Wellness – blaho pro duši, tělo i vaši peněženku

Hodnota světového trhu s wellness službami a produkty dosahuje 4,2 bilionu dolarů a neustále roste. A co je podstatné, stále více lidí za touto nabídkou cestuje – wellness turismus roste zhruba dvakrát rychleji než cestovní ruch jako takový. Chcete-li se svézt na této vlně, není vhodnějšího momentu.

Odhady Global Wellness Institute (GWI) hovoří o tom, že wellness turismus dosahoval před dvěma lety globálně hodnoty 639,4 mld. USD a že v rámci cestovního ruchu patřil k nejrychleji rostoucím segmentům. Mezi roky 2015 a 2017 se jeho hodnota zvýšila o 6,5 procenta, tedy víc než dvojnásobně ve srovnání s cestovním ruchem celkově. Jen v roce 2017 se na wellness cesty vydalo 830 milionů lidí, což je o 139 milionů víc než v roce 2015. Tento růst je důsledkem globálního zvětšování střední třídy, celosvětových trendů v oblasti životního stylu, rostoucí poptávkou po zážitkovém cestování a v neposlední řadě také zvyšující se dostupností letenek a dalších cestovních služeb.

Pokud jde o jednotlivé světové regiony, nejvíce cest za wellness mířilo v roce 2017 do Evropy (292 mil.), žebříčku příjmů z wellness turismu však kralovala Severní Amerika (241,7 mld. USD). V obou těchto kategoriích (tedy v počtu příjezdů i výdajích) se však na přední příčky čím dál více posouvá region Asie a Tichomoří, což je dáno silou tamních ekonomik a rychle rostoucí střední třídou.

Bonitní klienti

Chcete-li ze současné poptávky po wellness turismu profitovat i vy, měli byste vědět, že cílová skupina se dělí na primární a sekundární. Primární wellness turisté jsou ti, jejichž cesty jsou motivovány v první řadě využíváním wellness procedur. Podle jejich nabídky si také tito turisté často volí cílovou destinaci. Dáte-li na naše doporučení, vězte, že zaměřit byste se měli spíše na sekundární wellness turisty, tedy ty, kteří necestují prvoplánově za wellness službami a produkty, nicméně rádi si je dopřávají jako doplněk při jinak motivovaných cestách. Právě v této cílové skupině je totiž největší potenciál – sekundárním wellness turistům je připisováno na vrub 89 % všech wellness cest a 86 % souvisejících výdajů. Tato skupina také v minulých letech rychleji rostla – sekundárních wellness turistů v letech 2015–2017 přibývalo o 10 % ročně, počet primárních wellness turistů rostl 8procentním ročním tempem.

Pamatovat byste měli také na to, že většina cest v rámci wellness turismu je domácích. Podle Global Wellness Institute má domácí cestovní ruch ve wellness turismu podíl 82 procent na počtu cest a 65 procent na celkových výdajích. Proporcionálně vyšší podíl mezinárodního wellness turismu na výdajích je logicky dán vyššími průměrnými výdaji. Dobré je také vědět, že mezinárodní wellness turismus roste rychleji než domácí (12 procent vs. 9 procent ročního růstu v období 2015–2017).

Ať už se budete zaměřovat na domácí nebo zahraniční účastníky wellness turismu, vždy budete cílit na bonitní klientelu. Nechme opět promluvit data GWI: účastník mezinárodního wellnessového cestovního ruchu utratil v roce 2017 v průměru 1 528 USD za jednu cestu, tedy o 53 procent víc než běžný turista. U domácího cestovního ruchu je rozdíl ještě markantnější – plných 178 procent ve prospěch turistů cestujících za wellness službami a produkty. Za domácí wellness cestu utratili turisté v roce 2017 v průměru 609 USD.

Wellness turismus dle regionů v roce 2017

Wellness turismus dle regionů v roce 2017

Zdroj: Global Wellness Institute

Řešíte-li otázku, zda má ještě smysl přistupovat do tohoto rozjetého wellness vlaku, pak vězte, že jednoznačně ano. GWI předpovídá, že minimálně do roku 2022 bude wellness turismus růst průměrným tempem 7,5 procenta ročně, tedy stále rychleji než cestovní ruch obecně, u kterého je předpovídán růst o 6,4 procenta ročně. Výdaje na wellness turismus by měly do roku 2022 dosáhnout hodnoty 919 mld. USD, což by mělo představovat asi 18 procent celkových globálních výdajů na cestovní ruch. Počet wellness cest by měl do roku 2022 dosáhnout 1,2 mld. Nejvyšší přírůstky cest i výdajů budou v tomto období zaznamenány v regionu Asie a Tichomoří, Latinské Americe a Karibiku, na Blízkém východě a v severní Africe, a také v Africe subsaharské. Motorem tohoto růstu bude jak zvyšující se domácí turismus, tak wellness turismus uvnitř těchto světových regionů.

Evropa pod drobnohledem

Jak už bylo uvedeno, Evropa patří z globálního hlediska k lídrům v oblasti wellness turismu. V roce 2017 zavítalo do Evropy 291,8 mil. účastníků wellness turismu, jejich výdaje dosáhly výše 210,8 mld. USD. Průměrný výdaj zahraničního turisty při wellness cestě do Evropy byl 1 209 USD, v rámci domácího wellness turismu pak každý účastník v průměru utratil 594 USD za jednu cestu. Wellness turismus dával v roce 2017 v Evropě práci 3,2 mil. lidí.

