Fenomenální úspěch Arabian Travel Market

Letošní ročník Arabian Travel Market, který se konal 3. – 6. května v Dubaji, vykázal rekordní výsledky. Podle pořadatelů z Reed Travel Exhibitions se dvanáctého ročníku této tradiční turistické přehlídky zúčastnilo 1800 vystavovatelů ze 64 zemí, z toho 106 si odbylo v Dubaji svoji premiéru. Ve srovnání s loňským rokem zabral veletrh o třetinu větší plochu v dubajském Světovém obchodním centru. Mezi vystavovateli nechyběla samozřejmě ani Česká republika.

Za růstem veletrhu je třeba vidět nejen přítomnost nových vystavovatelů, ale především velký růst stánků u tradičních vystavovatelů ze Středního východu a z Asie. Vůbec největší stánek v historii ATM patřil dubajské developerské společnosti Nakheel. Rozkládal se na 800 m2. S pětisetmetrovým stánkem se představila Indie, úctyhodných 645 m2 dosáhla prezentace samotné Dubaje. Vědět o sobě daly i jihovýchodoasijské destinace, které dělají vše pro to, aby napravily škody, jež na jejich cestovním ruchu napáchala prosincová tsunami.

Nákupčí se do Dubaje sjeli z 94 zemí 5 kontinentů. Počet zahraničních nákupčích vzrostl od loňska o 10 %, přičemž obzvláště se zvýšil počet návštěvníků z Evropy, Indie, Singapuru a Japonska. Počet Australanů se dokonce ztrojnásobil, Britů a Rusů přijelo o 20 % víc než loni.

Záštitu nad veletrhem převzal korunní princ a ministr obrany Dubaje šejk Mohammed Bin Rashid Al Maktoum. Ten při zahájení veletrhu vyslovil přesvědčení, že růst veletrhu jen dokládá význam cestovního ruchu pro Dubaj a pozici tohoto emirátu na světové mapě cestovního ruchu. Podle statistik World Tourism Organisation je Střední východ se svými 35 miliony příjezdů čtvrtým nejnavštěvovanějším regionem na světě. V příštích patnácti letech by se toto číslo mělo dokonce zdvojnásobit. Incoming do oblasti roste v současné době o 7 % ročně. Významná část těchto turistů míří do raketovým tempem se rozvíjející Dubaje. Ta nyní nabízí pomoc dalším zemím, které by chtěly jejího příkladu následovat. „Na poli cestovního ruchu jsme ušli velký kus cesty a získali mnoho zkušeností,“ řekl šejk Al Maktoum a dodal: „Nyní jsme připraveni se o ně podělit s ostatními zeměmi.“

Turista ze Zálivu? Račte vstoupit!
Region Perského zálivu je pochopitelně zajímavý i z opačného pohledu. Výjezdový cestovní ruch z oblasti Středního východu jde ruku v ruce s rostoucí nabídkou tamních leteckých dopravců. A není třeba dvakrát zdůrazňovat, že turisté z těchto zemí jsou z pochopitelných důvodů vítanými hosty. Ředitel Reed Travel Exhibitions Tom Nutley připomněl mezinárodní statistiky, které říkají, že arabští turisté z oblasti Zálivu utratí na svých zámořských cestách ročně zhruba 12 miliard USD. „A průměrná délka jejich pobytu v cílové destinaci je tři týdny,“ zdůraznil Nutley.

     

 

Není proto divu, že zástupci turistických centrál Velké Británie, Německa, Řecka, Francie či Skotska, u jejichž stánků byla neustále tlačenice, zářili štěstím. Právě skončený ročník si chválili jako nejlepší v historii a předpovídali, že se veletrh velmi pozitivně projeví na přílivu nových turistů do jejich zemí. Například Carol Maddison, oblastní marketingová manažerka VisitBritain, řekla: „Stejně jako ostatní evropští vystavovatelé v této hale hodnotíme letošní přehlídku jako větší, lepší a jasnější. Co do přílivu hostů z oblasti Středního východu by měl být letošní rok rekordní. Pětadvacítka našich spoluvystavovatelů se shoduje, že kvalita obchodů uzavřených na Arabian Travel Market je letos vyšší.“ Dále zkonstatovala, že po loňské přehlídce vzrostl cestovní ruch ze Středního východu do Spojeného království o osm procent, ze samotných Spojených arabských emirátů dokonce o 43 %.

Do Německa přijelo v loňském roce o 15 % více turistů ze Středního východu – celkem jich bylo na půl milionu. Naši západní sousedé počítají s dalším růstem v tomto segmentu. Řecká národní turistická centrála se dokonce po úspěchu letošního ročníku rozhodla objednat si pro příští rok větší výstavní plochu. Podobně optimističtí byli i vystavovatelé na ostatních stáncích.

     

 

Česká klasika, investoři v obležení
Expozice České republiky i účast na ní byla po všech směrech tradiční. Kromě CzechTourismu se na stánku prezentovali zejména podnikatelé z oblasti západočeských lázní, České aerolinie a několik incomingových subjektů z Prahy. Expozice byla oživena ukázkami rytí skla, návštěvníci měli také možnost ochutnat z malé fontánky minerální vodu. Zájem o českou expozici byl přiměřený jejímu rozsahu i obsahu, námi oslovení vystavovatelé byli vesměs s návštěvností stánku i zájmem o jejich nabídku spokojeni.

V zájmu objektivity je ovšem třeba přiznat, že bezkonkurenční zájem měli návštěvníci veletrhu o stánky několika dubajských investičních společností. Ty se na veletrhu objevily prvně a odstartovaly tak možná zcela novou éru ATM. Prezentovaly se zde velkorysé investiční projekty, z nichž některé, jako třeba umělé palmové ostrovy, jsou už známé i u nás. Dubaj je v současné době zemí pro investory zaslíbenou, obchodní a administrativní centra, hotely i rezidenční čtvrti rostou jak houby po dešti. Tam, kde byla před rokem jen rozpálená poušť, stojí dnes skleněné mrakodrapy. Emirát zažívá opravdový boom, což má i svoje stinnější stránky. Hotely jsou zaplněny do posledního místa i za nehorázně vysoké ceny, kvalita služeb se oproti minulým rokům snížila a město již není oním nákupním rájem, který mají mnozí v paměti. Komplikovaná je i doprava po městě, což může potvrdit řada návštěvníků veletrhu. Vzít si taxi na ulici je skoro nemožné, poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku. Přesto je Dubaj pozoruhodným koutem světa, který stojí za návštěvu. Koutem, kde se sny opravdu zhmotňují v realitu.

Gabriela Ben Ahmed

Arabian Travel Market pomáhá
Veškerý výtěžek ze vstupného se rozhodli pořadatelé veletrhu věnovat na projekt „Just a Drop“, který má za cíl zásobit pitnou vodou komunity postižené prosincovou tsunami v Asii.

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více