Uplynulou zimu si horská střediska pochvalují

Kratší, ale úspěšná. Tak by se dala stručně charakterizovat uplynulá zimní sezona z pohledu provozovatelů tuzemských horských středisek. Ti rovněž optimisticky hledí vstříc sezoně letní, před kterou hodlají do modernizace a rozšiřování investovat přes 230 milionů korun. Informace zazněly na dnešní tiskové konferenci Asociace horských středisek ČR a agentury CzechTourism v Praze.

Libor Knot (vlevo) a Jan Herget na tiskové konferenci AHS

Přestože byla letošní zimní sezona o 4 dny kratší než loňská a předloňská (trvala 109 dnů), zástupci tuzemských horských středisek jsou s ní spokojeni – došlo totiž k dalšímu růstu návštěvnosti (o 3 %) a tržeb (o 5 %) oproti loňsku. Podle Libora Knota, ředitele Asociace horských středisek ČR (AHS), tomu tak bylo především díky příznivým sněhovým podmínkám, sílící české ekonomice a investicím do rozvoje skiareálů. „Oproti loňské sezoně se sice návštěvnost zvedla jen o tři procenta, ale poslední tři zimy byly z dlouhodobého hlediska nadprůměrné,“ uvedl Knot. Ve srovnání se sezonou 2013/2014, kterou provozovatelé horských středisek berou jako srovnávací základ, byla návštěvnost vyšší o plných 15 procent.

Pozitivním rysem uplynulé sezony byl dostatek přírodního sněhu, díky kterému nemuseli „vlekaři“ tolik zasněžovat – spotřebovali jen asi dvě třetiny vody, kterou měli k dispozici pro výrobu technického sněhu. Na návštěvnost ale jistě měly vliv i investice do rozvoje horských středisek – před zimní sezonou bylo do výstavby lanovek, zkvalitnění úpravy sjezdovek, zasněžovacích systémů a rozšíření doprovodných služeb investováno asi 650 mil. korun. Odhady AHS hovoří o tom, že před příští zimou budou investice ještě o cca 150 mil. vyšší – avizováno je rozšíření areálů o nové sjezdovky (např. Lipno a Ještěd), výstavba nové šestisedačkové lanovky v Peci pod Sněžkou, vybudování multifunkčních objektů s restauracemi, službami a zázemím pro návštěvníky (např. Špičák na Šumavě, Zadov, Deštné v Orlických horách), případně investice do akumulačních nádrží potřebných pro zasněžování.

A zapomenout nelze ani na marketingové aktivity, resp. na propagaci českých hor ze strany agentury CzechTourism. S tou začala národní turistická centrála v roce 2015 a pokračuje v ní dodnes. A tato podpora přináší výsledky, což podle Martina Šlajchrta, produktového manažera CzechTourism pro aktivní turismus, prokázala loňská analýza společnosti KPMG postavená na signalizačních datech mobilních operátorů. Ta mimo jiné potvrdila stoupající oblibu českých hor u zahraničních návštěvníků – ve srovnání s podobnou studií z roku 2015 se podíl cizinců v horských střediscích a bike resortech České republiky zvýšil z 24 na 34 %. Celkový počet návštěvníků českých hor se loni oproti roku 2015 zvýšil o 1,5 milionu na celkovou hodnotu 11,9 milionu, z čehož cca 4 miliony představovali zahraniční návštěvníci. Loňská spotřeba návštěvníků horských středisek a bike resortů v České republice je odhadována na 34,1 mld. korun, přínosy pro veřejné rozpočty pak na 13,6 mld. korun. „Získaná data z analýzy ukazují, že dlouhodobě realizované aktivity agentury CzechTourism na podporu návštěvnosti horských středisek mají reální efekt a prostřednictvím sítě zahraničních zastoupení se tak daří české hory prezentovat jako vhodné místo pro rodinnou dovolenou mezi zahraničními návštěvníky,“ uvedl Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism a dodal: „Zároveň se ukázalo to, co si já už dávno myslím, a sice, že sport – a je jedno, jestli se jedná o kola nebo lyžování – je atraktivní pro zahraniční turisty, výrazně přispívá k opakovaným návratům, k prodlužování průměrné délky pobytu i k růstu příjmů z domácího i příjezdového cestovního ruchu.“

Přípravy na léto 2019

S nadějemi vzhlížejí provozovatelé horských středisek v České republice i k blížící se letní sezoně. Očekávají, že dosavadní zhruba pětiprocentní meziroční tempo růstu návštěvnosti v letních měsících ještě vzroste, a to i díky investicím do rozšiřující se nabídky aktivit. Před letošní letní sezonou mají provozovatelé sdružení v AHS investovat do svých areálů asi 230 mil. korun. Největší investice je plánována na Dolní Moravě, kde bude v srpnu otevřena nejdelší bobová dráha v Česku a druhá nejdelší v Evropě. Bude dlouhá 3 km a náklady na její vybudování dosáhnou zhruba 200 mil. korun. Novinkou tohoto areálu bude také zážitková hra v podzemí s názvem Stamichmanova štola. Z dalších investic je možné zmínit nové terasy s bazénem a dětským hřištěm, které vyrůstají na Monínci či rozšíření Stezky korunami stromů na Lipně o ptačí hodiny. „Rozšiřování nabídky aktivit se ale chystá i na dalších místech. Kromě toho je pro letní návštěvníky našich hor k dispozici stávající velká nabídka nejen atrakcí, ale také půjčoven, dětských hřišť, možností k relaxaci atd. Na mnoha místech je navíc tato široká nabídka ‚zabalena‘ do výhodných balíčků zahrnujících i jízdné na lanovkách či v cyklobusech,“ uzavřel Libor Knot z AHS.

Foto: -pmu-

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více