Výběr z činnosti AČCKA – 4/2018: ECTAA vyzývá Komisi k účinné ochraně cestujících před úpadkem letecké společnosti
6. 4. 2018
Série krachů tří významných leteckých společností z minulého roku posílila tlak evropské asociace ECTAA na Evropskou komisi, aby zavedla účinný mechanismus na ochranu cestujících v letecké dopravě. Jen v posledním čtvrtletí roku 2017 zanikly tři významné evropské letecké společnosti, což v celkovém součtu zasáhlo více než milion rezervací.
Krach dopravců Air Berlin, Monarch Airlines a NIKI zasáhl vysoký počet pasažérů. Situace tvrdě dopadla především na individuální cestující, kteří si zakoupili pouze samostatný let bez jakékoliv ochrany. Na rozdíl od zákazníků, kteří let čerpali jako součást balíčku služeb (zájezdu), mnoho zákazníků se samostatnou letenkou uvízlo bez pomoci v zahraničí, navíc bez reálných vyhlídek na odškodnění za nevyčerpané služby. Součástí nové právní úpravy by tak dle evropské asociace měl být povinný mechanismus chránící pasažéry před úpadkem letecké společnosti, jehož náklady budou zahrnuty v ceně letenky.
Foto: Shutterstock.com
Na toto téma zástupci ECTAA dne 22. ledna 2018 jednali s kabinetem komisařky pro dopravu Violety Bulc a mimo jiné připomněli, že asociace ve spolupráci s IATA a mezinárodní zajišťovnou již v letech 1999–2001 provedla výzkum, který prokázal, že zajištění leteckých společností proti úpadku je proveditelné a náklady by nepřesáhly více než € 1,00 na zpáteční letenku. Tehdejší iniciativu však odmítla řada dopravců (zejména amerických) a projekt se nikdy neuskutečnil. ECTAA nyní znovu navrhuje, že zavedení povinného mechanismu na ochranu cestujících se samostatnou letenkou by mohlo probíhat v rámci revize nařízení o ochraně cestujících v letecké dopravě č. 261/2004 (v současnosti blokované Radou) nebo v rámci nařízení o vydávání licencí leteckým dopravcům č. 1008/2008. Myšlenkou je spojit povinnost pojištění s vydáním licence pro dopravce v EU a s přepravními právy pro dopravce mimo EU.
Sdělení Evropské komise z roku 2013 stanovilo předpoklad, že úpadkem leteckého dopravce bude mezi lety 2011 a 2020 postiženo přibližně 0,07 % všech cestujících, kteří si zakoupili pouze samostatný let. I na základě těchto dat Komise k legislativní iniciativě tehdy nepřistoupila. Nedávné úpadky tří významných aerolinek prokázaly opak a čísla mluví sama za sebe. Zákazníci Monarch Airlines a NIKI, kteří si zakoupili pouze samostatnou letenku, nezískali odškodnění dle nařízení 261/2004. V případě společnosti Air Berlin bylo ukončování provozu postupné, zároveň ale docházelo k rušení velkého počtu letů bez adekvátní kompenzace.
Monarch Airlines: Po nečekaném oznámení zůstalo v zahraničí odříznuto více než 110 000 cestujících. Dalších 750 000 zákazníků zaplatilo za lety, které nemohli využít.
Air Berlin: Nejméně 180 000 zákazníků, jejichž rezervace byla zrušena bez nároku na odškodnění.
NIKI: Celkem zrušeno 410 000 rezervací (210 000 rezervací prostřednictvím cestovních kanceláří a 200 000 přímých rezervací).
Zdá se, že Komise na nové okolnosti reaguje a zajímá se, jaká opatření jsou přijímána na úrovni odvětví a zda si nový vývoj žádá účinnější legislativní rámec. Kabinet komisařky současně úzce spolupracuje s Generálním ředitelstvím pro mobilitu a dopravu (DG MOVE) na přezkumu sdělení z roku 2013. Komise dále poznamenala, že aby případný legislativní návrh mohl být dokončen před koncem mandátu stávající Komise (říjen 2019), musí být předložen do května 2018.
Pro účely dalších jednání ECTAA nyní ve spolupráci s členskými asociacemi shromažďuje aktualizované údaje o celkovém počtu poškozených cestujících dotčených nedávnými úpadky, které předloží Komisi. Souběžně bude apelovat na Radu a zejména na další předsednickou zemi EU – Rakousko (2. pololetí 2018) s požadavkem na zahrnutí zvláštního ustanovení do revize nařízení č. 261/2004, o právech cestujících v letecké dopravě.
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...
Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021. S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...
Česká skupina Smartwings Group realizuje v termínu 16.-19. května přepravu 2 500 skotských a německých fotbalových fandů na finále Evropské ligy UEFA a zpět. To se odehraje zítra ve španělské Seville. Celkem půjde o 11 speciálních letů, informovala společnost na Twitteru.