Cílíte svými aktivitami na tuzemské rodiny? Nebo jsou skupinou, na kterou hodláte v důsledku koronakrize více zaměřit svoji pozornost a přizpůsobit jí své produkty? Pak byste měli vědět, po čem touží, resp. za čím nejraději cestují. Napovíme vám…
Rodinné výlety za památkami a dalšími turistickými lákadly jsou bezesporu jedním z hnacích motorů cestovního ruchu v Česku. A to dlouhodobě. Zřejmě každý z nás si občas zavzpomíná na to, jak s rodiči trávil prázdniny či víkendy cestami po hradech, zámcích, koupalištích apod. A této tradici jsou věrny i dnešní generace. Dokládají to například výsledky průzkumu, který v roce 2018 provedla společnost GFK Czech pro agenturu CzechTourism – podle nich se v doprovodu dětí vydává na cesty téměř třetina účastníků domácího cestovního ruchu.
Tab. 1: Nejnavštěvovanější zábavní turistické cíle v ČR (2019)
Název cíle | Návštěvnost (v tis. osob) |
Kraj |
AquaPalace Praha, Čestlice | 1 013,9 | Středočeský |
Aqualand Moravia, Pasohlávky | 806,1 | Jihomoravský |
Aquapark Uherské Hradiště | 428,1 | Zlínský |
Bludiště na Petříně, Praha | 371,6 | Hlavní město Praha |
Stezka korunami stromů Lipno, Lipno nad Vltavou | 310,7 | Jihočeský |
Stezka korunami stromů Krkonoše, Janské Lázně | 305,3 | Královéhradecký |
Stezka v oblacích, Dolní Morava | 300,0 | Pardubický |
Království železnic, Praha | 267,7 | Hlavní město Praha |
Termály Losiny, Velké Losiny | 239,5 | Olomoucký |
Centrum Babylon Liberec – Aquapark, Liberec | 238,0 | Liberecký |
Zdroj: CzechTourism
Další výzkum, tentokrát z roku 2017, který pro národní turistickou centrálu zpracovala agentura Ipsos, pak vypovídá o tom, kam, resp. za jakými produkty, se Češi se svými potomky vydávají. V doprovodu partnera či partnerky a dětí se respondenti věnují nejvíce rekreační turistice (40 %) a návštěvám památek a historických míst (33 %), méně časté jsou pak cesty motivované aktivním sportováním (28 %), městská a regionální turistika (27 %) a cesty za odpočinkem, resp. ozdravné pobyty (22 %).
Tab. 2: Nejnavštěvovanější zoo, zahrady a akvária (2019)
Název cíle | Návštěvnost (v tis. osob) |
Kraj |
Zoologická zahrada hl. m. Prahy, Praha | 1 456,5 | Hlavní město Praha |
Zoo Zlín, Zlín | 682,6 | Zlínský |
Zoologická zahrada Ostrava, Ostrava | 580,1 | Moravskoslezský |
Safaripark Dvůr Králové, Dvůr Králové nad Labem | 541,9 | Královéhradecký |
Zoo Plzeň, Plzeň | 505,0 | Plzeňský |
Zoologická zahrada Liberec, Liberec | 402,2 | Liberecký |
Botanická zahrada hl. m. Prahy, Praha | 376,3 | Hlavní město Praha |
Zoologická zahrada Olomouc, Olomouc | 348,2 | Olomoucký |
Zoologická zahrada Jihlava, Jihlava | 346,6 | Vysočina |
Zoo Brno, Brno | 331,3 | Jihomoravský |
Zdroj: CzechTourism
O konkrétních typech atraktivit, které tuzemské rodiny vyhledávají, se žádný nám známý průzkum nezmiňuje, vsadili jsme proto na empirii a sondou mezi kolegy-rodiči jsme si ověřili, že největší popularitu mají zábavní turistické cíle, zoologické zahrady a cíle, které mají co do činění s vědou a technikou. Na tyto tři kategorie jsme se proto zaměřili podrobněji. Sáhli jsme po čerstvé analýze návštěvnosti turistických cílů v loňském roce, kterou vydala agentura CzechTourism, a vyhledali v ní pro vás deset nejnavštěvovanějších cílů v každé ze zmiňovaných tří kategorií. Pochopitelně je nám jasné, že veškerou návštěvnost nemají na svědomí rodiny s dětmi, přesto jsme názoru, že tyto žebříčky svoji vypovídací hodnotu v námi uvažovaném kontextu mají.
Tab. 3: Nejnavštěvovanější cíle v ČR v kategorii Věda a technika (2019)
Název cíle | Návštěvnost (v tis. osob) |
Kraj |
Lanová dráha na Petřín, Praha | 2 230,4 | Hlavní město Praha |
Dolní Vítkovice, Ostrava | 1 370,4 | Moravskoslezský |
Pivovar Plzeňský Prazdroj, Plzeň | 591,7 | Plzeňský |
iQLandia science center, Liberec | 382,0 | Liberecký |
Národní technické muzeum, Praha | 312,0 | Hlavní město Praha |
Lanová dráha Sněžka, Pec pod Sněžkou | 310,0 | Královéhradecký |
Landek Park, Ostrava | 304,6 | Moravskoslezský |
VIDA! science centrum, Brno | 287,8 | Jihomoravský |
ŠKODA Muzeum, Mladá Boleslav | 274,2 | Středočeský |
Lanová dráha v zoo Praha, Praha | 238,2 | Hlavní město Praha |
Zdroj: CzechTourism
Na tyto „žebříčky“ můžete nahlédnout ze dvou úhlů. Zaprvé je můžete vzít jako inspiraci pro své vlastní cesty, případně pro doporučení vašim klientům – návštěvnost je praktickým odrazem popularity, a ta by měla jít ruku v ruce s kvalitou, kterou daný cíl nabízí. Anebo se na věc můžete podívat z druhé strany a k těmto cílům, které vynikají nadprůměrnou návštěvností, se můžete pokusit najít alternativu v podobě cílů méně navštěvovaných. Tím ostatně uděláte radost jak provozovatelům cílů, které se zatím nesetkávají s tak výrazným zájmem, tak třeba národní turistické centrále, která se dlouhodobě snaží o rovnoměrnější rozptyl turistů po Česku. Ostatně i ona sama nedávno na portálu Kudyznudy.cz zveřejnila seznam 42 „neobjevených skvostů“ Česka…