Zprávy z A.T.I.C. ČR

Asociaceturistických informačních center vznikla v říjnu 1994. Od té doby prošlaurčitým vývojem. Praktický život a činnost jednotlivých turistických informačníchcenter, které jsou členy asociace, vždy ukázal, že je potřeba některé schválenédokumenty změnit tak, aby odpovídaly současným podmínkám a potřebám. Protocelostátní rada asociace schválila na svém jednání usnesení, že budou přepracoványzákladní dokumenty a budou dány před schválením nejvyšším orgánem – členskýmfórem – k široké diskusi mezi členy.
Turistická informační centra, bez ohledu na to, zda jsou nebo nejsoučleny naší asociace, jsou nejdůležitějším článkem praktické propagace městaa okolního regionu. Je potřeba si uvědomit, že mají charakter veřejné službyposkytované na základě společenské objednávky. Jejich úkolem je zdarmaposkytnout návštěvníkovi všechny důležité informace týkající se turistickéhoruchu, a to v souladu s filozofií zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupuk informacím.
Každé informační centrum má svou specifiku danou materiálovým, technickýma personálním vybavením. Rozhodující je rozsah a kvalita poskytovanýchslužeb v hlavní činnosti, tj. při bezplatném poskytování informací, a nikoliprávní forma existence turistických informačních center. Asociace jakotaková nemá právo do těchto záležitostí mluvit, její pomoc je pouze metodická.Abychom rozlišili kvalitu poskytovaných služeb, má každé turistické informačnícentrum svou kategorii, která není jednou provždy dána, ale každým rokemmusí infocentrum tuto kategorii zdůvodnit a obhájit.
Celková činnost a možnosti turistického informačního centra jsou takéodvislé od toho, kdo je zřizovatelem. Zkušenosti provozovatelů hovoří jasně– práce je operativnější tam, kde je majitel, fyzická nebo právnická osoba,„sám sobě pánem“.
Již často jsme se setkali i s problémem, kdy je provozovatelem fyzickáosoba, která získala oprávnění provozovat turistické informační centrumve městě na základě výběrového řízení vypsaného městským úřadem. Samozřejmě,že si městský úřad stanoví potom svá určitá pravidla, požadavky na provozcentra. To je pochopitelné. Méně pochopitelná je však skutečnost, kdyžměstské zastupitelstvo schválí například finanční příspěvek na provoz infocentrave výši deseti až dvaceti procent celkových nákladů na provoz a pak diktujepodmínky provozovateli například na délku otevírací doby apod. A tentopříspěvek pak často nestačí ani na pokrytí roční mzdy jednoho pracovníkaa odvodů s tím souvisejících.
Přesto je však potřeba říci, že převážná většina zřizovatelů má zájemo dobrou práci turistického informačního centra a vytváří pro to co nejlepšípředpoklady. Dobrou vizitkou je, když se v infocentru objevuje stále vícenávštěvníků, kterým podají pracovníci garantované správné informace. Každépracoviště si pečlivě vede statistiku počtu návštěvníků, ale předevšímorientaci dotazů, aby pracovníci měli přehled o tom, o co se nejvíce klientizajímají.
Když se řekne turistické informační centrum, mnozí z nás si představí,že pracovníci musí odpovídat pouze na otázky týkající se samotného cestovníhoruchu, tj. například možností ubytování, otevírací doby a vstupného dohradů a zámků, jízdních řádů apod. To je však jen jedna část činnosti.Druhá část dotazů se dotýká samosprávy města, státní správy a problémů,které občany v této oblasti tíží. Když lidé nevědí, kam se s pomocí o řešeníproblémů obrátit, pak je turistické informační centrum první na řadě. Apři zjišťování pracovníků TIC, kam a ke komu se má dotyčná osoba obrátit,nezřídka zaznívá otázka: a proč to chcete, k čemu to chcete? To vám nemůžemeříci. Samozřejmě nelze zevšeobecňovat, ale takovéto zkušenosti mají mnozíz těch, kteří v „íčku“ pracují. Třetí část by se dala nazvat „humornou“,když například v informačním centru musí odpovídat na dotazy typu: Nevíte,jaké číslo bot má žena našeho starosty? Kolik měří primátor města Ostravy?Je ředitel Janáčkovy konzervatoře momentálně přítomen ve své kanceláři?Dali jsme si udělat poklop na studnu a zapomněli jsme název firmy, poraďte.
Mnozí si možná pokládají otázku, proč turistická informační centravstupují do asociace. Odpověď je opravdu jednoduchá – možnost vzájemnékomunikace a osobní výměna zkušeností. To jsou dvě základní priority, kteréjsou nenahraditelné a které naši členové vysoce oceňují.
Jedna věc nás však pálí. Domníváme se, že stále ze strany státu nenívyřešena otázka postavení turistických informačních center v Česku a jejichfinancování.
Označení informačních center
Již delší dobu probíhá mezi členy Asociace turistických informačníchcenter ČR diskuse na téma „značení turistických informačních center“. Našeasociace používá logo, které je registrovanou ochrannou známkou podle mezinárodníhopráva. Když byl při jejím vzniku v roce 1994 schválen mimo jiné minimálnístandard služeb a podmínek činnosti turistických informačních center, kterájsou v asociaci, bylo jasné, že informační centrum má být označeno logemasociace s piktogramem „i“ a současně může být označeno vlastním označeníminformační kanceláře.
Jak se počet členů asociace rozrůstal, snažili jsme se, aby toto označenímělo doslova „napevno“ umístěno každé informační centrum hned nad vchodemnebo v jiném místě bezprostředně u vchodu informačního centra. Bohuželi v této záležitosti narážíme v mnoha místech na nepřekonatelné problémy.Některé z nich se dají pochopit (když se třeba jedná o památkově chráněnoubudovu, nebude určitě nikdo požadovat natlouct do stěny ceduli), jiné všakzáleží na rozhodnutí představitelů města, kdo a kde může příslušné tabulenebo značení umístit. Přitom označení turistického informačního centra,zvláště je-li členem cechovní organizace, by mělo být v popředí zájmu lidí,kteří o takovýchto věcech ve městě rozhodují. Totéž se týká umístění našehopatentově chráněného loga v propagačních materiálech, které města a obcevydávají. Někde se nám už podařilo odpovědné osoby přesvědčit o tom, žeje dobré mít v materiálech logo informačního centra, ale více práce a přesvědčovánínás ještě čeká. Problémem zatím je prosadit toto značení v jednotlivýchměstech našich členů, kde se informační systém města obvykle neřeší koncepčně,mnohde bez účasti informačního centra a s řadou dalších osobních či objektivníchvlivů.
Samotné označení písmenem „i“ nelze chránit proti zneužití. Jak v jednomrozhovoru uvedl Luděk Šorm z Pardubic, „již dnes si tuto značku dává nadům např. kdejaký ubytovatel, který informační službu neprovozuje, či provozujeji jako službu doplňkovou bez jakýchkoli pravidel a záruky kvality.“ Podlejeho slov by určitě stálo za to, abychom jako asociace iniciovali zavedenícelorepublikového systému značení „i“, na který by si lidé zvykli stejnějako na to, že v celém státě platí jednotné dopravní značení, a které byměli pouze ti, kteří provozují turistické informační centrum jako svojihlavní činnost.
Mám dostatek zkušeností s tzv. informačními centry, které si na dveředají nápis „informační centrum“ nebo umístí písmeno „i“ a přitom zajišťujíjako soukromý subjekt pouze ubytování za provizi. Na otázku, které památkyse dají navštívit, odpovědí, že je tady pouze renesanční kostel vzdálený15 km (a když tam se skupinou turistů dojedu, díváme se na gotiku jakovyšitou), a na otázku, jak se tam dostaneme, odpovídají, že je to nejjednoduššíosobním autem a na vlakové spojení že se mám zeptat na nádraží. Na druhoustranu však musím odpovědně říci, že při svých cestách po republice navštěvujize zájmu i informační centra, která nejsou členy naší asociace a jejichžpracovníci v nich odvádějí kvalitní služby, jsou ochotní a vstřícní. Jinýmislovy řečeno, vždy záleží na kvalitě lidí. Ale tyto zkušenosti dotvrzujípouze to, co jsem napsala výše – používat „i“ by měla pouze turistickáinformační centra, která budou tuto informační činnost dělat jako svouhlavní a která budou podávat garantované informace.
Protože pak se může klidně stát, že zákazník odejde z informačníhocentra, které nepodává kompletní a garantované informace, minimálně rozčarována rozladěn a s patřičným komentářem. A nevěřili byste, kolik e-mailů nebotelefonátů musím vyřizovat, když si turisté stěžují na nekompetentnost,často i neochotu turistického informačního centra, protože si nás jakoasociaci najde na internetu a netuší, že informační centrum, které ho svýmišpatnými službami rozladilo, není členem naší asociace. Turista potom nerozlišuje,jestli je informační centrum členem nějaké asociace. Prostě pro turistuje v takovémto okamžiku íčko jako íčko.
Asociace turistických informačních center ČR jako organizace cechovníhotypu bude iniciovat, aby označení míst písmenem „i“ bylo státem garantovanéa ti, kdo toto označení budou používat, poskytovali tyto služby také jakogarantované a jako služby hlavní.

