ATB 2004 ve Vídni

Ve dnech 25. – 27. ledna 2004 se konal ve Vídni 29. veletrh Austrian Travel Business. Tento největší rakouský incomingový workshop s 253 expozicemi na ploše 12 000 m2 se stal panoramatickým obrazem alpské turistické velmoci. Ze zahraničí jej navštívilo na 800 nákupčích a zástupců médií z 50 zemí. ATB není pouze první událostí nabitého kalendáře Österreich Werbung (Rakouská národní turistická centrála), v oblasti incomingu je jeho nejdůležitější akcí vůbec. Z ČR přijelo 18 nákupčích a programem nebyli zklamáni.

Integrace odborných veletrhů
Letošní ročník byl větší než v×předcházejících letech též díky umístění v×nové hale D výstaviště MesseNeu Wien. Hlavním změnou bylo spojení ATB s veletrhem Dunajská burza. V této části veletrhu představilo nabídku 50 vystavovatelů z×9 zemí – z Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska, Chorvatska, Srbska, Černé Hory, Rumunska a Bulharska. Jejich expozice byly soustředěny na samostatném místě v rámci výstavní plochy. „Integraci Dunajské burzy chápeme jako poklonu probíhajícímu rozšiřování EU na východ a zároveň jako pokrok na poli evropské turistické integrace,“ řekl Dr. Arthur Oberascher z×obchodního vedení Österreich Werbung.

Pro zvýšení významu kongresové a incentivní turistiky byla naopak z×ATB vyčleněna oblast M.I.C.E. V říjnu t.r. se poprvé objeví ACCESS (The Austrian Convention and Conference Exhibition) jako nová samostatná akce ve Vídni.

Endlich. Österreich.
K novinkám patřilo též představení dvojice tučňáků, kteří se stali inspirací pro vizuální koncepci propagační kampaně ÖW. Joe a Sally jsou dva světoběžníci, kteří viděli vše, co stojí za to. Tito protagonisté říkají mlčky v×mnoha pózách: Konečně. Rakousko. Myslí tím, že vše, co svět může cestovatelům nabídnout, najdou v dokonalosti právě zde.

Podle informace ředitelky CzechTourism v Rakousku vyvolaly tyto postavičky v×místním tisku velkou reakci, a ne všichni ji přijímali jednoznačně – např. Korutanské turistické sdružení se vyjádřilo, že s×tučňáky nechce mít nic společného, že v×turistice je působivější hezká krajina a lidé. „Je to věc názoru“ říká Dr. Nora Dolanská, „mně osobně se to velmi líbí – tučňáci mají dokonce nalakované nehty na nohou a na jednom z plakátů stojí v×lóži Vídeňské státní opery. Považuji to za chytrou a velmi účinnou propagaci cestovního ruchu“.

Propagace DCR
Každá nová sezona přináší nové impulzy. Kampaň na podporu DCR byla zahájena 1. února TV spoty a billboardy. Letní sezona v Rakousku bude podpořena 1 500 billboardy po celé zemi, zejména v×regionálních městech. Obsahují×motivy vůně luk, zvuků světa, kouzla jezer a půvabných horských stavení. Pohyblivé plakáty s×letními motivy budou zdravit návštěvníky též v×příletových letištních halách.

Příjezdy do Rakouska
Zdroj: Statistik Austria (*odhad založený na údajích za 01 – 10/2003)

 

 

Přenocování
Zdroj: Statistik Austria (*odhad založený na údajích za 01 – 10/2003)

Zahraniční aktivity
Österreich Werbung se snaží stimulovat touhu po Rakousku na důležitých trzích po celém světě. Z výše uvedených grafů vyplývá výrazný nárůst příjezdové turistiky, i když počet přenocování ukazuje na pomalejší tempo. Vedení ÖW je však zjevně rozhodnuto tento stav změnit. V×Německu byla zahájena inzertní kampaň v×tištěných médiích a osvětlenými billboardy ve městech a na nádražích, ve Švýcarsku, Velké Británii a Itálii je tisková kampaň koncipována jako klasická propagace značky. Nový design bude použit v 1 500 marketingových aktivitách po celém světě.

Podle informace Dr. Dolanské z CzechTourism Vídeň je pozoruhodná též příprava 250. výročí narození W. A. Mozarta, připadající na rok 2006: „Rakušané již mají přehled pořádaných akcí a detailně vypracovaný manuál se seznamem CK, které budou na projektu participovat. V×tisku proběhla zpráva, že na podporu výročí bude vydáno 29,11 mil. euro. O tom se nám může jen snít. Přitom oslavy výročí Antonína Dvořáka či Bedřicha Smetany mohly mít stejnou publicistu ve světě a jistě by byly přijímány neméně vřele.“

Rostoucí počet příjezdů z ČR
Na základě dat za období leden až říjen 2003 činí předpokládaný počet turistů za uplynulý rok 28,3 milionů, z čehož 2,9 % návštěvníků z ČR představuje 17% nárůst oproti roku 2002. V počtu přenocování obsadila ČR 10. místo hned za Maďary a následuje ji Polsko. Naše turisty nejvíce přitahuje Tyrolsko, Salcbursko a Korutany.

Společenský program ATB
Vídeň patří k hlavním městům světa v počtu uměleckých galerií a muzeí a organizátoři veletrhu tohoto potenciálu plně využili. Před zahájením ATB byla uspořádána řada výletů na téma moderní architektura, umění, kavárny, císařovna a její město atd. s cílem přiblížit turistické perly Vídně. Také na každodenní obchodní jednání navazoval společenský program. První večer byli hosté přijati na radnici, další program připravily vídeňské firmy a kulturní instituce. Na závěr veletrhu pořadatelé uspořádali slavnostní večer s pozváním na jubilejní 30. ročník, který se uskuteční v lednu příštího roku v Salcburku.

Milan Mašík

www.austria-tourism.biz/atb

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více