České dědictví UNESCO

České památky slaví 15 let na Seznamu UNESCO

Český Krumlov, Telč a Praha – tři česká města, která letos slaví. Je to totiž přesně patnáct let, kdy byla historická centra těchto měst jako první z České republiky zapsána na prestižní Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

V Českém Krumlově se rozhodli toto půlkulaté jubileum připomínat v průběhu celého roku, ale pomyslný vrchol oslav přichází právě teď na podzim. „Chceme, aby si především místní lidé uvědomili, v jakém pěkném společenství se Český Krumlov nachází a aby si oni sami co nejvíc oslavy užili. Chceme je motivovat k tomu, aby se aktivně zapojili do bohatého podzimního programu,“ říká místostarostka města Jitka Zikmundová. Důraz přitom klade na děti a mladé lidi. Připraveny jsou soutěže, ale i řada akcí, na kterých se podílí místní výtvarníci, hudebníci, řemeslníci, ale i galeristé, pořadatelé koncertů a hudebních festivalů, společenských akcí či regionální historici. Podrobný program naleznete na www.ckrumlov.cz/unesco . V programu oslav je i několik akcí, které jsou určeny k setkání odborníků v oblasti cestovního ruchu. Příkladem je Česko-německý workshop na téma Památky a UNESCO – dědictví a kapitál pro budoucnost, který se koná pod záštitou ředitele CzechTourism Ing. Rostislava Vondrušky. Inspirace a zkušenosti však není nezbytné hledat jen v zahraničí. V rámci semináře Management a marketing cestovního ruchu se pojedou účastníci českokrumlovského semináře podívat do Kutné Hory, Litomyšle a Telče. Pro jeho účastníky bude jistě zajímavé pohovořit si s kolegy z oboru, prohlédnout si historická města a na pracovních setkáních porovnat zkušenosti se zástupci samosprávy i pracovníků v cestovním ruchu.

Krumlováci tedy slaví, ale důvod k oslavě mají všichni „cestorucháři“! Vždyť zápisem prvních památek na Seznam UNESCO naše skvosty vešly do širšího povědomí cestovních kanceláří, touroperátorů, a především milovníků památek. Zahájen byl dlouhodobý proces, na jehož konci je Česká republika známá jako UNESCO velmoc, toho času s celkem dvanácti zápisy v tomto celosvětově uznávaném Seznamu.

Nahlédněte do duše našich památek!

Do světa se v polovině října rozletěl reklamní spot, který má za úkol představit Českou republiku jako UNESCO velmoc a má nalákat potenciální klienty k návštěvě. To vše ve spotu dlouhém 60 sekund s kratší variantou 30 sekund.

Sdružení České dědictví UNESCO si natočení spotu i jeho odvysílání v několika zemích světa může dovolit především díky dotaci z Evropských fondů. Při výběrovém řízení na dodavatele spotu bylo jasné, že musí zvítězit „dobrý nápad“ a zcela jistě nebude stačit pouhý výčet památek a destinací vhodných k návštěvě. Vítězný koncept firmy CONO s.r.o. KLUCIvespolek z Kolína je založen na tezi: „Všechny památky, architektura, sochy, malby překypují vlastní silnou vnitřní energií, kterou dnes obdivujeme, kvůli které jsou tyto památky jedinečné, výrazné, nezapomenutelné. Žijí svým vlastním životem, zcela nezávislým na čase a prostoru. Zastavit se, na chvíli se zahledět a občas, občas se nám podaří koutkem oka tento jev, toto bohatství, zahlédnout. Stačí otevřít svou mysl, pozorně se dívat a vidět!“

Sochy a obrazy ve spotu „ožívají“. Jednou je to chrlič na chrámu sv. Barbory, který si chce líznout zmrzliny od procházející holčičky, podruhé pes ze slavného obrazu Apollona a Marsyas od Tiziana, který zavětří vůni uzeniny z bagety návštěvníka. Tyto výjevy uzavírá přehled obrázků všech dvanácti památek UNESCO v České republice a slogan: „Open your mind and catch our spirit!“ s českým ekvivalentem „Nahlédněte do duše našich památek!“

