Co chtějí cestující v roce 2021 (a nebojí se si o to říct)

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Asi byste se tomu zasmáli, kdyby vám v minulosti někdo řekl, že 44 % cestujících bylo na poslední dovolené před více než rokem. Nebo že 40 % cestujících napříč světem zruší nebo posune plány na cesty, které měli mít v roce 2020. Bohužel je to pravda. Svět se ale pomalu vrací do normálu a lidé jsou po cestování lačnější než kdykoliv jindy.

Průzkum společnosti Expedia Group, kterého se zúčastnilo 16 tisíc respondentů z osmi mezinárodních trhů, například položil svým přispěvovatelům otázku, čeho by se momentálně vzdali za měsíc dovolené. Výsledky ukazuje graf č. 1.

Zdroj: Expedia Group (zpracování: COT group) Zdroj: Expedia Group (zpracování: COT group)

Vítejte zahraniční hosty

První měsíce roku 2021 ukázaly, že vyhledávání prázdninových destinací se opět přesouvá z domácího prostředí do zahraničí, a to především díky většímu zapojení veřejnosti do systému očkování. 45 % z dotazovaných by chtělo na příští dovolenou na pláž, 36 % do světového velkoměsta, 33 % na venkov, 25 % do přírody a 23 % do hor.

Cestování se pro spoustu lidí stalo v roce 2021 prioritou. Dokonce 75 % dotazovaných prozradilo, že dovolená by je v tomto roce udělala šťastnějšími než nový mobil! 66 % dospělých pracujících si v průběhu pandemie vytvořilo seznam destinací, které se chystají za svůj život navštívit.

Spousta lidí se chystá po rok dlouhém půstu zrealizovat své sny o dovolené, proto není divu, že právě letní měsíce letošního roku slibují silnou poptávku po ubytování. Právě nyní tedy probíhá vyhledávání a srovnávání, ve kterém musí právě váš podnik vystoupit nad ty ostatní.

Co od vás hosté chtějí

Nebudeme nikomu nalhávat, že se cestování jako takové v následujících letech, a dost možná napořád, nebude odlišovat od toho, na jaké jsme byli doposud zvyklí. Co tedy budou cestujících na svých cestách očekávat?

  • Budou jezdit blízko domova – v nejlepším případě v dojezdové vzdálenosti autem.
  • Budou zůstávat déle – budou chtít trávit více času s rodinou (vzniká zde také nový trend „flexcation“ – dovolená, kde se mísí práce s odpočinkem).
  • Budou chtít mít jasnou představu o destinaci – detailní informace o zařízení, službách, bezpečnosti, hygieně i storno podmínkách, vše doplněné fotkami.
  • Budou se chtít podívat do míst, kde ještě nikdy nebyli – tady příležitost nahrává světovým metropolím a netradičním zážitkům.
  • Budou chtít trávit co nejvíce času mimo zdi ubytovacího zařízení – venkovní aktivity.

Jak hosta motivovat, aby zůstal déle

Z výše uvedených bodů se zejména pro hotely jeví být zajímavým právě ten o delším pobytu. Je přirozené, že po prožitém půstu budou chtít lidé o to víc cestovat, v případě delší dovolenou s sebou budou chtít vzít svou rodinu a příležitostně i pracovat. Jak je k takovému pobytu motivovat?

  • Zaveďte slevy opřené o délku pobytu
  • Nabídněte snídani zdarma
  • Upgradujte pokoj
  • Nabídněte vouchery do restaurace
  • Nabídněte lístky na nějakou událost v okolí
  • Za zmínku stojí také možnost zalistování vašeho zařízení ve vyhledávačích, které umí filtrovat nabídky podle délky pobytu.

Služby ušité na míru

Až 70 % cestujících je ochotno zaplatit za ubytování více, když budou v nabídce jejich oblíbené služby, nebo se v okolí koná oblíbená aktivita. Tento požadavek se drží na třetím místě hned za zvýšenou hygienou a flexibilními storno podmínkami. V roce 2021 lze oproti loňskému roku spatřit obrovskou změnu v postoji ke storno podmínkám. Zatímco loni 66 % dotázaných tvrdilo, že jsou ochotni rezervovat pokoj za nevratnou částku, letos by to už celých 60 % neudělalo.

