Foto: CzechTourism – fotobanka, autor: Bedna films
Cílíte svými aktivitami na tuzemské rodiny? Nebo jsou skupinou, na kterou hodláte v důsledku koronakrize více zaměřit svoji pozornost a přizpůsobit jí své produkty? Pak byste měli vědět, po čem touží, resp. za čím nejraději cestují. Napovíme vám…
Foto: CzechTourism – fotobanka, autor: Bedna films
Rodinné výlety za památkami a dalšími turistickými lákadly jsou bezesporu jedním z hnacích motorů cestovního ruchu v Česku. A to dlouhodobě. Zřejmě každý z nás si občas zavzpomíná na to, jak s rodiči trávil prázdniny či víkendy cestami po hradech, zámcích, koupalištích apod. A této tradici jsou věrny i dnešní generace. Dokládají to například výsledky průzkumu, který v roce 2018 provedla společnost GFK Czech pro agenturu CzechTourism – podle nich se v doprovodu dětí vydává na cesty téměř třetina účastníků domácího cestovního ruchu.
Tab. 1: Nejnavštěvovanější zábavní turistické cíle v ČR (2019)
Název cíle
Návštěvnost
(v tis. osob)
Kraj
AquaPalace Praha, Čestlice
1 013,9
Středočeský
Aqualand Moravia, Pasohlávky
806,1
Jihomoravský
Aquapark Uherské Hradiště
428,1
Zlínský
Bludiště na Petříně, Praha
371,6
Hlavní město Praha
Stezka korunami stromů Lipno, Lipno nad Vltavou
310,7
Jihočeský
Stezka korunami stromů Krkonoše, Janské Lázně
305,3
Královéhradecký
Stezka v oblacích, Dolní Morava
300,0
Pardubický
Království železnic, Praha
267,7
Hlavní město Praha
Termály Losiny, Velké Losiny
239,5
Olomoucký
Centrum Babylon Liberec – Aquapark, Liberec
238,0
Liberecký
Zdroj: CzechTourism
Další výzkum, tentokrát z roku 2017, který pro národní turistickou centrálu zpracovala agentura Ipsos, pak vypovídá o tom, kam, resp. za jakými produkty, se Češi se svými potomky vydávají. V doprovodu partnera či partnerky a dětí se respondenti věnují nejvíce rekreační turistice (40 %) a návštěvám památek a historických míst (33 %), méně časté jsou pak cesty motivované aktivním sportováním (28 %), městská a regionální turistika (27 %) a cesty za odpočinkem, resp. ozdravné pobyty (22 %).
Tab. 2: Nejnavštěvovanější zoo, zahrady a akvária (2019)
Název cíle
Návštěvnost
(v tis. osob)
Kraj
Zoologická zahrada hl. m. Prahy, Praha
1 456,5
Hlavní město Praha
Zoo Zlín, Zlín
682,6
Zlínský
Zoologická zahrada Ostrava, Ostrava
580,1
Moravskoslezský
Safaripark Dvůr Králové, Dvůr Králové nad Labem
541,9
Královéhradecký
Zoo Plzeň, Plzeň
505,0
Plzeňský
Zoologická zahrada Liberec, Liberec
402,2
Liberecký
Botanická zahrada hl. m. Prahy, Praha
376,3
Hlavní město Praha
Zoologická zahrada Olomouc, Olomouc
348,2
Olomoucký
Zoologická zahrada Jihlava, Jihlava
346,6
Vysočina
Zoo Brno, Brno
331,3
Jihomoravský
Zdroj: CzechTourism
O konkrétních typech atraktivit, které tuzemské rodiny vyhledávají, se žádný nám známý průzkum nezmiňuje, vsadili jsme proto na empirii a sondou mezi kolegy-rodiči jsme si ověřili, že největší popularitu mají zábavní turistické cíle, zoologické zahrady a cíle, které mají co do činění s vědou a technikou. Na tyto tři kategorie jsme se proto zaměřili podrobněji. Sáhli jsme po čerstvé analýze návštěvnosti turistických cílů v loňském roce, kterou vydala agentura CzechTourism, a vyhledali v ní pro vás deset nejnavštěvovanějších cílů v každé ze zmiňovaných tří kategorií. Pochopitelně je nám jasné, že veškerou návštěvnost nemají na svědomí rodiny s dětmi, přesto jsme názoru, že tyto žebříčky svoji vypovídací hodnotu v námi uvažovaném kontextu mají.
Tab. 3: Nejnavštěvovanější cíle v ČR v kategorii Věda a technika (2019)
Název cíle
Návštěvnost
(v tis. osob)
Kraj
Lanová dráha na Petřín, Praha
2 230,4
Hlavní město Praha
Dolní Vítkovice, Ostrava
1 370,4
Moravskoslezský
Pivovar Plzeňský Prazdroj, Plzeň
591,7
Plzeňský
iQLandia science center, Liberec
382,0
Liberecký
Národní technické muzeum, Praha
312,0
Hlavní město Praha
Lanová dráha Sněžka, Pec pod Sněžkou
310,0
Královéhradecký
Landek Park, Ostrava
304,6
Moravskoslezský
VIDA! science centrum, Brno
287,8
Jihomoravský
ŠKODA Muzeum, Mladá Boleslav
274,2
Středočeský
Lanová dráha v zoo Praha, Praha
238,2
Hlavní město Praha
Zdroj: CzechTourism
Na tyto „žebříčky“ můžete nahlédnout ze dvou úhlů. Zaprvé je můžete vzít jako inspiraci pro své vlastní cesty, případně pro doporučení vašim klientům – návštěvnost je praktickým odrazem popularity, a ta by měla jít ruku v ruce s kvalitou, kterou daný cíl nabízí. Anebo se na věc můžete podívat z druhé strany a k těmto cílům, které vynikají nadprůměrnou návštěvností, se můžete pokusit najít alternativu v podobě cílů méně navštěvovaných. Tím ostatně uděláte radost jak provozovatelům cílů, které se zatím nesetkávají s tak výrazným zájmem, tak třeba národní turistické centrále, která se dlouhodobě snaží o rovnoměrnější rozptyl turistů po Česku. Ostatně i ona sama nedávno na portálu Kudyznudy.cz zveřejnila seznam 42 „neobjevených skvostů“ Česka…
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...
V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.