Jak v cestovním ruchu probudit v lidech zájem a lásku k místům, kde žijí, nebo která navštěvují? Klíčem k úspěchu je dobrá interpretace místního dědictví. Tedy promyšlená komunikace, která využívá přímé zkušenosti, zážitky nebo příběhy… Díky ní můžeme nasadit návštěvníkovi „brouka do hlavy" a zasáhnout i jeho srdce.
Interpretace je obor, který se rozvíjí od 60. let 20. století a jeho kolébkou jsou Spojené státy americké. Dnes se dá studovat na mnoha světových univerzitách. V České republice se tématem zabývá Sdružení pro interpretaci místního dědictví, na celoevropské úrovni pak organizace Interpret Europe. Stále častěji se tímto tématem začínají zabývat i destinační managementy, informační centra a odbory cestovního ruchu. Cílem je vytvářet stezky, informační panely a materiály, které jsou pro turistu smysluplné a pochopitelné.
![]() Mají grafika nebo nadpis potenciál zaujmout?
|
Sedm tipů pro vás – jak na panely, které neminete
|
Není panel jako panel
Expozice, panely, naučné stezky, prohlídky, hledačky… Způsobů interpretace je celá řada. Ale jak to udělat, aby naše snaha měla smysl? Podívejme se na dvě ukázky. Která z nich vás obohatí a probudí zájem k místu, jímž procházíte? Odpověď asi nebude složitá.
![]() Řada panelů na cestě v lázeňských lesích
|
Lázeňské panelobraní
Řada panelů na cestě v lázeňských lesích. Zkusme se na ně podívat optikou principů dobré interpretace. Vztahují se k místu nebo k životu návštěvníka? Nabízejí kolemjdoucím odhalení nebo zajímavý příběh? Zaujme nás poutavá grafika nebo nadpis? Předcházela jejich umístění úvaha, zda má podobný panel v krajině své místo?
![]() Panel u mohyly Ivančena má podobu otevřené knihy
|
Ivančena – mohyly v proudu času
Jiný přístup nabízí ukázka z mohyly Ivančena. Skauti s podporou odborníka Dalibora Kvity šli cestou interpretačního plánování. Posuďte sami, zda se vyplatila. Autoři si nejprve ujasnili, proč vůbec interpretaci dělají, pro koho a co chtějí sdělit. Vše si následně namodelovali a otestovali v terénu.
„O mohyle by šlo napsat monografii, ale my jsme museli najít to nejzásadnější, co chceme sdělit. V průběhu plánování jsme přišli mimo jiné na to, že už není potřeba vyprávět znovu příběh vzniku místa. Ale chtěli jsme ukázat, jak se měnilo v průběhu historie. Reagovali jsme mimo jiné na názory na jeho novou podobu,“ říká Dalibor Kvita. Podívejme se pozorně. Podoba otevřené knihy, použité materiály, minimalizace hmoty, vertikální postavení, svébytná grafika – to vše je výsledkem dlouhého promýšlení a svědčí o velkém respektu k místu.
Zajímá vás téma interpretace? Chcete vidět konkrétní příklady dobré praxe? Více najdete na www.dobrainterpretace.cz a na školení www.travelbakers.cz.