I do tak zdánlivě konzervativního byznysu, jakým je hotelnictví, proniká čím dál větší množství moderních technologií. Hotelové pokoje se dokonce v poslední době stávají svého druhu výkladními skříněmi předních technologických firem. Příkladem mohou být technologie ovládané hlasem, které se aktuálně testují v předních světových řetězcích.
Hotely jsou konzervativní jen na první pohled. Jistě, princip hotelnictví se od jeho počátků nezměnil, při podrobnějším zkoumání je ale zřejmé, že kdo chce udržet zájem klientely, musí jít s dobou. O moderních technologiích to platí dvojnásob. Dnešní host se totiž bez všelijakých elektronických krabiček a hejblat jednoduše neobejde. A zatímco dnes jsou tyto vymoženosti nástrojem k odlišení od konkurence, v budoucnu se stanou nepostradatelnou a naprosto běžnou součástí hotelového byznysu. Někteří hoteliéři například věří, že budoucnost patří hlasem ovládaným technologiím.

Tento optimismus se naplno projevil ve výsledcích průzkumu Hotel 2025, který v únoru loňského roku provedla společnost Oracle. Dotazováno bylo 150 hotelových společností a 702 zákazníků. Ukázalo se, že 78 procent z nich věří, že do roku 2025 se masového rozšíření dočkají hlasem ovládané technologie na přizpůsobování osvětlení a dalších prvků hotelových pokojů. Zhruba 70 procent pak očekává, že ve stejném termínu bude možné hlasem ovládanými technologiemi provádět rezervace pokojů či objednávky dalších hotelových služeb.
Nové technologie – noví klienti?
Hoteliéři si od těchto technologií slibují mnohé. Například to, že budou moci díky skutečnosti, že se jedná o technologie využívající prvků strojového učení, poskytovat služby lépe šité na míru každému jednotlivému hostovi. Virtuální asistenti (resp. asistentky) v hotelových pokojích by také mohli do hotelů přitáhnout mladší generace a technologické nadšence, kteří vždy vyhledávají inovativní řešení. V této souvislosti stojí za zmínku, že téměř 60 procent hotelových hostů od moderních technologií tohoto druhu očekává vylepšení svého zákaznického zážitku. Hlasem ovládané technologie mohou rovněž vést k úsporám tím, že nahradí určitou část personálu. A marketéři se na tato technologická řešení těší jako na nástroj snadnějšího získávání zpětné vazby od zákazníků.
Hlasem ovládané technologie jsou založeny na kombinaci mobilních aplikací, zařízení a rozhraní pro programování aplikací (API). Pokoje samozřejmě musejí být vybaveny chytrými ovladači, které s těmito technologiemi spolupracují. Při projektování takovýchto řešení je třeba navíc pamatovat na to, že musí být propojitelné se systémy různých výrobců, umožňovat napojení na CRM systémy, a že musí být připraveny na pozdější rozšiřování a úpravy. A jak připomínají analytici z GlobalData, kteří se této problematice věnovali v jedné ze svých loňských studií, počítat je nutné také s tím, že tyto nové technologie mohou být pro některé hosty atraktivní natolik, že budou mít tendenci odvézt si je s sebou domů ve svých zavazadlech (k ovládání slouží např. hotelové tablety). Z toho plynou dodatečné náklady na zabezpečení.
