Se značkou Česko jede se česká veřejnost setkává již několik let. Myšlenka vytvoření společného národního produktu, který představuje nabídku cykloturistiky a dalších forem aktivní turistiky v České republice, vznikla už v roce 2010. Kam se jednání od té doby posunula a má v České republice šanci vzniknout jednotný systém?
Česko jede se inspiruje ve Švýcarsku, kde již od roku 2008 funguje systém tras určený pro bezmotorovou dopravu. Trasy mají jednotné značení, jsou propojené s veřejnou dopravou a jsou prezentovány pod společnou značkou SchweizMobil. K vybudování takového produktu v tuzemsku se nyní přihlásila Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. „Převezmeme dosavadní obsah vytvořený pod značkou Česko jede, začneme ho dále rozšiřovat a následně i komunikovat v rámci produktu aktivní turismus,“ říká Martin Šlajchrt z agentury CzechTourism.
V roce 2003 bylo u nás pouze 350 km cyklostezek, dnes jich je asi 2 000 km. K tomu je potřeba připočítat tradici ve značení cyklotras a rozšiřování sítě certifikovaných zařízení pod označením Cyklisté vítáni. Až na výjimky zatím ale turistické regiony a oblasti nevyužívají potenciál směrem k domácím i zahraničním turistům, který cyklistika nabízí.
Schéma – Projekt SchweizMobil před začátkem realizace a po úspěšné realizaci

Vznik národního produktu je přitom založen na fungujícím systému železnic, které přepravují kola, na půjčovnách kol, na vyznačených trasách s navazujícími službami, systému map od kartografických firem i zájmových spolků. Informace pro turisty zajišťuje ve Švýcarsku webový portál v němčině, angličtině, francouzštině a italštině, kde jsou všechny informace soustředěny na jednom místě. Navíc se tu pod společnou značkou koná série regionálních festivalů, které organizují regionální sdružení ve spolupráci s podnikateli.
Podle switzerlandmobility.org vygeneroval švýcarský systém 2,7 mld. eur spojených s až 1,7 mil. přenocování, především šlo o finance vynaložené na ubytování, přepravu na trasu a stravování. Švýcaři strávili na kolech úhrnem 134 milionů hodin a za posledních pět let toto číslo vzrostlo o 10 procent.
Trasy mají svůj význam nejen pro cykloturistiku, z velké části slouží
pro každodenní dopravu
|
Trasy mají svůj význam nejen pro cykloturistiku, z velké části slouží pro každodenní dopravu. Švýcaři tráví na stezkách v průměru 57 dní v roce a 60 procent cyklistů je využívá alespoň jednou týdně. Doprava na kolech je frekventovaná především v okolí měst, kde bezpečné komunikace přirozeně fungují na cesty na nákup, do práce i pro další příležitosti.
Institucionálním nositelem a garantem švýcarského projektu SchweizMobil je stejnojmenná nadace se sídlem v Bernu. Letos přicestoval do České republiky zástupce švýcarské nadace SchweizMobil Lukas Stadtherr, který nám poskytl následující rozhovor.
www.ceskojede.cz
Rozhovor s Lukasem Stadtherrem
Jak dlouho existuje značka SchweizMobil?
První aktivity odstartovaly v roce 1999, za skutečný začátek je tedy považován rok 2003. SchweizMobil, tedy vytvoření národní sítě tras pro bezmotorovou dopravu, byl spuštěn na jaře 2008. Takže přípravy zabraly kolem pěti let.
Schweizmobil je především turistický produkt. Jaké má výsledky? Kolik lidí ho navštěvuje a jaký ekonomický přínos to představuje?
Jediný velký monitoring jsme dělali v roce 2003, takže ekonomický efekt nemohu posoudit. Pravidelně ale provádíme sčítání cyklistů, ze kterého je zřejmé, že jejich počet zvolna roste.
Česká republika zatím pracuje na jednotlivých dílcích skládačky, nabídka zatím ale není vždy soustředěná. Na co bychom se podle vašeho názoru měli soustředit?
Je nesmírně důležité, aby klíčoví partneři spolupracovali. Při tvorbě národního produktu ve Švýcarsku bylo hlavní podmínkou, aby regiony, partneři ze soukromého sektoru, veřejná správa a také SchweizMobil jako hlavní koordinátor šli stejným směrem. My jsme jako koordinátoři na vrcholu pyramidy a ostatní nás musejí následovat.

Při své návštěvě jste se sešli se zástupci České centrály cestovního ruchu. Jak vnímáte jejich roli při realizaci Česko jede?
Jednoznačně ten systém podporují. Myslím, že vidí, že ten systém stojí na reálných základech. Předtím se o té značce dlouho hovořilo, nyní zástupci agentury CzechTourism vidí skutečné produkty a možnost jejich komunikace.
Co bylo zlomovým bodem ve Švýcarsku?
Byl to okamžik, kdy všichni klíčové partneři řekli, že chtějí společně vytvořit nový systém. Byly to v první řadě kantony (autonomní švýcarské státy – pozn. red.), dále klíčová ministerstva, a byla tu přirozeně také národní centrála cestovního ruchu Schweiz Tourismus. Systém podpořili finančně i organizačně.
V České republice existuje více než dva tisíce kilometrů dálkových tras. Kvalitní infrastruktura se na nich ale buduje jen postupně. Švýcarsko nemůže čerpat podporu z evropských fondů, kdo byl zodpovědný za infrastrukturu na dálkových trasách a z jakých zdrojů jste ji budovali?
Většinou to bylo postavené s využitím rozpočtů jednotlivých kantonů a někdy také měst. Motivací bylo hlavně srovnání s okolními státy – především s Rakouskem, Itálií a Německem. To byl hlavní argument, šlo o mezinárodní konkurenci.
Co jste ve Švýcarsku vnímali jako nejtěžší úkol?
Největším úkolem bylo přesvědčit všechny partnery, že SwitzerlandMobility jako hlavní značka je dostatečná. Nejdůležitější bylo soustředit se na společné cíle. I když neznám přesně situaci v České republice, myslím, že je to problém i tady.
V České republice se znáte s řadou lidí, máte pro nás ještě nějaký vzkaz?
U systému jako Česko jede je důležité, aby tu existovala vize, nějaký motor. Měly by tu být organizace nebo osobnosti, které se postarají o koordinaci a které zajistí přenos know-how.
Máte na mysli konkrétní organizaci nebo osobnost?
Na to nemám dost informací o systému organizací a vztahů mezi nimi. Měl by to být někdo, kdo rozumí infrastruktuře a komunikaci. A zároveň by měl mít dobré vztahy s jednotlivými partnery. To je velmi důležité. Švýcarsko se snaží o dobré propojení, myslím, že jsme jedinou obdobnou sítí v této oblasti. Zvlášť pokud u vás existuje celá řada značek a koordinátorů služeb, je důležité, aby hlavním představitelem byla osobnost nebo organizace, která má sjednocující vliv.
Jitka VrtalováCentrum dopravního výzkumu
bývalá editorka internetového portálu NaKole.cz