5 + 1 otázka pro Karla Výruta, předsedu incomingové sekce ACK ČR

Foto: D.I.R. Bohemia Karel Výrut Foto: D.I.R. Bohemia

Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) má nového předsedu sekce příjezdového cestovního ruchu. Stal se jím Karel Výrut, ředitel společnosti D.I.R. Bohemia, jenž byl zároveň kooptován do představenstva asociace. Využili jsme možnosti se s ním setkat jako jedni z prvních a položit mu 5 + 1 otázku týkající se současného stavu příjezdového cestovního ruchu i činnosti incomingové sekce ACK ČR.

Před pár týdny jste byl zvolen předsedou sekce příjezdového cestovního ruchu. Ta dřív nesla přízvisko „incomingová“. Proč došlo k přejmenování sekce?

My profesionálové to slovo „incoming“ chápeme, ale když nyní komunikujeme s veřejností, museli jsme přistoupit ke změně. Myslím, že ten název lépe vystihuje naši práci a veřejnost to také lépe pochopí. Často též dodáváme, že se jedná o organizovaný příjezdový cestovní ruch.

A tento terminus technicus vysvětlujete laikům jak?

Snažíme se vysvětlit, že nejsme jenom přeprodejci ubytování, jako je třeba booking.com, ale že vytváříme celkový produkt. Podobně jako jedu na dovolenou k moři s nějakou cestovní kanceláří, tak tady je organizovaná skupina, pro kterou zajišťujeme kromě ubytování také stravování, transfery, vstupy do muzeí a divadel nebo třeba výlety po památkách UNESCO. Našimi partnery jsou pak zahraniční cestovní kanceláře, které tyto balíčky nabízí klientům jako své zájezdy.

V posledních dnech se o příjezdovém cestovním ruchu i díky asociaci dost mluví. Jak vnímáte současný stav tohoto oboru? 

V roce 2019 dosáhl náš obrat téměř šesti miliard korun. K tomu musíme připočítat ještě peníze, které zde turista utratí, ať už za další služby, drobné suvenýry nebo nákup zboží, které si pak veze domů. Covidový rok 2020 nás pak restrikcemi citelně zasáhl a obrat se snížil na pět procent. To mělo za následek vlnu propouštění, protože státní programy podpory nemohly stačit na udržení všech zaměstnanců. Letošní rok jsme vyhlíželi s optimismem, ale restrikce stále trvají a nám navíc skončila jedna z podstatných podpor – program antivirus. A slibovaný kurzarbeit, který měl antivirus nahradit, stále nefunguje. Po tom roce a půl už nemáme další rezervy, ze kterých bychom mohli čerpat a budeme nuceni zase propouštět. Smutné je, že teď už budeme propouštět ty největší odborníky, které jsme se snažili udržet za každou cenu a kteří nyní odejdou mimo cestovní ruch a pak bude obtížné je sehnat zpět.

V jedné z tiskových zpráv, které asociace v minulých dnech vydala, mě zaujala mimo jiné i myšlenka, že kvůli tomu, že do Česka nepřijíždí zahraniční turisté, vzrostou Čechům ceny některého zboží či služeb. Můžete tuto obavu trochu rozvést?

Tato obava se již naplňuje. Všichni jsme zaznamenali zdražení jízdného v pražské veřejné dopravě. Není to tím, že jsme byli na home office a nejezdili kvůli pandemii do práce, my máme všichni lítačku. Je to tím, že se prodalo naprosté minimum jednotlivých jízdenek, které kupují zejména turisté. Všichni jsme také jistě zaznamenali zprávu, že kvůli nižší spotřebě piva, kterou u nás významně vylepšují zahraniční turisté, se pivo nyní zdraží. Někteří provozovatelé vodovodů již ohlásili, že kvůli plánovaným a nutným investicím do rozvodné soustavy, na které při snížené spotřebě vody nyní nemají peníze, budou také zvažovat zdražení. Opět to způsobují chybějící turisté, protože prázdný hotel žádnou vodu nespotřebovává. Každý se diví, že restaurace v centru města musí zdražovat. Je to jasně dáno tím, že jeden „můj oběd“ je nemůže uživit. Žili zejména z turistů, tržby jim nyní padají, ale náklady zůstávají. Jsou to spojené nádoby a pokud to veřejnost nechápe, je naší úlohou jí to vysvětlit, aby nám pomohla s tlakem na stát, který podporu příjezdového cestovního ruchu hodně zanedbává.

