Tuzemská gastronomie láká hlavně zahraniční návštěvníky

Nejen památkami živ je člověk a obzvláště ten, který se vydal do zahraničí obohacovat o nové zážitky. Přestože poznávání kulturního bohatství destinací stojí i nadále obvykle na prvním místě v přehledu aktivit návštěvníků, hned na druhém lze nalézt ochutnávání místní gastronomie. To platí i v případě českého incomingu.

Umí české kulinářství v zahraničí i doma zaujmout a motivovat k návštěvě? Dle aktuálních zjištění Institutu turismu agentury CzechTourism je odpovědí rozhodné Ano. „Návštěvníky České republiky, a to jak ty tuzemské, tak i ty zahraniční, láká hned za kulturními památkami právě gastroturismus. Jinými slovy – gastronomie, ať již návštěva nějakého restauračního zařízení, či ochutnávání místních spe­cialit, je prakticky součástí většiny výletů po ČR,“ shrnula zjištění Soňa Machová, vedoucí oddělení marketingového výzkumu Institutu turismu.

Často není hlavním motivátorem, ale spíše lakádlem

Z průzkumu, který sledoval motivace a aktivity cestovatelů po tuzemských luzích a hájích ve 4. čtvrtletí loňského roku, vyplynulo několik zajímavých zjištění. Tím hlavním je, že ochutnávce a poznávání tuzemských specialit se během svého pobytu či jen jednodenní návštěvy věnuje až 23 % všech účastníků regionálního turismu. Gastronomie je velkým lákadlem především pro zahraniční jednodenní návštěvníky, kteří se této aktivitě věnují v 32 % případů. Stejně tak se o něco vyšší zájem o návštěvu tuzemských restauračních a stravovacích zařízení projevil u zahraničních turistů (26 %). Naopak čeští jednodenní návštěvníci se poznávání kuchyně jiných tuzemských regionů věnují spíše méně (14 %). To je dáno pravděpodobně tím, že na výletech tráví jen část dne a mohou se tudíž najíst doma, případně si na cesty berou své vlastní jídlo. Podrobný přehled naleznete dále v grafu.

Graf 1 – Aktivity, kterým se lidé při návštěvě České republiky věnují

Graf 1 – Aktivity, kterým se lidé při návštěvě České republiky věnují Graf 1 – Aktivity, kterým se lidé při návštěvě České republiky věnují

Pozn.: Hodnoty získány z odpovědí respondentů na otázku: Jaké aktivity jste během pobytu/návštěvy v ČR provozovali?
Zdroj dat: Institut turismu
 

Je však třeba říci, že v rámci regionálního turismu jde poznávání místních zajímavostí a ochutnávání tradičních specialit velmi často ruku v ruce. U domácích turistů je při rozhodování o místě pobytu obvykle hlavním motivátorem široká možnost výletů, na jejichž trase lze nalézt dostatek kvalitního občerstvení. Lidé mířící do tuzemských regionů velmi rádi ochutnávají místní speciality a kupují místní potraviny a výrobky jako suvenýry. Poslední výrok pak platí o to víc právě u jednodenních návštěvníků českých krajů. Právě oni jsou také častými účastníky gastronomických akcí a food festivalů, jejichž popularita v posledních letech výrazně vzrostla. To se pak odrazilo i na tom, že téměř v každém městě se i několikrát do roka pořádají akce spojené s vinařstvím, pivovarnictvím či různými specifickými pochutinami a kuchyněmi.

Jak vnímají českou gastronomii Němci a Poláci?

Obecně se dá říci, že gastronomie obvykle není pro zahraniční turisty hlavním lákadlem a motivátorem k návštěvě České republiky, ale rozhodně je považovaná za velmi atraktivní činnost, které se lze během cestování věnovat. To je velmi dobře vidět v případě dvou našich významných sousedů – Německa a Polska. V rámci regionálního turismu je jak pro německého, tak i pro polského turistu místní gastronomie na druhém místě zájmu, a to opět hned za návštěvou historických měst. Skutečně významný podíl německých turistů (85 %) považuje místa proslavená či známá místními specialitami a surovinami za velmi atraktivní a lákající k návštěvě. A pro polské turisty je během dovolené poznávání místní gastronomie atraktivní činností v 39 % případů. „Pro nás je pozitivní zjištění, že si tuto oblast dokážou velmi dobře spojit s návštěvou České republiky. Typicky si s tuzemskými regiony vybaví místa spojená s pivem či pivní slavnosti,“ přiblížila Soňa Machová další ze zjištěných poznatků. Zároveň však upozornila na skutečnost, že propagaci gastronomických zážitků vnímají konkrétně němečtí turisté v současnosti spíše jako průměrnou a k návštěvě nepřesvědčující. Z toho vyplývá, že českou gastronomii by bylo do budoucna třeba komunikovat v přímé souvislosti s regionálním turismem či v kombinaci s návštěvou památek. „Turista či výletník pak může svůj výlet doslova ‚zažít‘ všemi smysly,“ uzavřela Soňa Machová.

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více