Desatero tvůrčího myšlení v hotelovém marketingu

Od hoteliérů a manažerů často dostávám otázky: „Jak se naučit kreativitě?“ nebo „Jak podporovat tvůrčí činnost managementu?“. Kreativita nás ovlivňuje a dotýká se životů nás všech, kreativní byl architekt a stavitel našeho hotelu, návrhář vybavení, uniforem personálu, kreativní byl šéfkuchař při tvorbě menu, grafik i webmaster, a kreativní byl i výrobce auta, ve kterém přijel host atd. ­Pomocí kreativity vynalézáme, zdokonalujeme, měníme a zlepšujeme. Během své profesní dráhy jsem měl příležitost pracovat s různě kreativními lidmi a měl jsem tu čest spolupracovat se špičkami v oblasti reklamního byznysu.

Jen velmi málo lidí má ale přesnou představu, co vlastně kreativita je a co znamená být kreativní. Pojďme se tedy podívat na kreativitu v hotelovém marketingu, co ji podporuje, a co je naopak zabijákem každého nápadu.

1. Nejde to na povel, takže se uvolněte

Jako první pravidlo si pamatujte, že kreativita nikdy nepřichází, když moc chceme, a to dokonce ani kdyby na nás křičeli. Tím chci říct, že představa brainstormingu „v pátek od deseti do dvou budeme kreativní“ není funkční a nepřinese vám žádoucí výsledek. Na počátku tvůrčího procesu je totiž myšlenka, a ta se dostaví tehdy, když nemyslíme na to, že myslíme. Můj pradědeček byl pražský živnostník a přátelil se s cukrářem Myšákem, o kterém vyprávěl, že ty nejlepší recepty vymyslel na záchodě. Jsem si jistý, že důvodem nových receptů pana Myšáka bylo uvolnění. Na tom něco bude, protože můj druhý děda zase říkával: „Chceš-li svobodu, zamiř k záchodu“.

2. Buďte nesnesitelně zvědaví

Nepřestávejte se nikdy ptát proč. Rozebírejte. Hledejte „PROČ“ u každého aspektu spojeného s chováním vašich hostů v různých fázích nákupního a poté spotřebního procesu. Čím více „PROČ“ vašich zákazníků bude rezonovat s „PROČ“ vašeho hotelu, tím větší bude komunita kolem vašich kreativních produktů a tím více máte šanci za svou tvůrčí činnost dostat peníze.

3. Buďte vybíraví v tom, s kým trávíte čas

Talent se přenáší. Obklopujte se skvělými lidmi, kteří vás inspirují. Je prokázáno, že kdo hraje s lepšími hráči, ten se zdokonaluje. Platí to i naopak. Možná proto Steve Jobs nebo Richard Branson nikdy nepatřili mezi notorické diváky telenovel.

4. Nejděte s davem

Tvorba není kolektivní sport. Opět zkušenost ze života. Zapomeňte, že na svolané poradě na téma „vymyslet produkt pro bezsněžné zimy v horách“ vytvoříte cokoliv užitečného, a to i když se říká, že víc hlav víc ví. Konsenzus a společný názor jsou ničitelé skvělých myšlenek. Neotřelý nápad zpravidla přetvoří v bezvýrazný hybrid. Chcete-li nápad a tvůrčí vhled, buďte s myšlenkou zpočátku sami, useberte se a ujasněte si ji. Odhoďte ostych a vyslovte svou verzi.

5. Čmárejte si

Pište si poznámky, kreslete si. Myšlenky přicházejí a zase nás opouštějí. Ta nejtenčí tužka je lepší než paměť slona. Občas se svými poznámkami probírejte. Budete překvapeni, jak to funguje. Nepřemýšleli jste nad tím, proč si ti nejúspěšnější tvůrci psali deník?

6. Nepřeceňujte technologie

Technologie nejsou myšlenky, jsou to jen způsoby vyjádření. Auguste a Louis Lumièrové vynalezli kameru, ale nevynalezli filmový byznys. Když formuloval Alexander Bain, skotský hodinář, tři principy přenosu obrazu na dálku, nevymyslel televizní průmysl, ale byl první, kdo vyjádřil myšlenku, že taková věc je možná.

7. Nezbožňujte

Neuznávejte bezmezně autority. Učte se od předchůdců, ale rebelujte. Váš obdiv totiž nesmí vytěsnit vlastní kreativitu. Uctívání ikon vede k omezení, ne k tvorbě.

8. Kraďte s pýchou

Pro cokoliv, co pro své zákazníky tvořím, potřebuji inspiraci, a proto si provádím kreativní monitoring. Inspirujte se, ale neimitujte. Internet je ideální pomocník a vy, když budete chtít, najdete řešení na cokoliv. Najdete návod, jak si ušít svatební šaty z pomerančové kůry, jak sestavit atomovou bombu nebo jedlé spodní prádlo, nakreslit autoportrét nebo napsat román.

9. Neočekávejte na všechno odpověď

Nepřeceňujte průzkum zákazníků. Když se Ford ptal Američanů, co chtějí, dozvěděl se, že rychlejší koně. On ale přišel s autem. Matt Groening vymyslel seriál Simpsonovi a věřme tomu, že to nebyla reakce na populárnost nefunkčních rodin. Sledujte reviews, mluvte s hosty, čtěte komentáře vašich hostů, ale jděte dál, za jejich očekávání.

10. Sypejte holubům a oni přiletí

Odměňujte tvůrčí přístupy. Ukažte svým lidem, svým kolegům nebo zaměstnancům, že být tvořivý neznamená, že jsou otravní a že jejich nápady, byť by se zdály sebevíc blbější, nikdy nekončí v odpadu, ale že se s nimi někdo zabývá a pokud se nápad hodí, jeho původce je po zásluze odměněn.

foto
Milan Pavelka MBA.majitel Marketingové Ambulance Hotelmax
pavelka.milan@gmail.com
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Ubytování

Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více