Cestovní ruch není neměnný společensko-ekonomický jev. Vyvíjí se a mění stejně jako společnost sama, stejně jako lidé a jejich potřeby. Prosazují se nové trendy kopírující nové společenské skutečnosti i měnící se životní styl. Je pochopitelné, že aktuálně se objevují i v příjezdovém cestovním ruchu České republiky.
Mezi nejzajímavější patří:
trend nákupního cestovního ruchu – nákupní centra, která se stávají fenoménem trávení volného času, tzv. „fun shopping“ nebo „experience shopping“;
zvláštním trendem nákupního cestovního ruchu je prožitkový nákupní cestovní ruch – účastníci jsou motivováni zážitkem a požitkem z nakupování specifických předmětů v dané destinaci, trend dobrodružného cestovního ruchu;
trend dobrovolnického cestovního ruchu – v České republice se prosazuje zejména v podobě přijíždějících mladých lidí, kteří se nezištně podílejí na výpomoci v zemědělských usedlostech za ubytování a poskytnutí stravy;
trend v podobě gurmánského cestovního ruchu – účastníci jsou motivováni požitkem z konzumace, kulturou stolování, ochutnáváním a seznamováním se s vybranými pokrmy a nápoji (návštěvy zvláštních restaurací, pivní slavnosti, rybářské lodní výlety, exkurze do výroben potravin);
trend vinařského cestovního ruchu – motivace je podobná jako u gurmánského cestovního ruchu, jen středem zájmu je víno; v současnosti je tento typ příjezdového cestovního ruchu silně podporován marketingovými aktivitami agentury CzechTourism;
trend náboženského cestovního ruchu – účastníci jsou motivováni návštěvami a prohlídkami religiózních památek a také náboženskými obřady a putováním (Svatojánská cesta, Svatováclavská pouť ve Staré Boleslavi);
trend tematického cestovního ruchu – zájezdy na archeo-logická naleziště, pozorování ptactva, vzácných živočichů apod.;
trend zážitkového cestovního ruchu – účastníci jsou motivováni vyhledáváním zážitků odlišných od všedního života, vzrušení;
trend temného turismu – účastníci jsou motivováni touhou symbolického setkání se smrtí, vyjádření piety obětem událostí navštívených míst (památník Terezín, Lidice, Kostnice v Sedlci u Kutné Hory);
trend filmového turismu – v posledních letech se stává stále populárnějším, návštěvníci cestují do míst, kde se natáčejí nebo natáčely filmy a televizní seriály; v České republice je tento trend rovněž podporován marketingovými strategiemi agentury CzechTourism, součástí jsou i filmové festivaly (filmový festival v Karlových Varech je pro zahraniční turisty velkým lákadlem).
Společně s měnícím se přijíždějícím segmentem turistů se mění i v České republice trendy zmíněné ETC (European Travel Commission, Evropskou komisí cestovního ruchu), a to například:
mladí cestovatelé, kteří ovšem nejsou „klasičtí baťůžkáři“. Tzv. Gap year – „cestující v životních přestávkách“ – mladí lidé (18–24 let) i starší (25–35 let), kteří cestují z touhy poznávat nová místa, kultury, dalšími důvody jsou rekreace a zábava. Na své cesty se vydávají před započetím nové životní etapy – po skončení studia, před nástupem do zaměstnání, startem profesní kariéry, při změně zaměstnání, před založením rodiny;
roste poptávka po udržitelném cestovním ruchu, s čímž velmi úzce souvisí odklon od masového cestovního ruchu, pro nějž je typické hromadné využívání ubytovacích a stravovacích zařízení, dopravních prostředků a vysoká koncentrace turistů v určitých destinacích (lázeňských, městských);
trend tzv. postmoderního cestovního ruchu, označovaného rovněž jako postfordistický cestovní ruch. V této souvislosti se rovněž používá termín individuální cestovní ruch, pro nějž jsou typické aktivity jako pěší a vodácká turistika, cykloturistika nebo agroturismus. Postfordistický cestovní ruch se projevuje specializací a velkým rozsahem produktů, významným aspektem je také individuální a netradiční cestování. Mnoho turistů dává přednost dovolené, která odpovídá jejich touze po vzdělání, dobrodružství, zábavě, bližšímu pohledu na navštívené destinace, autenticitě a ekologicky šetrným formám cestovního ruchu. Tito turisté mají vlastní představu o trávení neorganizované dovolené podle svého přání a označují se jako noví turisté (new tourists). Zásadně se odlišují od masových turistů a jsou hnací silou „alternativního“ cestovního ruchu;
rozšiřuje se okruh turistů (nové cílové skupiny) s rozvojem nízkonákladových leteckých společností, což lze pozorovat na zvýšeném počtu turistů z asijských destinací do České republiky.
Kromě nových aktuálních trendů se mění i skladba zahraničních turistů, kteří do České republiky míří. Ve druhém čtvrtletí roku 2014 přijelo do České republiky celkem 2,2 milionu zahraničních turistů, což bylo o 3,4 % více než ve stejném období předchozího roku. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že se mění segment přijíždějících turistů – ruských turistů meziročně ubylo o 14,1 %, výrazný pokles ve výši 34,5 % zaznamenaly i turistické příjezdy z Ukrajiny. Naopak výrazný nárůst zaznamenaly příjezdy z okolních států, z Číny a Jižní Koreje. I přes úbytek Rusů a Ukrajinců skončil příjezdový cestovní ruch ve druhém čtvrtletí v kladných číslech. Od začátku roku 2014 přijelo do České republiky celkem 3,6 milionu turistů, kteří zde uskutečnili 10,2 milionu přenocování.
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...
Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...