navýšením provize. Když Booking.com uzná nějakou recenzi za spornou, protože vás v ní host podle nich přespříliš vychvaluje, označí ji za údajný podvod a nezapočítá ji do hodnocení. Ale provizi z této „podvodné“ rezervace si naúčtuje. Ve světě OTA je totiž hranice mezi odměnou a trestem či partnerstvím a zradou velmi tenká. Podle průzkumu, který provádíme mezi hotely, neexistuje navíc ani přímá souvislost mezi programem Genius a nárůstem počtu rezervací. V případě, že realizujete PPC (Pay per Click) kampaně, tak zbytečně utrácíte v okamžiku, kdy existuje levnější nabídka Genius. Sebeúžasnější reklamu doplní ve vyhledávači údaj s nižší cenou na Booking.com a hádejte, které variantě dá zákazník přednost. S poutavou reklamou, nebo té levnější? Porušení cenové parity v programech Genius a Reward má vliv i na firemní segmenty (B2B), protože stačí, aby korporátní zákazník zkusil ve stejném termínu rezervaci, a ejhle! Každému sales managerovi se zastaví srdce v okamžiku, kdy na stole při vyjednávání korporátní smlouvy s klientem leží vedle kávy s neperlivou vodou také screenshot ze stránky Booking.com s cenami Genius. Pokaždé to znamená sestup dolů s cenou.
Tak kdo že je tady ten génius?
Skutečným géniem je tady Booking.com a způsob, jakým si zavázal hotely, aby zaplatily za jeho vlastní marketingovou kampaň. Mimochodem v některých případech jsme zaznamenali, že klienti byli uvedeni jako partneři v programu Genius, i když se aktivně nezúčastnili a jen v mailingu na extranetu nezaškrtli, že členy být nechtějí a stali se jimi, což podle mého názoru zpochybňuje důvěryhodnost celého konceptu. Podsouvání slev a jejich řetězení bychom jako hoteliéři neměli tolerovat. V prvním a druhém čtvrtletí roku 2020 při řešení COVID-19 jste si, doufám, všímali „účasti a pomoci“ ze strany Booking.com a Expedia. Jejich aktivita se zredukovala do doporučení zvolnit storno podmínky a rezignovat na nevratné rezervace. Scénář, kdy třetí strana láká na výhodu a náklady nese hoteliér, už není ani překvapivý. Chcete-li minimalizovat ztráty z porušování parity ze strany OTA’s, tak:
- Sledujte a vyhodnocujte své ceny a rozdíly na všech distribučních kanálech, nebojujte s nimi, ale využijte jejich sílu ve svůj prospěch.
- Investujte do technologie, která posílí vaši administrační efektivitu, protože v důsledku lidských chyb dochází k rozdílům v cenách ve váš neprospěch.
- Používejte technologii pro sledování svých cen, protože jedině tak můžete zajistit, aby byly dodržovány všechny vaše distribuční smlouvy (kdy jste je četli naposledy?).
- Vezměte korporátní smlouvy pro B2B pod kontrolu (s ohledem na programy Genius atd.).
- Určete správce kanálů , abyste během aktualizace nezapomněli revidovat ceny na OTA nebo nechtěně nechali staré sazby na určitých webech.
- Nabídněte nižší sazby na svém vlastním webu, abyste zvýšili přímé rezervace. Vytvořte z každého rezervujícího na vašem webu člena vašeho vlastního programu a nabídněte mu výhodnější cenu nebo benefity.
- Komunikujte v sociálních sítích nejnižší garantovanou cenu prodávanou výhradně na vašem webu.
- Vyhledejte experty z oblasti on-line prodeje, abyste zjistili úniky a zavedli výše uvedené nástroje a postupy, pokud narazíte na nesnáze. V HotelMax máme připraveny další nepublikované efektivní postupy.
- Sledujte web Hotelmax.cz, na kterém vás budeme informovat o dalších krocích, které chystáme.
- Opusťte konečně všechny programy, které snižují vaši cenu a nepodporují přímo vaši značku.