Vstříc vzdáleným destinacím s dětmi

Pamatujete si na doby, kdy pořízení dětí znamenalo, že se budete muset alespoň na určitý čas vzdát cestování? Tak ty už jsou bohudík dávno pryč. Rodiny s dětmi jsou stále žádanější cílovou skupinou většiny destinací po celém světě. Mají totiž větší útratu a v místě obvykle zůstávají o něco déle. Navíc se nebojí i s opravdu malými potomky vyrážet do stále exotičtějších a vzdálenějších míst. A musejí tedy řešit, jak se tam dopraví…

Do dalekých destinací už se totiž nedostanou tím nejsnazším způsobem, který dlouhodobě představovalo cestování po vlastní trase autem. Čeští turisté se proto stále více začínají zajímat o pravidla a podmínky, které pro cestování s dětmi platí. Zároveň mají specifické potřeby a požadavky, takže věnují neuvěřitelnou pozornost slevám, službám a dalším benefitům, které jim mohou jednotliví letečtí, vlakoví i autobusoví dopravci nabídnout. A cena letenky či jízdenky vzhledem ke své velmi nízké úrovni hlavním motivátorem už dávno není. Lidé se naopak častěji poohlížejí po různých možnostech, jak potomstvo během cestování zabavit. A zatímco někteří dopravci se aktuálnímu trendu cestování s dětmi ještě úplně nepřizpůsobili, nebo spíše nemají potřebu své služby rozšiřovat, jiní nabízejí tak široké možnosti zábavy, že je děti ani během mnohahodinové cesty nemohou všechny vyzkoušet.

Letečtí dopravci

I když by se to tak nemuselo zdát, dle odborníků snášejí děti dlouhé cesty na dovolenou mnohem lépe v letadle než v některém z pozemních dopravních prostředků. „Létání dětem nepůsobí žádné zdravotní potíže, naopak z časového hlediska je pro ně považováno za nejlepší způsob přepravy do zahraničí. Letecké společnosti navíc vycházejí rodinám a malým dětem vstříc. Obvykle mají přednost před ostatními cestujícími,“ uvedl Josef Trejbal, ředitel letenkového portálu Letuška.cz. Neopominutelnou výhodou je také skutečnost, že i samotná letiště umějí rodinám s dětmi ještě před nástupem do letadla čas v uzavřených prostorách zpříjemnit. Například pražské Letiště Václava Havla má pro ně připraveno kromě standardních služeb, jako jsou přebalovací pulty či kočárky k zapůjčení, třeba i dětské koutky. „Ve veřejné i tranzitní části letiště jsme pro malé cestovatele připravili nejrůznější prolézačky, klouzačky a hračky, kde se všechny děti spolehlivě zabaví,“ uvádí letiště. Pro děti ve věku od 3 do 8 let jsou navíc na letišti připraveny i tzv. minikoutky s hracími kostkami a hračkami na procvičení motoriky, které se nacházejí přímo u jednotlivých gatů. Zároveň je na letišti k nalezení i speciální místnost pro rodiče s dětmi, která je vybavená koutkem na hraní, vlastním sociálním zázemím a kuchyňkou, kde je možné ohřívat dětskou stravu.

Letenky zdarma či za zlomek ceny

Cestování letadlem není v mnoha případech jen tou nejrychlejší možnou volbou, ale často i tou nejlevnější. I když se mohou podmínky u jednotlivých aerolinek lišit, obecně platí, že se děti obvykle rozdělují do dvou věkových kategorií. Tou první jsou děti do věku dvou let, které cestují nejčastěji zdarma nebo za desetinu standardní ceny. Nemají však kvůli tomu obvykle nárok na vlastní sedačku či příruční zavazadlo. Pokud však rodiče i pro takto malé dítě samostatnou sedačku vyžadují, není to u většiny leteckých společností problém. Mohou si ji za příplatek přikoupit. U české letecké společnosti Smartwings je za sedadlo účtována cena letenky bez letištních poplatků. V tomto případě ale musí dítě sedět ve vlastní autosedačce certifikované pro použití v letadle.

