Podle neauditovaných údajů vykazuje World Travel Market 2012 oproti roku 2011 průměrný nárůst 3 % návštěvníků. Celkově WTM 2012 navštívilo téměř 29 000 návštěvníků.
První den WTM 2012, pondělí 5. listopadu, byl nárůst návštěvníků, kteří přicházeli na pozvání (WTM Meridian Club) oproti loňskému roku 5procentní. Druhý den, kdy je veletrh již otevřen pro celou odbornou veřejnost, je vždy nejrušnější. Zde byl zaznamenán nárůst jen 1 % oproti roku 2011. Největší procentuální nárůst vygeneroval 3. den a to 9 %. Některé země své stánky zmenšily, stejně jako Česká republika. Jiné naopak metry čtvereční přidaly. V některých expozicích rozšířily informační záběr QR kódy.
Náhodná návštěvnice české expozice s fotografií pořízenou ve fotokabině, která byla atrakcí českého stánku – Hradčany přijely za turisty
|
Plocha české expozice byla primárně zmenšena z rozpočtových důvodů. Tomu pak odpovídala akvizice pro poměrně menší počet vystavovatelů než v roce 2012. Letos se projevuje ze strany českých subjektů, především komerčních, cca 25% pokles zájmu o účast na veletrzích. Bylo tomu tak i v případě WTM.
Manažer veletrhů agentury CzechTourism, Filip Červený k tomu říká: „Jisté je, že zájem ze strany českých vystavovatelů v případě WTM je klesající. Jedním z faktorů je krize a její echo. Otázkou je, nakolik jsou tyto veletrhy efektivní, zde se názory velmi různí. Ale celkově jsme na B2B veletrzích (IMEX Fr., IMEX Am., EIBTM Barcelona) žádný pokles zájmu nezaznamenali, ba naopak. Především tyto veletrhy s místem konání v ‚atraktivní‘ destinaci a s propracovaným edukačním programem a funkčním PSA jsou dle mého mínění budoucností veletrhů především pro oblast MICE."
Zahraniční zastoupení CzechTourism Londýn pod vedením Jana Mlčáka letos udělilo několik významných ocenění a na veletrhu, za účasti Jeho Excelence Michaela Žantovského ceny převzali:
Press Award – Adrian Tierney-Jones za články o České republice v Daily Telegraph a Sunday Times Travel Magazine,
Trade Award – Lauren Godfrey, marketingová manažerka Jet 2 Airline, za podíl na přípravách společných kampaní CzechTourism a Jet2 na britském trhu,
Lifetime Achievement Award – Denis Cox, PR Controller Budvar UK, za propagaci České republiky a českých výrobků na britském trhu od roku 1974 dosud, spolu s marketingovým manažerem Budvar UK Ianem Mossem aktivně podporují aktivity CzT na britském trhu.
Ocenění zleva: Adrian Tierney-Jones, Lauren Godfrey, marketingová manžerka Jet 2 Airline, Jeho Excelence Michael Žantovský, který ocenění předával spolu se zástupci CzT, Denis Cox, PR Controller Budvar UK |
Na základě letošního vývoje odborníci předpokládají, že World Travel Market 2013 bude ve zvýšené míře zaměřen na tři odvětví, u nichž je potenciál růstu – cestovní technologie, luxusní dovolená a služební cesty.
Text: Eva Frindtová
Foto: CzechTourism
Expozice Czech Republic na WTM 2012
- 150 m2 (v roce 2011 to bylo 337,5 m2
- 15 vystavovatelů, z toho 5 krajů
(v roce 2011 to bylo 21 vystavovatelů, z toho 4 kraje)
|