
Jedním z populárních marketingových nástrojů destinačního managementu jsou posledních několik let turistické karty. Ať už jsou to ty regionální, či městské, pokud umějí nabídnout to nejlepší, co se v regionu dá objevit, a to s příznivými benefity a slevami, mohou se setkat se značným úspěchem. Stačí se jen podívat na jejich zahraniční obdoby. Jak je to s nabídkou turistických karet ve středních Čechách?
Zatoulejte se v Toulavě

Ve Středočeském kraji aktuálně fungují dvě regionální turistické slevové karty. I když se dá říci, že jsou obě spíše nadregionálními projekty, jelikož za nimi stojí turistické oblasti ležící na území hned několika krajů. Ale začněme popořadě.
Již na konci roku 2014 byla uvedena v život zážitková karta Toulavka vytvořená pro turistickou oblast Toulava, která leží na pomezí středních a jižních Čech. Karta je proto zajímavým cestovatelským průvodcem po oblasti rozkládající se od Tábora až po Sedlčany, Milevsko, Bechyni, Sedlec-Prčice, Soběslav a Mladou Vožici. Nabízí zhruba 60 bonusů a slev v restauracích, na vstupy do turistických atrakcí či památek. Její zajímavou předností je skutečnost, že je poskytována v podstatě zdarma. Buď si ji mohou zájemci stáhnout ve formě mobilní aplikace, nebo si ji mohou v podobě papírového letáku vyzvednout na některém z partnerských míst či v místních informačních centrech. Při pořízení fyzické varianty v lyžařském areálu Monínec karta navíc funguje i jako e-skipas. Oproti ostatním turistickým kartám se liší jednou zajímavou vlastností, kterou je neomezená platnost. To znamená, že slevu nebo bonus mohou návštěvníci regionu Toulava čerpat i opakovaně. Navíc není vázána na konkrétní jméno, takže si ji lidé mohou mezi sebou půjčovat. A netradičním bonusem karty se pak může pro uživatele stát i každoročně vyhlašovaná soutěž, jejíž pravidla jsou velmi jednoduchá. Účastníci mohou na navštívených místech této turistické oblasti získávat přímo do letáku karty razítka a vyhrát různé ceny, které nejsou zrovna symbolické. I proto se hra těší dle zástupců společnosti Toulava poměrně velké oblibě.
Po mladoboleslavském ráji
Počet karet fungujících na území středních Čech se rozšířil o dalšího zástupce v červenci roku 2016. Právě tehdy spustilo Sdružení Český ráj dlouho připravovaný projekt, kterým byla tzv. Regionální karta hosta Český ráj. Ta nabízela poměrně standardní systém benefitů a dalších výhod, které mohli kromě turistů čerpat i místní obyvatelé. Jejím zavedením chtělo sdružení dle svých slov „částečně splatit dluh, který cítí vůči návštěvníkům i podnikatelům v cestovním ruchu, neboť o zavedení karty se v regionu diskutovalo již radu let předtím“. Kartu bylo možné získat za poplatek 50 Kč v informačních centrech regionu nebo zdarma ve vybraných ubytovacích zařízeních, kde ji hosté dostali jako bonus k pobytu.
Jednou z hlavních výhod karty je její platnost, která je rok od vydání. Díky tomu má fungovat jako motivátor turistů k delším a také opakovaným návštěvám i pobytům. Již od počátku bylo do programu zapojeno 44 subjektů, díky čemuž turisté získali slevy a bonusy ve výši 10–50 procent pro návštěvy hradů, zámků, muzeí, sportovních i zábavních zařízení, stejně jako v restauracích a prodejnách regionálních výrobků. Během prvního roku fungování se karta dostala zhruba k tisícovce uživatelů, a stala se tak poměrně úspěšnou. I proto byl projekt po necelých dvou letech provozu, tedy v květnu 2018, aktualizován a nově se do něj zapojilo Infocentrum Mladá Boleslav. Tím byla karta benefitů rozšířena o oblast Mladoboleslavska. Zatímco prakticky většina technických parametrů nové Regionální karty hosta Mladoboleslavsko a Český ráj zůstala zachována, počet zapojených subjektů se rozšířil na zhruba 58. V této podobě funguje karta doposud.
Vznikne ve středních Čechách regionální varianta?
O zavedení turistické karty, která by zvýhodňovala návštěvníky památek, muzeí i dalších míst na území celých středních Čech a jejímž realizátorem by byl sám kraj, případně jeho destinační management, se mluví už poměrně dlouho. Hejtmanství si od projektu slibovalo nejen zvýšení návštěvnosti kraje, ale i lepší kontakt s turisty. Regionální karty totiž nepřinášejí výhody pouze turistům, ale také jejich provozovatelům. Pomáhají od cestovatelů získávat určitá osobní data, a destinace tak může být se svými návštěvníky v lepším kontaktu a návazně je oslovovat s novou nabídkou. Jak jste určitě zaznamenali, spuštění turistické karty Středočeského kraje bylo původně plánováno na rok 2018, a pokud jste alespoň trochu sledovali své zpravodajské zdroje, asi jste si všimli, že k tomu nedošlo. Dle mluvčí Středočeské centrály cestovního ruchu Lucie Vurbsové je to proto, že veškerá činnost na dalším vývoji karty je v tuto chvíli pozastavena.
Foto: Shutterstock.com, archiv