Co přináší systém managementu jakosti a jeho certifikace

Neustále rostoucí konkurence nutí mnoho podniků nejen v České republicezabývat se zvyšováním kvality. Řada z nich řeší tento problém budováníma následnou certifikací systému managementu jakosti podle norem řady ISO9000.

Co přináší systém managementu jakosti firmě?

  1. Systém vybudovaný podle norem ISO řady 9000 (ale i jiných) vytváří v organizacidobře promyšlenou strukturu, která jí umožňuje produkovat (výrobky neboslužby) ve standardní jakosti. Je to významný krok na cestě v přechoduk procesně orientovanému řízení. Je to i první krok v úsilí k dosaženíkomplexní jakosti managementu, která je definována v obecných principechTQM (komplexní management jakosti) a často realizována prostřednictvímModelu excelence EFQM.

  2. Certifikát systému jakosti je prohlášení třetí nezávislé strany o tom,že organizace má vybudován systém managementu jakosti, který je konformnís příslušnou normou, to znamená, že odpovídá kritériím, která jsou v norměobsažena. Certifikace se týká nejen systému managementu jakosti, ale ivýrobku, služby, procesu nebo dalších oblastí včetně personálu. 

  3. Certifikát systému managementu jakosti je důkazem, že organizace uplatňujesystém odpovídající normám a má tak vytvořené předpoklady produkovat (aťvyrábět výrobky, nebo poskytovat služby) v určité úrovni jakosti.

Proč by měla organizace usilovat o vybudování a následnou certifikacisystému managementu jakosti?

  • protože je to výhodné – dochází k získání marketingové výhody proti konkurenci
  • protože je to zájem organizace – dochází totiž k tomu, že se ve firmě udělápořádek.

Co podniku přináší funkční systém managementu jakosti?

  • zlepšení vnitřní organizace firmy
  • snížení nákladů (i když je potřeba počítat s tím, že se systém nevybudujebez nákladů)
  • zvýšení zainteresovanosti pracovníků
  • zlepšení image firmy
  • větší konkurenční výhodu
  • dobrý základ pro další zlepšování jakosti.

Jaký je postup při budování systému managementu jakosti?
Obecně lze tento proces rozdělit na dvě části.
Budování systému managementu jakosti do fáze interního auditu, kterýmůže být pro firmu důkazem vybudování systému, lze v podstatě zajistitvlastními silami. Je jen potřeba stanovit, zda máme dostatečně kvalifikovanépracovníky, jestli tato svépomoc nebude ve svém důsledku dražší než využitíexterních poradců. I při tom však je potřeba počítat s tím, že běžné zpracovánídokumentace provedou vlastní zaměstnanci a externí poradci jsou opravdujen poradci. Celý proces budování trvá řádově týdny až měsíce.
Vlastní certifikace má většinou dvě fáze, tzv. před-audit, kdy certifikačníorganizace provede první posouzení systému managementu jakosti, poukážena neshody mezi požadavky norem a skutečností a uloží jejich odstranění.Ve druhém kroku potom provede audit certifikační a v případě kladného výsledkupotom vydá certifikát systému managementu jakosti.

Co vyjadřuje skutečnost, že podnik má certifikovaný systém managementujakosti?
Systém managementu jakosti vybudovaný podle norem ISO řady 9000:2000znamená zlepšení činností v oblasti kvality produktů.

Vladimír Straka

Mag Consulting s.r.o.
www.magconsulting.cz

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více