Zdroj: Expedia Group (zpracování: COT group) Zdroj: Expedia Group (zpracování: COT group)

Co hosté od hotelu očekávají ještě před příjezdem?

Každý host by asi ocenil, kdyby mu ještě před příjezdem do hotelu přišel e-mail se základními informacemi (a možná i něčím navíc). V průzkumu svůj zájem o tuto službu projevilo 87 % cestujících. Zde máte příležitost znovu vyzvednout svůj hotel nad konkurenci a při tom sdílet některé z osobnějších informací z provozu, jako například vaše oblíbené služby a lokality v okolí. Co tedy hosty navnadí po potvrzení rezervace?

  • Informace o službách v hotelu
  • Doporučení místních restaurací
  • Instrukce k příjezdu a parkování
  • Vstupenky do místních atrakcí zdarma
  • Informace ze zákulisí
  • Spolupráce s místními podniky

Co dělat, aby si hosté svůj pobyt pořádně užili?

Další z oblastí, kde se nároky hostů od minulého roku liší. Aktuálně se jejich požadavky točí víceméně okolo důvěry a komfortu. Pokud skutečnost předčí jejich očekávání, máte mnohem větší šanci, že po sobě zanechají pozitivní hodnocení. Nehledě na pandemii, zde je seznam věcí, které host od svého pobytu očekává:

  • Cítit se jako doma – ať už se to týká aktivit pro děti nebo technologických vymožeností, 77 % hostů chce mít v hotelu po ruce to, co doma.
  • Žádné plané sliby – host je dnes schopný strávit vyhledáváním toho ideálního ubytování skutečně dlouhou dobu. Proto si chce být jistý, že ubytování bude vypadat tak, jak mu bylo slíbeno.
  • Živá komunikace – při zanechání jakékoliv recenze očekává host komunikaci ze strany hotelu. 40 % dotazovaných si myslí, že hodnocení dnes hraje mnohem větší roli než před pandemií.
  • Technologické vychytávky – a to od rychlého internetu zdarma přes streamovací služby typu Netflix, USB port, nabíječku, bezdotykové služby, hlasové ovládání až po malý home office.
  • Nezapomeňte na děti – hrací koutky, dětské menu, dětské atrakce v okolí, tiché pokoje, dětské postýlky atd.

Za co jsou tedy hosté ochotni zaplatit více?

  • Kvalitní spa
  • Vířivka na pokoji
  • Rychlý a neomezený internet
  • Room service
  • Lednička
  • Vyhřívaný bazén
  • Balkon
  • Podzemní parkování

Evropa se vrací do normálu

Probuzení do sladké reality hlásí i další zdroj, AirDNA Marketminder. Podle jejich informací se evropské trhy zhruba od dubna 2021 směle vydávají po stopách USA, kde už ubytovací zařízení zažívají nárůst poptávky od prvních měsíců tohoto roku. Denní počet rezervovaných pobytů je nejvyšší od vypuknutí pandemie. Průměrná délka pobytu je o 20 % delší, než byla v roce 2019.

Co se týká konkrétních trhů, z dat dostupných z webu airdna.co bylo například v Praze ke konci června v této databázi 5 567 subjektů krátkodobého ubytování. Jejich průměrná denní sazba byla 1 618 Kč a průměrná obsazenost 43 %.

Zdroj: airdna.co Zdroj: airdna.co

O něco lépe na tom byl Berlín, prodával v průměru za 83 eur (2 110 Kč) a obsazenost měl 52 %.

Zdroj: airdna.co Zdroj: airdna.co

Když se podíváme na chorvatského skoro souseda, konkrétně na Záhřeb, jsme na tom zhruba stejně. Průměrná cena byla 350 kun (1 187 Kč) a průměrná obsazenost 40 %.

Zdroj: airdna.co Zdroj: airdna.co

Londýn překonával Berlín s cenou 138 liber (4 083 Kč) a dotahoval s obsazeností 48 %.

Zdroj: airdna.co Zdroj: airdna.co

Data z českých měst

Zdroj: airdna.co Praha Zdroj: airdna.co
Zdroj: airdna.co Brno Zdroj: airdna.co
Zdroj: airdna.co Ostrava Zdroj: airdna.co

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více