Proto ať už bude situace v cestovním ruchu, gastronomii a kultuře jakákoliv, digitální inovace s námi budou v roce 2021 ještě ve větší míře. Samozřejmě můžete namítnout, že firmy nebudou mít po sérii lockdownů na inovace peníze. Většina zmíněných inovací však bude založena na externích řešeních na pronájem, a proto přechod na ně bude finančně dostupný.
Automatizace objednávek jídel
Rozvoz a výdej přes okénko nabízely v době lockdownu mnohé restaurace. Systém objednání je však mnohde stejný jako před 20 lety, kdy si restaurace zřizovaly své první weby. Setkáváme se s meníčky v PDF, nutností volat do restaurace, po telefonu jim diktovat svou objednávku, adresu a doufat, že si ji poznamenali správně. To je stále méně akceptovatelné pro zhýčkané uživatele internetu, kteří jsou z e-shopů či rezervačních systémů hotelů a divadel zvyklí na úplně jiné pohodlí.
Profitují z toho služby typu stále rostoucího Dáme jídlo, které podobný komfort umožňují. O jejich provizích z objednávek se mezi hospodskými tradují legendy. Proto se stále více restauratérů snaží vyvíjet vlastní podobné systémy. Ulehčené to mají uživatelé pokladních systémů Storyous, kteří mohou už nyní v Praze využívat systém on-line objednávek, napojených na svou vlastní pokladnu a taxislužbu Liftago. Tím pádem je proces maximálně automatizovaný pro zákazníka (naťuká svou objednávku v přehledném on-line prostředí), restauraci (dostane notifikaci o nové objednávce – kuchař ví, co má vařit) i přepravce (v rámci Liftago aplikace dostane informaci o zakázce v okolí).
Pokud má restaurace vlastní přepravu, případně se rozhodne nabízet jen osobní vyzvednutí, může si podobný systém vyvinout sama pro své účely za relativně nízké náklady (odhadem cca 30–50 tisíc Kč).
Nabídky přímo na míru
Každá větší restaurace, hotel či kulturní instituce mají několik skupin zákazníků. Ukažme si to na příkladu hotelu. Jezdí do něj společnost XYZ, která má každý rok v červnu výroční kongres. Zároveň do něj ale jezdí mladí manželé, kterým se líbí zvýhodněné cenové balíčky kombinující nocleh a hotelové služby (například wellness). Hotel má také vyhlášenou restauraci pořádající pravidelné gastronomické akce (například svatomartinská husa).
V momentě, kdy vaše rezervace probíhají on-line, měli byste mít dostatek informací, abyste dokázali sestavit každému zákazníkovi nabídku na míru. Rozsegmentujte proto své zákazníky do skupin podle objednávaných služeb a dalších kritérií (například vzdálenost). To vám umožní poslat každé této skupině newsletter s nabídkou služeb, které je zajímají. Máte-li databázi dostatečně velkou, cena za objednávku je v tomto případě minimální oproti tradičním marketingovým kanálům.
Ještě větší důraz na webovou analytiku
Výhodou všech on-line kanálů je, že jsou měřitelné. Stačí věnovat pár hodin nastavení měření v Google Analytics (či si na toto někoho najmout) a víte, jaké kanály vám přinášejí reálné objednávky (a často i v jaké hodnotě). To vám pomůže efektivně alokovat vaše marketingové investice.
Poslední týdny jsme svědky začátku nástupu čtvrté verze Google Analytics. Ta převrací naruby svět webové analytiky. Namísto návštěv budou měřeny tzv. události. To v praxi znamená, že každý uživatel bude mít svou časovou osu, kde budou vyznačeny veškeré aktivity, které doposud na webu učinil. Díky tomu si můžete vyhodnotit, jak „daleko“ jednotlivé kanály dovedou jimi přivedené uživatele. Nové Google Analytics 4 také v daleko větší míře podporují nástroje umělé inteligence. Díky tomu vám ukážou nejen samotná data, ale především vám samy poradí, kde jsou slabá místa vašeho webu a marketingu.
Stálicí jsou již on-line reporty Google Data Studio, kombinující výstupy ze všech marketingových platforem, které vám v přehledné podobě prezentují v režimu 24/7. Budete-li vy a vaši marketingoví specialisté všechny tyto výstupy využívat, můžete se spolehnout, že vaše výdělky poletí nahoru.