Nejen památkami živ je člověk a obzvláště ten, který se vydal do zahraničí obohacovat o nové zážitky. Přestože poznávání kulturního bohatství destinací stojí i nadále obvykle na prvním místě v přehledu aktivit návštěvníků, hned na druhém lze nalézt ochutnávání místní gastronomie. To platí i v případě českého incomingu.
Umí české kulinářství v zahraničí i doma zaujmout a motivovat k návštěvě? Dle aktuálních zjištění Institutu turismu agentury CzechTourism je odpovědí rozhodné Ano. „Návštěvníky České republiky, a to jak ty tuzemské, tak i ty zahraniční, láká hned za kulturními památkami právě gastroturismus. Jinými slovy – gastronomie, ať již návštěva nějakého restauračního zařízení, či ochutnávání místních specialit, je prakticky součástí většiny výletů po ČR,“ shrnula zjištění Soňa Machová, vedoucí oddělení marketingového výzkumu Institutu turismu.
Často není hlavním motivátorem, ale spíše lakádlem
Z průzkumu, který sledoval motivace a aktivity cestovatelů po tuzemských luzích a hájích ve 4. čtvrtletí loňského roku, vyplynulo několik zajímavých zjištění. Tím hlavním je, že ochutnávce a poznávání tuzemských specialit se během svého pobytu či jen jednodenní návštěvy věnuje až 23 % všech účastníků regionálního turismu. Gastronomie je velkým lákadlem především pro zahraniční jednodenní návštěvníky, kteří se této aktivitě věnují v 32 % případů. Stejně tak se o něco vyšší zájem o návštěvu tuzemských restauračních a stravovacích zařízení projevil u zahraničních turistů (26 %). Naopak čeští jednodenní návštěvníci se poznávání kuchyně jiných tuzemských regionů věnují spíše méně (14 %). To je dáno pravděpodobně tím, že na výletech tráví jen část dne a mohou se tudíž najíst doma, případně si na cesty berou své vlastní jídlo. Podrobný přehled naleznete dále v grafu.
Graf 1 – Aktivity, kterým se lidé při návštěvě České republiky věnují

Pozn.: Hodnoty získány z odpovědí respondentů na otázku: Jaké aktivity jste během pobytu/návštěvy v ČR provozovali?
Zdroj dat: Institut turismu
Je však třeba říci, že v rámci regionálního turismu jde poznávání místních zajímavostí a ochutnávání tradičních specialit velmi často ruku v ruce. U domácích turistů je při rozhodování o místě pobytu obvykle hlavním motivátorem široká možnost výletů, na jejichž trase lze nalézt dostatek kvalitního občerstvení. Lidé mířící do tuzemských regionů velmi rádi ochutnávají místní speciality a kupují místní potraviny a výrobky jako suvenýry. Poslední výrok pak platí o to víc právě u jednodenních návštěvníků českých krajů. Právě oni jsou také častými účastníky gastronomických akcí a food festivalů, jejichž popularita v posledních letech výrazně vzrostla. To se pak odrazilo i na tom, že téměř v každém městě se i několikrát do roka pořádají akce spojené s vinařstvím, pivovarnictvím či různými specifickými pochutinami a kuchyněmi.
Jak vnímají českou gastronomii Němci a Poláci?
Obecně se dá říci, že gastronomie obvykle není pro zahraniční turisty hlavním lákadlem a motivátorem k návštěvě České republiky, ale rozhodně je považovaná za velmi atraktivní činnost, které se lze během cestování věnovat. To je velmi dobře vidět v případě dvou našich významných sousedů – Německa a Polska. V rámci regionálního turismu je jak pro německého, tak i pro polského turistu místní gastronomie na druhém místě zájmu, a to opět hned za návštěvou historických měst. Skutečně významný podíl německých turistů (85 %) považuje místa proslavená či známá místními specialitami a surovinami za velmi atraktivní a lákající k návštěvě. A pro polské turisty je během dovolené poznávání místní gastronomie atraktivní činností v 39 % případů. „Pro nás je pozitivní zjištění, že si tuto oblast dokážou velmi dobře spojit s návštěvou České republiky. Typicky si s tuzemskými regiony vybaví místa spojená s pivem či pivní slavnosti,“ přiblížila Soňa Machová další ze zjištěných poznatků. Zároveň však upozornila na skutečnost, že propagaci gastronomických zážitků vnímají konkrétně němečtí turisté v současnosti spíše jako průměrnou a k návštěvě nepřesvědčující. Z toho vyplývá, že českou gastronomii by bylo do budoucna třeba komunikovat v přímé souvislosti s regionálním turismem či v kombinaci s návštěvou památek. „Turista či výletník pak může svůj výlet doslova ‚zažít‘ všemi smysly,“ uzavřela Soňa Machová.