Upečeno v Travelbakers – 1/2021: O lásce k místům, kde žijeme, a která navštěvujeme

foto: Barbora Dvořáková foto: Barbora Dvořáková

Jak v cestovním ruchu probudit v lidech zájem a lásku k místům, kde žijí, nebo která navštěvují? Klíčem k úspěchu je dobrá interpretace místního dědictví. Tedy promyšlená komunikace, která využívá přímé zkušenosti, zážitky nebo příběhy… Díky ní můžeme nasadit návštěvníkovi „brouka do hlavy" a zasáhnout i jeho srdce.

Interpretace je obor, který se rozvíjí od 60. let 20. století a jeho kolébkou jsou Spojené státy americké. Dnes se dá studovat na mnoha světových univerzitách. V České republice se tématem zabývá Sdružení pro interpretaci místního dědictví, na celoevropské úrovni pak organizace Interpret Europe. Stále častěji se tímto tématem začínají zabývat i destinační managementy, informační centra a odbory cestovního ruchu. Cílem je vytvářet stezky, informační panely a materiály, které jsou pro turistu smysluplné a pochopitelné.

 Mají grafika nebo nadpis potenciál zaujmout?

Mají grafika nebo nadpis potenciál zaujmout?

 

Sedm tipů pro vás – jak na panely, které neminete

  1. Plánování je základ
    Potřebujeme opravdu naučnou stezku? Bude naše panely vůbec někdo číst? Interpretační plánování je jako maják, který nás povede k cíli.
  2. Za vším hledej… místo
    Výzkumy ukazují, že klíčové je umístění panelu. Pokud ho dáme na místo, kde lidé stejně čekají (např. u vchodu do jeskyně) a mají čas a kapacitu číst, máme napůl vyhráno.
  3. Neúprosné 3 sekundy
    Máme pouhé 3 sekundy na to návštěvníka zaujmout. Jak docílit toho, aby nám věnoval pozornost? Pomoci může zajímavý nadpis, otázka provokující zájem nebo poutavá grafika.
  4. Něco nevídaného?
    Ukazujme návštěvníkům vždy to, co na daném místě mohou vidět, zažít, odhalit, …
    Měli bychom se vyvarovat obecných panelů, které se dají postavit kamkoliv. „Encyklopedie nastojato“ do krajiny nepatří.
  5. Na délce záleží
    Návštěvník není takový nadšenec jako my. Netráví večery studiem geologie českého masivu nebo detailní historie krojů. Chce odhalit, co je na daném místě unikátní. To by se nám mělo vejít do 150 slov. Důležité jsou krátké věty – většina lidí nechce věnovat energii čtení složitých souvětí.
  6. Struktura pomáhá
    Chcete návštěvníka odradit? Napište hodně dlouhý a nestrukturovaný text. Text členěný na nadpisy, podnadpisy a odstavce ke čtení naopak láká mnohem více.
  7. Příběhy vítězí
    Data, fakta, čísla… Často je návštěvníkům předkládáme. Ale nad nimi vždy zvítězí… příběhy. Nejlépe ty lidské. Lidi se totiž zajímají o lidi.


Není panel jako panel

Expozice, panely, naučné stezky, prohlídky, hledačky… Způsobů interpretace je celá řada. Ale jak to udělat, aby naše snaha měla smysl? Podívejme se na dvě ukázky. Která z nich vás obohatí a probudí zájem k místu, jímž procházíte? Odpověď asi nebude složitá.

 Řada panelů na cestě v lázeňských lesích

Řada panelů na cestě v lázeňských lesích

 

Lázeňské panelobraní

Řada panelů na cestě v lázeňských lesích. Zkusme se na ně podívat optikou principů dobré interpretace. Vztahují se k místu nebo k životu návštěvníka? Nabízejí kolemjdoucím odhalení nebo zajímavý příběh? Zaujme nás poutavá grafika nebo nadpis? Předcházela jejich umístění úvaha, zda má podobný panel v krajině své místo?

 Panel u mohyly Ivančena má podobu otevřené knihy

Panel u mohyly Ivančena má podobu otevřené knihy

 

Ivančena – mohyly v proudu času

 Jiný přístup nabízí ukázka z mohyly Ivančena. Skauti s podporou odborníka Dalibora Kvity šli cestou interpretačního plánování. Posuďte sami, zda se vyplatila. Autoři si nejprve ujasnili, proč vůbec interpretaci dělají, pro koho a co chtějí sdělit. Vše si následně namodelovali a otestovali v terénu.

„O mohyle by šlo napsat monografii, ale my jsme museli najít to nejzásadnější, co chceme sdělit. V průběhu plánování jsme přišli mimo jiné na to, že už není potřeba vyprávět znovu příběh vzniku místa. Ale chtěli jsme ukázat, jak se měnilo v průběhu historie. Reagovali jsme mimo jiné na názory na jeho novou podobu,“ říká Dalibor Kvita. Podívejme se pozorně. Podoba otevřené knihy, použité materiály, minimalizace hmoty, vertikální postavení, svébytná grafika – to vše je výsledkem dlouhého promýšlení a svědčí o velkém respektu k místu.

Zajímá vás téma interpretace? Chcete vidět konkrétní příklady dobré praxe? Více najdete na www.dobrainterpretace.cz a na školení www.travelbakers.cz.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

SOUTĚŽ o wellness POBYT pro dva v Karlovarském kraji

PRAVIDLA SOUTĚŽE: Doba konání soutěže: od 19. 9. 2021 do 3. 10. 2021 do 23:59 Podmínky vstupu do soutěže: Účastníkem v soutěži se stáváte zodpovězením na soutěžní otázku, resp. vyplněním formuláře a kliknutím na „To se mi líbí“ na facebookové stránce...

Číst více
Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Gorics / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Ceny cestovního ruchu Olomouckého kraje získaly lázně i terénní stezky

Absolutními vítězi loňského a letošního ročníku Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje jsou Schrothovy léčebné lázně v Dolní Lipové na Jesenicku a Hanácká stezka na Prostějovsku, což jsou terénní stezky pro jízdní kola. Výsledky Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje...

Číst více