Některé letecké společnosti již povinnost cestovat v dětské sedačce zavedly, týká se to zejména letů do Dubaje. „Nařízení se týká stovek cestujících, kteří mají zakoupenou letenku do Dubaje s odletem po 20. březnu. V případě, že se cestující s dítětem do 2 let dostaví k odbavení bez autosedačky, nebudou připuštěni k přepravě,“ osvětlil Josef Trejbal. Co se týká cestování s dětmi ve věku od dvou do dvanácti let, ty už musejí mít své vlastní místo v letadle vždy a platí pro ně prakticky stejné podmínky jako pro dospělé. Letecké společnosti pro ně však často nabízejí speciální dětské tarify, které poskytují slevu na letenku ve výši 25–50 procent. Není to však nezbytně pravidlem. Například společnost Smartwings dětské tarify nenabízí. „Co se týče slevy z letenek pro dítě ve věku od 2 do 12 let, je zde uplatňován standardní tarif,“ řekla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

A co plyšáci?

Přestože děti cesty letadlem snášejí obecně dobře, téměř vždy nastane okamžik, kdy se začnou nudit. Zatímco u některých společností je může po určitý čas zabavit palubní personál, u jiných si musí rodič vystačit s vlastními nápady a hračkami. Poněkud jinak je tomu ale třeba u aerolinek Emirates, které mají pro rodiny s dětmi připravenou celou řadu na míru šitých služeb, jako je 40 kanálů zaměřených na dětské publikum v zábavním systému, speciální balíčky s cestovatelskou tematikou plné vzdělávacích knížek, nebo třeba speciální kolekci plyšáků. „(Děti) se mohou také zabavit díky časopisu Fly With Me Animals, který je plný rébusů a her a jako dárek jsou k němu přibaleny také pastelky,“ uvádí dopravce a dodává, že samozřejmostí v nabídce připravené pro rodiny s dětmi je i řada dalších speciálních služeb jako přednostní boarding na všech letištích či speciální dětské menu. Na zabavení dětí v rámci palubního systému myslí ale samozřejmě i další dopravci. „Cestující na linkách Smart­wings a ČSA mohou na palubách letadel pomocí telefonu, tabletu nebo přenosného počítače sledovat filmy, poslouchat hudbu, hrát hry nebo číst vybrané časopisy. Samozřejmě nechybí zábava pro děti, které si mohou vybrat z nabídky zajímavých dětských pořadů,“ osvětlila dále mluvčí společnosti.

Vlakoví dopravci

Oblíbený způsob cestování s dětmi pro mnoho rodičů ale nadále představuje vlaková přeprava. Hlavně tedy v případě výletů po tuzemsku a do okolních – a tedy nepříliš vzdálených – států. V posledních několika letech se proto i železniční dopravci předhánějí v tom, kdo rodinám s dětmi zajistí největší komfort a nejširší možnosti zábavy. Výhodné je mezinárodní cestování po železnici i z hlediska ceny, kdy malé děti cestují i v zahraničí zdarma, starší děti mají obvykle slevu ve výši 50 procent. „Bezplatně mohou cestovat děti do dovršení 4 let, v některých zemích (u některých zahraničních dopravců) až do dovršení 6 let, pokud nepožadujete zajištění samostatného místa pro dítě. Se slevou 50 procent z obyčejného jízdného za zahraniční úsek mohou cestovat děti do dovršení 12 let,“ uvádějí České dráhy v přepravních podmínkách, přičemž toto platí i u všech ostatních dopravců. Oproti letecké či autobusové přepravě je cestování s dětmi vlakem specifické ještě v jednom aspektu – často jsou v nich k nalezení speciální dětské oddíly či kupé. Například již zmíněné České dráhy mají v některých vlacích tzv. dětská kina, která promítají různé animované pohádky nebo jsou v nich k nalezení motorické hry pro ty úplně nejmenší pasažéry. V rámci vlakového internetového portálu dostupného přes Wi-Fi jsou navíc pro děti k dispozici zábavné programy.

Kromě toho České dráhy také pravidelně vypravují i speciální spoje pro cestující s dětmi. Během turistické sezony je to na lince z Prahy do Slaného víkendový „Cyklohráček“, který funguje jako jakési pojízdné hřiště. Ve vlaku je dětský koutek s deskovými hrami, knížkami, stavebnicemi, ale například i vláčkodráhou či balonkovištěm. Pohybují se v něm navíc dva hrajvedoucí, kteří se cestou věnují všem cestujícím a dětem nabízejí dárky na památku.