Minulý týden jsme se v jednom z článků psali o tom, jak se liší pohled státu a incomingových cestovních agentur na cílenou finanční podporu podnikatelů v příjezdovém turismu. Odhlédneme-li od financí, jak jinak by podle vás měl stát podporovat incoming? 

Jak už jsem naznačil, cílená finanční podpora pro cestovní agentury pracující v organizovaném příjezdovém cestovním ruchu byla v porovnání s ostatními segmenty cestovního ruchu v podstatě nulová a masivně se muselo propouštět. Pokud nezačne velmi brzy fungovat kurzarbeit nebo jiná forma podpory pro udržení zaměstnanců, nastane další vlna propouštění. Já ale doufám, že stát chápe naši roli a celkový přínos v příjmech státního rozpočtu a nedopustí, abychom se stali jenom pobočkami zahraničních agentur, které doma dostaly větší podpory a na trhu se tak udrží. Nikdo přece nechce být jenom něčím sluhou a pozorovat, jak zisky odchází do zahraničí. V žádném případě se nespokojíme se směšnou finanční i morální podporou státu. Ve svém boji budeme pokračovat a nepřestaneme. Považujeme jej za spravedlivý a chování státu za nehorázné.

Všichni by si měli uvědomit, že zahraniční turista nechce to, co tu vymyslíme, že je pro něj nejlepší, ale chce, abychom pro něj připravili to, co on si přeje.

Karel Výrut

Ale zpět k vaší otázce. Kromě financí se tady nabízí řada možností, jak by nás stát mohl podpořit. Osobně bych začal tím, že zavedu jednoduchou formu informování o možnostech vstupu do České republiky nejen na internetu, ale i za využití oblíbených sociálních sítí nebo aplikace pro mobilní telefony, kde bude ve všech jazycích zemí, ze kterých k nám přijíždělo nejvíce turistů, jasně, krátce a pochopitelně napsáno, zda k nám mohou nebo ne a pokud ano, tak za jakých podmínek a jaká jsou současná omezení pro pohyb po České republice, návštěvy turistických atrakcí a restaurací. Ještě nedávno jsem koukal na příjezdový formulář (plf.uzis.cz), který kromě Čechů vracejících se z dovolené musí vyplnit i zahraniční turista, který jede k nám. Neuvěřitelné je, že tam sice máte anglickou verzi, ale tím to všechno končí. Nejvýznamnější zdrojovou zemí je Německo a myslím, že překlad pár řádek do němčiny není složitý a Němci by měli pocit, že o ně máme zájem. Oceníme i stálá a jasná pravidla, která nebudou rušit soudy a která se nebudou neustále měnit.

Bylo by také fajn, kdyby v rámci Evropské unie docházelo k lepší kooperaci. Pokud jste Francouz nebo Španěl a máte ještě 180denní imunitu po prodělaném covidu, tak u dvoudávkového očkovacího schématu dostanete pouze první dávku a následně jste považován za plně očkovaného. Bohužel Česká republika vyžaduje obě dávky. Nevím, jak je složité do našeho systému vložit pro Francii nebo Španělsko i tuto možnost, ale vím, že takto očkovaní turisté z Francie nebo Španělska se k nám prostě nedostanou bez pětidenní karantény a tedy nepřijedou. A rozhodně bych nepropagoval Českou republiku v zemích, kde nejsou všichni plně očkováni a na semaforu jim aktuálně „svítí“ červená. Nikdo sem na prodloužený víkend nevypraví poloprázdný autobus s očkovanými turisty, když ti neočkovaní by tu měli být nejprve v pětidenní karanténě.

Vraťme se ještě k sekci příjezdového cestovního ruchu ACK ČR. S jakou vizí jejího dalšího fungování jste stanul v jejím čele?

Jsem rád, že jsem dostal důvěru a budu se snažit ji nezklamat. V současné době provádíme zjišťování aktuální situace cestovních agentur po skončení většiny podpor a vytváříme seznam věcí, které nám mohou pomoci alespoň nějak tu pokračující krizi překonat. Zároveň bych rád vytvořil nějaké funkční pracovní prostředí pro to, aby až pandemie odezní, tady byla větší vazba mezi státem a podnikateli a ti tak měli větší možnost ovlivnit, kam bude směrovat a jak bude vypadat propagace České republiky v zahraničí. Všichni by si měli uvědomit, že zahraniční turista nechce to, co tu vymyslíme, že je pro něj nejlepší, ale chce, abychom pro něj připravili to, co on si přeje. A nějaká dosud turisticky neobjevená místa jsou už pak jenom pomyslnou třešinkou na jeho cestě do České republiky.

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více