
Turisticky občas opomíjený, ale o to malebnější kraj s hlubokými lesy, ryzí přírodou i celou řadou historických staveb. Mnoho z nich přitom nevítá pouze tradiční návštěvníky, ale propůjčuje své prostory také kongresovému turismu. Navzdory tomu, že na Vysočině převažují hotely a jednací sály se spíše menší kapacitou, patří z pohledu MICE mezi nejrychleji se rozvíjející tuzemské regiony. Využívá Vysočina svého potenciálů naplno?

O prezentaci a propagaci regionu jako kongresové destinace se od počátku roku 2014 stará regionální kancelář Vysočina Convention Bureau, která formálně spadá do struktury organizace Vysočina Tourism. Kromě marketingových aktivit je jejím úkolem poskytovat informace o nabídce konferenčních a meetingových prostor, incentivních programech a infrastruktuře. Zároveň kancelář zajišťuje pořadatelům i podporu při plánování akcí MICE v tomto specifickém regionu.
Dostupnost zvyšuje poptávku
Jednou z hlavních charakteristik, z nichž kraj při své prezentaci v rámci kongresovém turismu dlouhodobě těží, je jeho velmi dobrá dopravní dostupnost. Ta je dána nejen polohou prakticky uprostřed republiky, ale také skutečností, že je protnut dálnicí D1. „Pořadatelé akcí MICE zde naleznou hotely v dojezdové vzdálenosti v řádu několika minut od dálničního sjezdu,“ uvedla Jana Caklová z Vysočina Convention Bureau a doplnila, že právě proto je Vysočina ideální destinací k pořádání akcí pro firmy s pobočkami v různých částech naší republiky nebo u našich východních sousedů – konkrétně třeba v Bratislavě. Díky tomu zájem o Vysočinu roste a její výsledky v rámci kongresového turismu mají v zásadě vzrůstající tendenci.
Graf– Konference pořádané v HUZ Vysočiny mezi lety 2010–2017

Zdroj dat: ČSÚ
Pozn.: Do statistik ČSÚ jsou počítány akce od 50 účastníků.
Data Českého statistické úřadu (ČSÚ) uvádějí, že v hromadných ubytovacích zařízeních na Vysočině se v loňském roce uskutečnilo celkem 907 kongresových, konferenčních a dalších akcí. To v meziročním srovnání představuje pokles o 17,7 procenta. Odpovídajícím způsobem se poté vyvíjel i počet účastníků těchto akcí. Do kraje vloni kvůli jejich návštěvě zamířilo na 79 219 delegátů, což je meziročně téměř o 4 000 méně. Je však třeba upozornit na skutečnost, že rok 2016 byl z hlediska srovnání výkonnosti tím vůbec nejúspěšnějším obdobím, které Vysočina v rámci kongresového průmyslu zaznamenala. Předloni se totiž na území regionu konalo 1 102 akcí, které přilákaly celkem 83 190 účastníků, což je v obou případech rekordní výsledek. „Počtem uspořádaných akcí se Vysočina stejně jako v roce 2016 stala vloni třetím nejúspěšnějším regionem (za Prahou a Jihomoravských krajem), v počtu účastníků ji předčily ještě Olomoucký a Moravskoslezský kraj a obsadila tedy místo páté,“ uvedlo k aktuálním výsledkům Vysočina Convention Bureau. Pokud se navíc podíváme na vývoj, kterým si kraj za posledních deset let prošel, lze velmi rychle odhalit, že výkonnostní výkyvy jsou poměrně standardní záležitostí. V obecné rovině však počet akcí i jejich účastníků v tomto období neustále narůstal.
Vedou zámecké hotely
Známým faktem také je, že ve statistikách ČSÚ nejsou zahrnovány akce pořádané v konferenčních prostorech mimo ubytovací zařízení. Stejně jako v nich nejsou zohledněny akce do 50 účastníků, což je v případě Vysočiny poměrně zásadní. „Vysočina disponuje zařízeními spíše s nižší kapacitou a nabízí perfektní podmínky zejména pro menší a střední akce do 100 účastníků,“ zdůrazňuje ve svých propagačních materiálech Vysočina Convention Bureau. Nejsou v nich proto zaznamenána třeba taková místa jako Divadlo otevřených dveří, státní zámky v Telči, Žďáru nad Sázavou či Jaroměřicích nad Rokytnou nebo Muzeum Vysočiny Třebíč. „A daří se také elegantním hotelům zámeckého typu, které jsou vhodné například pro užší jednání managementu,“ doplnila Jana Caklová. Příkladem za všechny může být třeba luxusní butikový hotel Chateau Herálec, který je jediným pětihvězdičkovým ubytovacím zařízením, které se na Vysočině nachází.