Kupé i speciální časopisy

Vagony vybavené dětskou hernou začal od roku 2014 nabízet i dopravce RegioJet. Velkoprostorová kupé s taburety pro dospělé a děti ve věku do šesti let jsou vybavena hračkami, deskovými hrami a obrazovkou, na níž běží pohádky a různé dětské filmy i pořady. Zábavu pro děti navíc zajišťuje třeba i časopis Žlutík, který začala společnost vydávat v červnu 2016. Magazín obsahuje omalovánky, křížovky, rébusy, společenskou hru, ale také zajímavosti o dopravních prostředcích, pozvánky do kulturních institucí se soutěžemi nebo pohádku o žirafákovi Žlutíkovi, který je jeho maskotem.

A pozadu nezůstává ani poslední tuzemský dopravce Leo Express, v jehož vlacích lze také cestovat v dětském oddílu, který je k nalezení v každé soupravě. V něm dostanou malí pasažéři nejen svačinu v podobě ovocné kapsy zdarma, ale k zapůjčení jsou jim k dispozici i omalovánky s pastelkami, celá řada deskových her nebo knížky, které jsou navíc každý měsíc obměňovány. A společnost Leo Express také vydává pro dětské i poněkud starší cestující palubní časopisy. Zatímco ilustrovaný Leopold je cílen na děti ve věku 3 až 10 let, takže je plný říkanek, hádanek a omalovánek, aby je zabavil i na dlouhých cestách, tak druhý časopis LOL se snaží přiblížit sociálním sítím a je zaměřen na skupinu cestujících ve věku 15–26 let.

Autobusoví dopravci

V rámci srovnání palubního servisu, který je cílen na dětské pasažéry, nejmenší va­riabilitu nabídky je možné nalézt pravděpodobně u autobusových dopravců. Zároveň však v jejich případě platí asi nejméně nařízení, co se cestování s potomky týká a ta jsou navíc u všech velkých dopravců nabízejících mezinárodní trasy vcelku podobná. I když mírné odchylky k nalezení jsou. Třeba v případě společnosti RegioJet je u přepravy dětí do tří let z důvodu bezpečnosti doporučováno usazení dítěte v autosedačce, případně na podsedáku. Není však povinné, jelikož česká legislativa žádnou takovou povinnost autobusovým dopravcům neukládá. „Pokud autosedačku (případně podsedák) pro dítě nemáte, není to důvod či překážka k odmítnutí z přepravy. Upozorňujeme však, že pro malé děti není takovéto cestování bezpečné a může s sebou nést riziko úrazu,“ uvádí dopravce ve svých přepravních podmínkách.

A zatímco někteří dopravci se aktuálnímu trendu cestování s dětmi ještě úplně nepřizpůsobili, nebo spíše nemají potřebu své služby rozšiřovat, jiní nabízejí tak široké možnosti zábavy, že je děti ani během mnohahodinové cesty nemohou všechny vyzkoušet.

Naopak u autobusového přepravce Flix­bus je usazení dítěte do autosedačky vyžadováno jako nezbytné. I proto se autobusová společnost rozhodla od října loňského roku vozit na všech vnitrostátních linkách v České republice dětské sedačky, které jsou vhodné pro přepravu cestujících od devíti měsíců do čtyř let věku. V každém autobuse jsou k dispozici hned dvě sedačky k zapůjčení zdarma. „Naše předpisy doposud ukládaly povinnost přinést v případě takového cestování vlastní dětskou autosedačku. Uvědomujeme si, že se jedná o komplikované řešení, proto jsme se rozhodli vybavit naše vnitrostátní spoje v České republice dvěma bezpečnostními dětskými autosedačkami,“ uvedla mluvčí FlixBusu Martina Čmielová s tím, že na ostatních linkách si lidé musejí přinést autosedačku vlastní. A podobnou službu nabízí na vybraných autobusových spojích i společnost Leo Express – k zapůjčení jsou na nich rovněž dvě autosedačky.

A tak jako je bezpečnost cestování dětí v autobuse v režii rodičů, stejně tak je tomu i v případě vlastního zabavení potomků. O to se musí z valné části postarat sami. Samozřejmě i v autobusech nabízejí dopravci palubní servis a zábavní systémy, ale ty nejsou ve většině případů nijak zvlášť zaměřené na nejmenší pasažéry.

Foto: Leo Express, Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Se Smartwings na finále Evropské ligy UEFA

Česká skupina Smartwings Group realizuje v termínu 16.-19. května přepravu 2 500 skotských a německých fotbalových fandů na finále Evropské ligy UEFA a zpět. To se odehraje zítra ve španělské Seville. Celkem půjde o 11 speciálních letů, informovala společnost na Twitteru.

Číst více