České hory mají za sebou náročnou zimu

Letošní zimní sezóna byla téměř o měsíc kratší než obvykle. Počasí nepřálo, teploty byly nadprůměrně vysoké a střídaly se časté oblevy. A zima byla kvůli koronaviru již 13. března ukončena. Přesto skiareály hlavní sezónu zvládly dobře díky dlouhodobým investicím. Návštěvnost středisek byla v průměru o téměř 30 procent nižší než loni. České hory jsou však připravené nabídnout své aktivity v letní sezóně, její začátek však závisí na přístupu vlády.

Letošní zimní sezóna byla téměř o měsíc kratší než obvykle

Horská střediska kvůli teplému, nestálému počasí a opatřením v souvislosti s Covid-19 nehodnotí uplynulou zimu pozitivně. Udržet návštěvnost českých hor na velmi slušné úrovni se průběžně dařilo alespoň ve větších nebo výše položených střediscích, a to především díky investicím do rozvoje skiareálů a dlouhodobé oblibě českých hor. „Z hlediska počasí byl letošní rok mimořádným výkyvem, nikoliv ale novým normálem. Ostatně podobně teplé zimy pozorujeme i v minulosti, naposledy na přelomu roku 2013/14. I přes nepřízeň počasí připravily letos skiareály pro své návštěvníky, zejména v hlavní sezóně, velmi dobré podmínky k lyžování. Jasně se tím potvrdil význam investic do technického zasněžování, proto v něm, samozřejmě za dodržení ekologických požadavků, budeme i nadále pokračovat,“ hodnotí sezónu Libor Knot, šéf Asociace horských středisek.

Negativní dopad mělo na sezónu její nečekané ukončení, kdy byly kvůli Covid19 uzavřeny všechny lyžařské areály od pátku 13. března. V té době byly v provozu ještě dvě třetiny horských středisek v ČR. Některá zkrátila provoz jen o pár dnů, většina ale plánovala fungovat do konce března, nebo do Velikonoc. Pro ně znamená předčasné ukončení sezóny zásadní ztráty v součtu až stovek milionů. Ztráty a celá situace může mít vliv i na samotnou podstatu fungování některých těchto společností.

Průměrná délka sezóny letos činila pouze 85 dnů, nejméně za dlouhou dobu. Proti běžné zimě chybělo téměř 30 dnů provozu. V průměru se zasněžovalo po dobu 27 dnů a střediska využila jen asi 60 procent z maximálního objemu vody, který mají k dispozici na technický sníh. „Areály letos musely zasněžovat opakovaně kvůli častým srážkám a nedostatku přírodního sněhu. K dispozici přitom bylo velmi málo skutečně mrazivých dnů, kdy efektivita výroby technického sněhu je daleko vyšší,“ vysvětluje Knot.

Před letošní zimní sezónou investovala střediska přes 600 milionů korun, a to zejména do zkvalitnění dopravních zařízení a technologií pro technické zasněžování. I díky tomu si návštěvníci mohli uplynulou zimu užít. Zkrácená sezóna a zejména současná vládní opatření se samozřejmě negativně promítne i do plánovaných investičních aktivit.

V tomto ohledu je prioritou skiareálů výstavba akumulačních nádrží. „Nádrže umožní akumulovat vodu v době podzimních dešťů nebo oblevy, a naopak ‚vyrábět sníh‘ v době mrazů, což je také šetrné vůči vodním zdrojům a přírodě. Na fungování lyžařské sezóny jsou přímo navázány tisíce pracovních míst v celém segmentu horského cestovního ruchu, budování nádrží může pomoci tato místa udržet,“ říká Petr Hynek ze SkiResortu ČERNÁ HORA-PEC. Libor Knot za střediska zároveň doufá, že minimálně na některých klíčových projektech se podaří získat podporu státu.

Horská střediska jsou připravena na návštěvníky i v létě, úspěšnost letní sezóny má nyní v rukou stát. Meziroční nárůst letní návštěvnosti tuzemských hor dosahoval v minulých letech zhruba 5 procent. Do značné míry je to výsledkem rostoucí nabídky aktivit, podstatná je zejména vzrůstající celoroční obliba českých hor. Průběh letošního léta je ale podle horských středisek velmi nejasný. „Je pro nás důležité, aby se cestovní ruch podařilo rychle nastartovat. Dosavadní podporu státu firmám v pohostinství (hotely a restaurace), nejvíce postiženém segmentu cestovního ruchu, hodnotíme jako nedostatečnou a budeme usilovat o změny v plánu na rozvolňování opatření. Pomoci by mohlo například i zavedení motivačních voucherů částečně hrazených státem, které by se daly využít na rekreaci v ČR,“ říká Libor Knot. Další klíčové opatření na pomoc silně postiženého cestovního ruchu by bylo například sjednocení sazeb DPH na ubytování, stravování a jízdného na lanovkách a lyžařských vlecích na 10 procent.

V souvislosti s celou situací visí otazník i nad investicemi do letního provozu. Pokud k nim dojde, bude se jednat například o rozšíření a výstavbu nových tratí pro sjezd na horských kolech (např. v Železné rudě a na Plešivci), naučné stezky, dovybavení půjčoven (např. elektrokol) a další. Na Dolní Moravě například plánují rozšíření Mamutíkova vodního parku o vodní zónu s jezírkem a hracími prvky, na Zadově potom lanové centrum apod.

Marketingově podpořit domácí cestovní ruch chce i agentura CzechTourism a do připravované kampaně #světovéČesko se mohou zapojit kraje i podnikatelé. „Dvě třetiny Čechů plánuje vyrazit na letní dovolenou nebo na výlet po Česku. Ti představují příležitost pro naplnění volných kapacit také v horských střediscích a na ně bude po uvolnění vládních opatření omezujících volný pohyb zaměřena naše marketingová kampaň,“ uvádí Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Znojemská Beseda

O druhý ročník Znojmo Zadax zatím projevila zájem stovka podnikatelů

Stovka majitelů znojemských restaurací, kaváren nebo hotelů se zatím zapojila do letošního druhého ročníku akce Znojmo Zadax na podporu podnikatelů působících v cestovním ruchu. Do loňské kampaně se zapojilo 140 podnikatelů, ale i tehdy byl rozjezd v červnu pomalejší....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Do oblak i do podzemí v Plzeňském kraji

Vyzkoušet si práci kováře, projet se důlním vlakem nebo usednout do stíhačky. Zkrátka místa, kde se dospělí promění v hravé děti. To nabízí technické památky v Plzeňském kraji. Tři z nich vám teď blíže představíme a zaručujeme, že se...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Pro restart turismu chce MMR využít fondy EU i foodblogera

S cílem zmírnit následky pandemie využilo Ministerstvo pro místní rozvoj už 8,5 mld. Kč na dotační tituly pro cestovní ruch. Teď chce prosadit podporu turismu z evropských fondů v celkové výši 1,417 miliardy korun. Zároveň spouští on-line...

Číst více