Hotel jako showroom
Přední technologičtí hráči na poptávku hotelů samozřejmě slyší a snaží se jim přizpůsobit své produkty. O tržní podíly soupeří takoví giganti jako Amazon nebo Apple. Tito výrobci jsou si totiž dobře vědomi jak toho, že kdo dřív přijde, má na tomto rostoucím a perspektivním trhu lepší výchozí pozici, stejně jako skutečnosti, že hotelové pokoje mohou využít jako výkladní skříně, ve kterých prezentují své novinky. Ty totiž nacházejí uplatnění nejen v hotelovém sektoru, ale i v domácnostech, kancelářích a dalších prostorech. Takže co hotelový host, to potenciální zákazník…
 |
 |
Některá zařízení sázejí na technologii vyvinutou Amazonem
|
Jedním z prvních řetězců, které na takovouto spolupráci kývly, byl americký Starwood. První zkušenost s hlasem ovládanými technologiemi má tento řetězec z roku 2016, kdy je nechal v rámci svého Projektu Jetson instalovat do jednoho z hotelů značky Aloft. Hosté mohou prostřednictvím asistentky Siri, kterou znají uživatelé produktů firmy Apple, ovládat světla, termostaty, závěsy, televizory, budíky a některé další technologie v pokojích, stejně jako objednávat dopravu od společnosti Uber apod. V hotelu ze skupiny Marriott v San Antoniu zase před časem instalovali do deseti pokojů technologie využívající asistentky Alexa, kterou používá Amazon. Od loňského března jsou hlasem ovládanými technologiemi vybaveny také pokoje v bostonském hotelu Aloft. Tato značka je ostatně synonymem pro terminus technicus „early adopter“, kterým se označují ti, kdo musejí mít veškeré novinky mezi prvními. Byly to totiž právě hotely této značky, kde dostali hosté jako jedni z prvních šanci otevírat své pokoje pomocí mobilních telefonů. Mezi pionýry patří hotely Aloft i pokud jde o používání robotů či některých dalších technologií, s kterými se zatím v evropských podmínkách setkáváme spíše výjimečně, pokud vůbec.
Hostům hotelů Aloft slouží technologie od Applu
|
Starwood ovšem není jediným řetězcem, který hlasem ovládané technologie testuje. Asistentka Alexa se například již v říjnu 2016 objevila pokojích stockholmského Clarion Hotelu Amaranten. Podle zprávy GlobalData byl tento švédský hotel prvním na světě, kde byla tato technologie plně instalována do pokojů. Jen o dva měsíce později se pak s Alexou mohli setkat hosté některých hotelů řetězce Wynn Resorts v americkém Las Vegas. Nedlouho poté tato skupina zveřejnila úmysl vybavit všech svých 4 748 pokojů systémem Amazon Echo. Částečně mohou služeb Alexy využívat také hosté hotelu Four Seasons ve Washingtonu – díky této virtuální asistentce mohou získat předpověď počasí nebo cestovní informace, stejně jako přehrávat hudbu.
A co němí?
Jistě, v globálním kontextu jsou tyto příklady jen kapkou v moři, nic to ale nemění na tom, že moderní technologie, které bychom ještě před pár lety považovali za sci-fi, čím dál více pronikají do všech segmentů hospodářství, hotelnictví nevyjímaje. Zároveň je ale jisté, že i když dosáhnou hlasem ovládané technologie celosvětového rozšíření, stále tu bude skupina klientů, kteří budou z různých důvodů preferovat starou osvědčenou klasiku. Jiným zase bude v užívání zmiňovaných vymožeností bránit jazyková bariéra (těžko lze čekat, že by virtuální asistentky byly schopny fungovat ve všech světových jazycích), případně zdravotní handicap (host němý, případně s výraznější vadou řeči, by si v pokoji ani nerozsvítil). Na tyto skupiny klientů musí hoteliéři samozřejmě také pamatovat a nabídnout jim alternativní způsob ovládání hotelového vybavení. Stejně tak musejí dobře počítat – jak upozorňují analytici GlobalData, náklady na implementaci těchto technologií mohou v určitých případech převýšit benefity. Dá se nicméně předpokládat, že s přibývajícími instalacemi se stanou tyto systémy dostupnějšími. Na příští vývoj budeme každopádně sami zvědaví. Už proto, že rok 2025 se pomalu, ale jistě blíží.
Foto: Shutterstock.com, Aloft Boston Seaport District