Kampaň poběží od poloviny října do poloviny prosince na satelitních televizích v ČR, SR, Maďarsku, Bulharsku, Srbsku, Slovinsku a Španělsku (s přesahem do Portugalska). Počítáno je s kombinací stanic, které během bezmála 1 300 repríz osloví diváky především se zájmem o cestování a poznávání nových míst: National Geographic, Discovery Channel, Viajar TV, TV Spektrum a AXN. Pro zájemce bude spot ke stažení i na nových webových stránkách www.unesco-czech.cz .

Věříme, že spot přispěje nejen k prodloužení turistické sezony v městech UNESCO, ale že může být i dob rým návodem pro plánování dovolené na příští rok.

 

Soutěžte s UNESCO!

Města UNESCO připravují pro milovníky památek dvě soutěže. Obě jsou zacíleny na podporu domácího cestovního ruchu.

První je určena pro školáky do osmnácti let a má podtitul „Vezmi svých 30 kamarádů na výlet za UNESCO!“ Vědomostní soutěž bude založena na zodpovězení deseti otázek, které budou zveřejněny na webových stránkách www.unesco-czech.cz . Smyslem soutěže je podpořit zájem o hledání informací a také zvýšit návštěvnost nových webových stránek. Ke každé otázce bude vytvořeno spektrum až 5 možných odpovědí s tím, že všechny odpovědi bude možné najít přímo na stránkách sdružení. Soutěž bude vyhodnocena k 31. 1. 2008 a předání cen se uskuteční na veletrhu Holiday World, který se koná ve dnech 14. – 17. února 2008. Cenou pro tři vylosované šťastlivce je možnost výletu pro celou jeho školní třídu do vybraného místa UNESCO. V rámci výletu bude zajištěna průvodcovská služba, zdarma vstupy do památkových objektů, drobné dárky apod.

Druhá soutěž je určena dospělým milovníkům památek. Podtitul této soutěže zní „Vyfoť sebe s památkou UNESCO a pošli nám tyto úlovky!“ Účastník soutěže bude zařazen do slosování ve chvíli, kdy zašle prostřednictvím www.unesco-czech.cz  tři fotografie, na kterých bude vyfotografován u jakékoli české či moravské památky UNESCO. Fotografie musí být komponována tak, aby ukazovala soutěžícího u objektu, který je zapsán na Seznam UNESCO. Tím bude dokladována jeho účast v místě. Po vložení tří fotografií, které nesmí být starší než jeden rok, bude nabídnuta jednoduchá kontrolní otázka, a pokud ji soutěžící správně zodpoví, bude automaticky zařazen do slosování. Soutěž bude zahájena v listopadu a její první vyhodnocení se uskuteční v dubnu 2008, tedy těsně před zahájením letní sezony. Tři vylosovaní soutěžící získají možnost víkendového pobytu pro celou rodinu do náhodně vybraného místa UNESCO. V rámci pobytu bude zajištěna průvodcovská služba, zdarma vstupy do památkových objektů, drobné dárky apod. Vylosováni budou i další soutěžící, kteří zašlou nejzajímavější či nejoriginálnější fotografie.

Soutěže budou zahájeny v listopadu tohoto roku. Jejich spuštění bude doprovozeno vydáním letáků a inzercí v tištěných médiích a distribucí informací o soutěži do škol. Realizace této marketingové aktivity, která má podpořit zájem a prohloubit znalosti o památkách UNESCO, je možná jen díky podpoře ze Společného regionálního operačního programu.

Ing. Michaela Severová
výkonná ředitelka sdružení České dědictví UNESCO
Foto: ČDU

www.unesco-czech.cz

Autor

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více