Cestovky snižují náklady a transformují se

Cestovní kanceláře a agentury musejí kvůli koronavirové krizi snižovat náklady. Nevyhnuly se tak propuštění, do některých oddělení přesto nabíraly nebo plánují nabírat nové zaměstnance. Vyplývá to z ankety ČTK. Podle dat ministerstva pro místní rozvoj (MMR) letos k začátku září vyhlásilo úpadek pět cestovních kanceláří a 82 jich dočasně přerušilo provozování živnosti. V segmentu cestovních kanceláří a agentur loni pracovalo zhruba 14 000 lidí. 

Cestovní kanceláře musely přistoupit k radikálním úsporným opatřením

„Vzhledem k výše uvedenému se jejich počet odpovídajícím způsobem snížil. Nová data budou od Českého statistického úřadu k dispozici příští rok v únoru,“ uvedl na dotaz ČTK Vilém Frček z odboru komunikace MMR. 

CK Fischer podle svého mluvčího Jana Bezděka od jara musela propustit nižší desítky lidí. „Finanční stabilita firmy ale není nijak ohrožena. Díky tomu, že jsme součástí silné německé skupiny REWE, která nepodniká pouze v cestovním ruchu, máme dostatečné finanční zázemí, abychom tuto situaci bez problémů ustáli,“ dodal Bezděk. 

Do stejné skupiny patří také CK Exim Tours, která se kvůli pandemii podle svého obchodního ředitele a mluvčího Petra Kostky musela rozloučit ze zhruba třemi desítkami lidí. „Věříme, že spolu s příchodem vakcíny na covid se situace i v cestovním ruchu výrazně zlepší,“ uvedl Kostka. 

Ke snižování počtu zaměstnanců přistoupila také CK Čedok. Podle její mluvčí Evy Němečkové většinou neprodlužovala pracovní smlouvy na dobu určitou nebo rušila některé pozice. Naopak nové pracovníky přijala do zákaznického úseku. „Předpokládáme, že v zimních měsících budeme muset přistoupit k dalším opatřením a někteří zaměstnanci budou částečně na překážkách do doby, než se situace v cestovním ruchu zlepší,“ uvedla. Vzhledem k neustálým změnám v oblasti cestování nelze letošní hospodářský výsledek podle ní vůbec odhadovat. 

Propouštět musela také cestovní agentura Invia. „S ohledem na obrat odpovídající zhruba 20 procentům loňského roku upravujeme počet zaměstnanců aktuální potřebě. To se týká zejména prodejního oddělení, kde očekáváme zhruba třetinový stav oproti loňsku. Naopak například programátoři pracují naplno na nových systémech a tam k žádnému propouštění nedochází. V některých odděleních se chystáme nabírat, především v produktovém týmu,“ řekla mluvčí agentury Andrea Řezníčková

CK Alexandria podle svého marketingového ředitele Petra Šatného snížila kvůli krizi na minimum náklady na marketing a prodej. Za nouzového stavu uplatnila u většiny zaměstnanců předpis na překážky v práci a uzavřela několik poboček. S místními i zahraničními partnery jedná o podmínkách další spolupráce. „Propad tržeb je enormní. CK Alexandria je ale součástí silné skupiny Alexandria Group, tuto situaci zvládá, a přestože ztráty jsou drastické, nejsou existenční,“ doplnil Šatný. Firma podle něj s bankami také řeší možnost úvěru. „Výši komentovat nebudeme, jedná se ale o to, že v našem případě se nejedná o otázku záchrany a přežití, ale o zachování co nejlepších podmínek pro naše zákazníky. Úvěr nám pomůže k udržení finančních vztahů s našimi partnery a k udržení maximální možné zaměstnanosti s ohledem na okolnosti,“ vysvětlil Šatný. 

Krize již dopadla i na velké cestovní kanceláře. Městský soud v Praze minulý týden vyhověl žádosti FIRO-tour a vyhlásil mimořádné tříměsíční moratorium, tedy odložení splatnosti dluhů. Na vyřešení situace by měl firmě, která nyní jedná s bankami, stačit zmíněný čtvrt rok, řekla serveru Seznam Zprávy mluvčí cestovní kanceláře Lucie Frnochová

Cestovní kanceláře podle MMR na letošní rok počítaly s tržbami 33,8 miliardy korun. Kvůli koronaviru však očekávají prodeje mezi sedmi a deseti miliardami korun. Příští rok by měly tržby dosáhnout nejvýše 15 miliard korun. Ministerstvo to uvedlo v materiálu ohledně prominutí plateb cestovních kanceláří do garančního fondu pro příští rok. Fond slouží jako záložní zdroj na případné pokrytí náhrad klientům po krachu cestovní kanceláře, které by neuhradila pojišťovna.

Foto: Shutterstock.com

 
 

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Průzkum: Zaplatit si PCR test kvůli dovolené je ochotno 26 % Čechů

Zaplatit si PCR test kvůli dovolené je podle průzkumu společnosti Kalkulátor.cz ochotno 26 procent Čechů, 41 procent lidí by za něj dalo do 1 000 korun. Raději by však Češi cestovali s tzv. covid pasem, jeho zavedení...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Do Chorvatska zamíří hlavně mladí Češi. Jaké podmínky je čekají?

Chorvatsko bude i letos hlavním prázdninovým cílem českých turistů. Potvrzuje to mimo jiné i průzkum společnosti Kalkulátor.cz – z něj vyplývá, že do zahraničí se v létě chystají hlavně mladí Češi a že většina zamíří do Chorvatska. Po uvolnění restrikcí...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Ladislav Havel: Češi si zálibu v poznávání a cestování vzít nedají (I.)

Před zahájením letní outgoingové sezony jsme se setkali s předsedou představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR Ladislavem Havlem, abychom se pokusili predikovat vývoj v cestování do zahraničí v příštích týdnech. A také abychom upozornili na specifika, která bude letošní léto...

Číst více