A je také jediným zástupcem z České republiky, který se dostal do žebříčku patnácti nejlepších zámeckých hotelů na světě. Jeho předností nejsou nijak velké ubytovací či konferenční kapacity, ale spíše jejich jedinečná atmosféra. Jak také jinak, když nesou taková pojmenování jako Síň předků, Oratoř čtyř svatých nebo Pánský salonek Oldřicha z Říčan. Podobně dobově zařízenými prostory však disponuje třeba i zámek Valeč, který leží jen 15 kilometrů od města Třebíč. Jeho sály a salonky jsou skutečně rozmanité – zámek nabízí nejen hvězdářský nebo lovecký salonek, knihovnu nebo zbrojnici, ale také třeba nově zrekonstruovaný sál v historicky dochované sýpce s kapacitou až pro 170 osob. A vůbec ta největší místnost dokáže pojmout akci až pro 800 lidí.
Skutečnost, že na Vysočině v současnosti chybí zařízení, které by v rámci jednací a lůžkové kapacity dokázalo zajistit akci o několika stech účastnících, si však kraj nenese jako břímě a konkurenční nevýhodu – právě naopak. To, že je doslova obsypán menšími konferenčními zařízeními, hotely a restauracemi, které se pyšní letitými zkušenostmi s pořádáním akcí všeho druhu, a to vše na velmi vysoké profesionální úrovni, považuje za svou hlavní devízu. Jejich počet se navíc neustále zvyšuje, v posledních několika letech jsou totiž v kraji modernizovány stávající a budovány další nové kapacity. Mezi ně patří třeba Resort Mlýn Černovice s unikátním pojetím stylu a designu každého jednotlivé pokoje nebo rodinná farma Kalhov, jejíž specifická atmosféra husí farmy dokáže zajímavě dotvořit firemní akci, školení i konferenci až pro 40 osob. Stejně tak hned několik subjektů ožilo v srdci Českomoravské vysočiny. Ať už je to penzion Třeštický mlýn, který vznikl přestavbou staré technické budovy, nebo nejnověji také Wellness Hotel Marta, jehož prostory se veřejnosti otevřely teprve na konci letošního listopadu.
Historie pivovarnictví i discgolf
Region neláká pořadatelé akcí jen rozmanitostí svých konferenčních prostor, ale také širokým zázemím pro doprovodné programy, kterým se dá v klidném prostředí typické vysočinské krajiny věnovat. „Výhodu nepochybně představuje také vysoká koncentrace památek UNESCO na relativně malém území,“ doplnila Jana Caklová. Jejich atmosféru lze poznat třeba v rámci letních slavností, kostýmových prohlídek, divadelních představení nebo netradičních nočních prohlídek. Ostatně kulturních zážitků lze zažít na Vysočině nepřeberné množství, od mezinárodních hudebních festivalů až po putování po stopách významných osobností. Kraj je totiž místem narození a působení mnoha slavných malířů, architektů, spisovatelů či vědců. Ať už se na Vysočině narodili, nebo zde strávili jen část života, výsledky jejich práce lze poznat téměř na každém kroku. Stejně tak si zde přijdou na své i milovníci piva. Pivovarnictví se na Vysočině daří už dlouhá staletí. Produkci tří desítek průmyslových i rodinných pivovarů lze nejen ochutnat, ale také do hloubky poznat během prohlídek výrobních hal a místností. To vše lze navíc velmi přirozeně spojit s některou z kulturně-gastronomických akcí, které řada pivovarů tradičně pořádá.

Navzdory tomu, že je Vysočina do jisté míry symbolem klidu a odpočinku, přináší v rámci doprovodných programů i širokou škálu adrenalinových aktivit, které umějí po konferenčním dni nebo třeba v rámci teambuildingu opravdu rozproudit krev. Netradičním sportovním zážitkem může být třeba discgolf, což je hra inspirována tradičním golfem. Místo odpalování míčku do jamky je však cílem hráče dopravit létající talíř co nejmenším počtem hodů do speciálního koše. A právě tuto aktivitu je možné vyzkoušet na největším discgolfovém hřišti v České republice, které leží v rozlehlém parku obklopujícím zámek Chateau Hostačov. Toto více než 2,1 kilometru dlouhé hřiště, které je obsypáno hned 18 hracími koši, navrhl legendární Jussi Meresmaa, který je považován za nejlepšího designéra discgolfových hřišť na světě. Přestože je obtížnost hřiště navržena primárně pro závodní hráče, díky jejímu postupnému navyšování mohou na prvních 9 koších hrát i úplní začátečníci. Discgolf ale není jedinou aktivitou, která provádí zámeckým parkem. V jeho kulisách je možné dále uspořádat i moderně pojatou soutěž Treasure Hunt. Její náplní je společná honba za pokladem, která dokáže otestovat schopnost skupiny dojít ke společnému cíli.
A co výhled do budoucna?
Za posledních několik let se úroveň služeb a infrastruktury na Vysočině výrazně zlepšila, díky čemuž už je kraj v rámci kongresové turistiky mnohem méně opomíjen než v minulosti. Jelikož je v současné době místem konání akcí především tuzemských subjektů, Vysočina Convention Bureau by se dle svých slov chtělo mnohem usilovněji vrhnout do marketingových aktivit směrovaných také na zahraniční trhy. Právě zde totiž cítí jistý nevyužitý potenciál, který jen čeká na další rozvinutí.
Foto: Shutterstock.com, Vysočina Convention Bureau