V Evropě mají cesty za relaxací a pohodou dlouhou tradici, což souvisí s velkým množstvím termálních a minerálních pramenů a dalších přírodních zdrojů využitelných nejen v klasickém (léčebném) lázeňství, ale i při wellness procedurách. Nelze se proto divit výsledkům šetření Eurobarometru z roku 2015, které ukázaly, že pro 13 procent Evropanů bylo wellness primárním či sekundárním motivem pro prázdninové cesty. A podíl cest, u kterých byly wellness aktivity primárním cílem, se mezi lety 2010 a 2015 zdvojnásobil ze 3 na 6 procent.

Tab. 1: TOP 10 světových destinací wellness turismu v roce 2017

Země Počet cest
(v mil.)
Přímá
zaměstnanost
(v mil.)
Výdaje
(v mil. USD)
USA 176,5 1,88 226,0
Německo 66,1 1,13 65,7
Čína 70,2 1,78 31,7
Francie 32,4 0,31 30,7
Japonsko 40,5 0,18 22,5
Rakousko 16,8 0,16 16,5
Indie 56,0 3,74 16,3
Kanada 27,5 0,29 15,7
Spojené království 23,2 0,20 13,5
Itálie 13,1 0,15 13,4

Zdroj: Global Wellness Institute

Evropa je ale světadíl pestrý, což se projevilo i ve zmiňovaném průzkumu. Ukázalo se, že v některých zemích je podíl cest primárně motivovaných wellness aktivitami abnormálně vysoký. Například na Islandu dosáhl 19 procent, ve Švédsku 17 procent, v Maďarsku 16 procent, v Portugalsku a na Slovensku shodně 15 procent a v České republice 10 procent.

Tab. 2: Prognóza růstu wellness turismu ve světě v letech 2017–2022

Region Předpokládané výdaje
(v mld. USD)
Předpokládané průměrné
roční tempo růstu
2017 2022 2017–2022
Severní Amerika 241,7 311,3 5,2 %
Evropa 210,8 275 5,5 %
Asie a Tichomoří 136,7 251,6 13,0 %
Latinská Amerika a Karibik 34,8 54,7 9,5 %
Blízký východ a severní Afrika 10,7 18,7 11,8 %
Afrika 4,8 8,1 11,1 %
Celkem 639,4 919,4 7,5 %

Zdroj: Global Wellness Institute

Evropské země pochopitelně na svých přírodních zdrojích a související infrastruktuře staví a snaží se je (byť s různou intenzitou) využít při rozvoji wellness turismu. Jsou si totiž většinou vědomy toho, že wellness pomáhá diverzifikovat nabídku cestovního ruchu, lze na něm vystavět zajímavý niche segment turismu, napomáhá k snižování sezonality, přispívá k boji s overtourismem a přináší řadu benefitů lokálním komunitám a malým firmám. Wellness procedury v některých případech pomáhají resuscitovat někdejší lázeňská místa. V řadě evropských zemí se tak podpora wellness dostává do strategických dokumentů a do marketingových plánů národních turistických centrál (připomeňme třeba „rok zdravých vod“ ve Slovinsku, společnou španělsko-portugalskou kampaň propagující termální lázně na hranicích těchto zemí, případně projekt Roman Thermal Spas of Europe, v kterém sdružily prostředky na propagaci svých lázeňských zařízení Řecko, Německo, Maďarsko, Portugalsko, Francie a Bulharsko).

Tab. 3: TOP 10 destinací evropského wellness turismu v roce 2017

Země Počet cest (v tis.) Příjmy (v mil. USD)
Ze zahraničí Domácí Celkem
Německo 6 197,30 59 855,80 66 053,10 65 746,30
Francie 6 840,30 25 573,40 32 413,70 30 714,60
Rakousko 7 000,80 9 848,60 16 849,40 16 509,80
Spojené království 3 613,10 19 579,10 23 192,20 13 478,10
Itálie 2 530,50 10 574,00 13 104,50 13 428,40
Švýcarsko 4 070,60 5 670,60 9 741,20 12 571,30
Španělsko 4 109,40 14 735,70 18 845,10 9 885,60
Turecko 3 119,00 5 947,10 9 066,10 4 387,70
Rusko 2 093,60 13 733,00 15 826,60 3 997,40
Portugalsko 1 552,90 3 010,00 4 562,90 3 405,20

Zdroj: Global Wellness Institute

A v některých zemích (např. ve Slovinsku, v Černé Hoře či Chorvatsku) proniká wellness turismus dokonce i do plánů na podporu investic do vybraných odvětví. Jakkoli jsou wellness a léčebné lázeňství někdy vnímány jako oddělené (v extrémních případech dokonce antagonistické) světy, v evropském kontextu se bez sebe jen těžko obejdou. Praxe posledních několika let ukázala, že wellness může být pro léčebné lázně zajímavým doplňkovým produktem, který přiláká mladší a aktivnější klientelu a který pomůže vytížit kapacitu lázeňských subjektů ve chvílích, kdy se tradičnímu lázeňství z různých (např. politických) důvodů nedaří.

I díky uvedeným opatřením, marketin­govým kampaním a dalším vlivům bude Evropa hrát ve wellness turismu pod­statnou roli. Pro období 2017–2022 je našemu kontinentu předpovídán průměrný roční růst wellness turismu ve výši 5,5 procenta.

Foto: Shutterstock.com


(Článek čerpá ze studie Global Wellness Tourism Economy společnosti Global Wellness Institute, listopad 2018)

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více