Je podzim, čas přípravy nových katalogů a čas kontrol České obchodní inspekce. Existence smlouvy o zájezdu v novém občanském zákoníku unikla málokterému podnikateli v cestovním ruchu. Ovšem požadavky, které na podnikatele v oblasti cestovního ruchu klade zákon o ochraně spotřebitele a také ust. § 13a zákona o cenách, již mohly zůstat opomenuty.
Protože se takové opomenutí může prodražit, rozhodla jsem se věnovat několik právních okének právě této problematice.
V tomto úvodním okénku nejprve uvedu, proč na cestovní kanceláře a agentury vůbec zákon o ochraně spotřebitele dopadá, poskytnu přehled povinností podle zákona o ochraně spotřebitele, na které by si cestovní kanceláře a agentury měly dát pozor, a zmíním, jaké pokuty za porušení těchto povinností podnikatelům hrozí. V následujících článcích se zaměřím na jednotlivé povinnosti.
Cestovní kanceláře a agentury jsou ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele tzv. prodávajícím, protože prodávají služby cestovního ruchu a jejich kombinace.
Prodávající mají podle zákona o ochraně spotřebitele minimálně tyto povinnosti:
povinnost odborné péče,
povinnost poctivosti,
zákaz agresivních, klamavých nebo nekalých praktik,
zákaz diskriminace,
informační povinnost,
další povinnosti: povinnost vydat písemné potvrzení o převzetí objednávky, povinnost vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby; zákaz prodeje užívání ubytovacího zařízení jako investice.
K tomu doplňme, že podle ust. § 13a zákona o cenách musí prodávající při nabídce zájezdů spotřebiteli poskytnout informaci o konečné ceně zájezdu, která má být zaplacena. Je-li informace o ceně zájezdu tvořena z více složek, je prodávající povinen uvést také aktuální cenu všech oddělených složek. Nelze-li cenu některé složky zájezdu uvést, musí prodávající v nabídce zájezdu informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny pro spotřebitele jiným vhodným způsobem.
Porušení uvedených povinností má za následek vznik odpovědnosti podnikatele za tzv. správní delikt. Poctivé cestovní kanceláře jistě potěší, že uvedené povinnosti mají i osoby, které podnikají neoprávněně. I tyto osoby se tedy mohou dopustit správního deliktu podle zákona o ochraně spotřebitele a mohou být za něj potrestány.
Jak je to s odpovědností, jak s výší pokut a co v takovém případě dělat, se dočtete v pokračování článku na www.ackcr.cz.
Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 8,3 milionu korun, kterou rezervačnímu portálu Booking.com uložil v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z rozsudku zveřejněného na elektronické úřední desce soudu.
Ministerstvo pro místní rozvoj pracuje na novele, která umožní obcím regulovat sdílené ubytování typu Airbnb na jejich území, ale také jasně odliší příležitostný pronájem od hotelových apartmánů. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ministerstva pro místní...
(aktualizováno 20. 1.) Seznam profesních svazů kritizujících postoj vlády k podpoře cestovního ruchu se neustále rozrůstá. Nově se ozvala Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK) - kabinetu vyčítá, že bez náhrady zrušil program Antivirus jako jedinou fungující podporu...