Členské fórum v dubnu
V kongresovém sále zámku v Litomyšli se bude ve dnech 25. – 26.dubna konat členské fórum asociace. V průběhu pracovního jednání členovézhodnotí nejen rok 2001, ale současně projednají řadu významných dokumentů,mezi nimi i změnu stanov asociace. Součástí bude odborný seminář týkajícíse činnosti turistických informačních center, diskuse a výměna zkušeností.
Druhý den jednání účastníci navštíví turistické informační centrum,kde bude probíhat i výměna pracovních zkušeností. Setkání bude zakončenoprohlídkou města Litomyšle.

Databanka akcí
Informační centrum Pardubice bylo pověřeno zabezpečováním tvorby aprovozu webových stránek asociace. Od uzavření smlouvy uplynuly již třiroky. Za tu doby prošly webové stránky určitým vývojem. Dnes mají svoustálou podobu, i když není vyloučeno, že časem se na stránkách objeví dalšízměny.
Před nedávnem byla spuštěna nová verze softwaru Databanky kulturních,sportovních, společenských a turistických akcí, která v prostředí internetufunguje v několika stovkách grafických mutací. Každý z pořadatelů neboinformační centrum má možnost zcela zdarma zapsat do systému své pořadynebo akce. Ty jsou následně filtrovány do velkého množství různých internetovýchserverů podle několika kritérií.
Každý zájemce v tomto případě nemusí žádat o přístupové heslo, alesám se zaregistruje (ochrana je zajištěna), uživatel zadává akci pouzejedním záznamem, systém zajišťuje hromadný import dat, například lokálníchdatabází jednotlivých informačních center. Systém je dále integrován sencyklopedií, takže ze záznamu o akci se lze bez problému prokliknout kdalším informacím o místě. Každý záznam lze doplnit fotografií.

Připravila Mgr. Naděžda Jahodová

www.atic.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více