×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Covid dovedl tuzemský turismus na práh důležitých změn

Po dekádách růstu dostal český turistický ruch studenou sprchu. Zavřené hotely, omezené služby, minimální incoming, tedy mix, který ho v ekonomických parametrech vrátila do raných devadesátých let. Jenže abychom byli upřímní – český turistický ruch a přístup k němu se z manýrů a nastavení minulého století leckde nevymanil v podstatě za celou dobu novodobé existence. Pro segment, který – se započtením zahraničních turistů – generuje asi 3 % české HDP a 1,5 % v případě tuzemského cestování – tak může být covid paradoxně velkou příležitostí, která nastartuje jeho další profesionalizaci, digitalizaci a rozkvět. 

Explorio.cz

Nebude to samozřejmě zadarmo. Současná situace rozhodně není růžová. Miliardy zisků jsou odepsány, menší provozovatelé turistických atrakcí a volnočasových aktivit jsou provozně na lopatkách a podle mých odhadů nemusí přežít až pětina z těch, co nemají jiné zdroje příjmů. Ani větší hráči si nemůžou pískat a skutečnost o své ekonomické kondici se dozví až s příchodem letní sezony (a často rozhodnutím investorů). Rozhodující bude také covidová pověst Česka v okolních státech a to, jestli při svém startu z nuly na stovku zvládnou správně cílit na domácí a později zahraniční turisty. Už nyní je jasné, že velká část starých kanálů a postupů totiž přestane efektivně fungovat. 

Směr, kterým se turismus v našem regionu vydá, se však dá už nyní docela bezpečně odezírat. Rok 2021 bude rokem turistiky krátkých vzdáleností a otevřených peněženek. Prioritou turistů bude získat co nejlepší zákaznickou zkušenost i v turbulentní covidové době. Ze strany hotelů, penzionů a provozovatelů atrakcí to bude vyžadovat těsný vztah s klientem, racionální rozhodování na základě dat, nikoli pocitů. A samozřejmě digitalizaci, protože bez ní nepůjde nic z toho. 

Času nebude nazbyt, takže velkou konkurenční výhodu získají ti provozovatelé, kteří dokážou hostům poskytnout intenzivní komplexní zážitek – od ubytování po doplňující program.

 

Zákaznický zážitek vznikne tam, kde budu moci svou rezervaci kvůli covidu zrušit bez penalizace. Kde se jednoduše prokážu testem nebo očkováním. Kde dopředu zjistím, zda zvládnu dovolenou zkombinovat s prací a děti se mi dostatečně zabaví (a nechají mě alespoň pár hodin v klidu vyřizovat maily a pracovat na úkolech). Času nebude nazbyt, takže velkou konkurenční výhodu získají ti provozovatelé, kteří dokážou hostům poskytnout intenzivní komplexní zážitek – od ubytování po doplňující program. S atrakcemi, u kterých si lístek koupím v hotelu online a nebudu muset stát frontu s dvoumetrovými rozestupy na rozpáleném parkovišti u kiosku. 

95 % provozovatelů si na takový servis zatím sáhnout neumí, přestože v začátku jde spíše o změnu v uvažování než zásadní nutné investice. Ale to se pod tlakem ucházejícího zisku pravděpodobně změní. Covid – jak již bylo naznačeno – podle všeho peněženky běžných Čechů ani zahraničních turistů zásadněji nezasáhne. Cestování se i letos dlouhodobě umísťuje na předních příčkách v chuti utrácet. A to, za co si bude generace postcovidových cestovatelů chtít připlatit, bude ležet jinde než v zašlé slávě horských nebo lázeňských hotelů se stále stejnými svíčkovými, u kterých se jen zvedá cenovka. 

Ti, kterým se podaří na nová pravidla naskočit co nejdříve, mají samozřejmě jasnou konkurenční výhodu. Pomůže jim nejen zatočit s dopady covidu co nejrychleji, ale také nastavit nové standardy, na které postupně přistoupí i ostatní. A těžit z toho bude velice brzy celé odvětví.

Foto: Explorio.cz

foto
František PeterkaCEO vyhledávače ubytování a zážitků pro rodiny s dětmi Explorio.cz.
www.explorio.cz
 

Nejnovější články z rubriky Ubytování

Foto: Shutterstock.com

Statistika: Domácí a výjezdový cestovní ruch ve 3. čtvrtletí 2021

V průběhu loňské letní sezóny se meziročně zvýšil počet realizovaných kratších i delších pobytů, s cílem v Česku i v zahraničí.  Důvodem bylo především zlepšení epidemiologické situace a uvolnění cestovních restrikcí u nás i ve světě. Vícedenních cest se ve 3. čtvrtletí uskutečnilo o 13 % více...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Po kompenzacích volá i ČUCR, Síkela je nechce dávat plošně

Poté, co Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) vyzvala Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) k vydání jasného stanoviska ohledně kompenzací pro firmy poškozené protipandemickými opatřeními, ozvala se na toto téma i Česká unie cestovního ruchu (ČUCR). Podle té už...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Asociace hotelů a restaurací čeká jasné stanovisko MPO ke kompenzacím

Vládní protiepidemická opatření způsobila podnikatelům v oboru horeca podle Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) jen za prosinec propad tržeb o dvě třetiny. Lidé zrušili 90 procent předem domluvených skupinových akcí. Výhledy na zlepšení v nejbližších dvou měsících jsou...

Číst více