
Může toho nabídnout asi nejvíce. I když se to na první dobrou nemusí zdát, Královéhradecký kraj je – co se týče počtu turistických karet – na špici. Na jeho území je jich k nalezení nespočet. Zatímco dvě lze využít v turistických oblastech, které má společné se sousedním Libereckým krajem, další čtyři se vážou jen k regionu Královéhradecka.
Po horách i v dolinách
A proč nezačít rovnou tou nejstarší… Úplně první turistickou kartou v regionu se stala Karta hosta Pec pod Sněžkou. Projekt, na jehož přípravě se podílely spolek Sdružení cestovního ruchu a propagace v Peci pod Sněžkou a samotné město, byl odhalen již v roce 2007. To znamená, že patří mezi nejstarší v České republice. Karta měla ve svých počátcích papírovou podobu a turistům ubytovaným v Peci pod Sněžkou nebo ve Velké Úpě přinášela řadu benefitů, mezi nimiž měly výsadní postavení zejména slevy na lanovky, lyžování a parkování. Jak už její název napovídá, získat ji mohli zcela zdarma hosté, kteří se ubytovali v některém ze zapojených hotelů, penzionů, chat nebo apartmánů. Karta tak měla od počátku dvě funkce – jednak měla zefektivnit evidenci hostů a následný výběr ubytovacích a rekreačních poplatků a jednak nabídnout benefity, které by turisty motivovaly k delšímu pobytu, a tudíž i vyšší útratě.

Karta vcelku stabilně fungovala, avšak dva roky po jejím spuštění se její provozovatelé rozhodli, že je ji třeba inovovat. Zažádali proto o dotace v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod na projekt nazvaný Karta hosta pro 3. tisíciletí. Jelikož projekt nakonec získal z různých zdrojů finanční dotaci ve výši 1,51 milionu korun, nahradila v roce 2012 původní papírovou podobu verze magnetická. A v této podobě funguje doposud, přičemž se jedná o kartu nepřenosnou s uvedením osobních údajů. Je jí možné pro čerpání benefitů využít opakovaně, je však třeba kartu při každém pobytu znovu aktivovat.
Karta pro celé Krkonoše?
Mezi lety 2011–2013 existoval i soukromý projekt Krkonoše Regioncard, který si kladl za cíl přilákat do nejvyšších českých hor více turistů. V té době totiž Krkonoše zažívaly výrazný pokles zájmu. Karta nabízela přes 250 různých slev u 124 provozovatelů služeb ve 22 městech a byla fakticky prvním pokusem zahrnout do slevového projektu vedle české i polskou část hor. Karta měla verzi pro letní a zimní sezonu, platila 14 dní od data první aktivace a byla nepřenosná. V premiérové letní sezoně se jich prodalo asi 8 000. Nakonec se však původní záměr nepodařilo naplnit a nepovedlo se ani dosáhnout většího propojení s obcemi a samosprávami. Karta se navíc dostala do sporu s ostatními lokálními slevovými kartami, a tak byla po roce a půl fungování na počátku listopadu 2013 ukončena.
Nebo jen pro Špindl…
Jen o rok později, než se objevila výše zmíněná Krkonoše Regioncard, spatřila světlo světa i další karta lákající k návštěvě hor – tentokrát ale pro Špindlerův Mlýn. Společný projekt podnikatelů z Krkonoš, nazvaný ŠpindlCard, přinášel v době svého spuštění přes 70 benefitů, mezi něž patřily především slevy na skipasy či volnočasové aktivity. Kartu bylo možné získat zdarma jako součást pobytového balíčku u zapojených hotelů a penzionů nebo si ji zakoupit na recepci za zvýhodněnou cenu v maximální výši 99 korun, případně v některém z místních infocenter. Zdarma ji pak šlo získat i ke každé zpáteční jízdence do Ledária ve Svatém Petru. V současnosti karta nabízí celkem 40 slev, které je možné využít opakovaně, a její platnost končí vždy 30. listopadu daného roku zakoupení.

Posledním zástupcem se stává…
… slevová karta Broumovskem výhodně, jejíž pilotní provoz byl zahájen v roce 2015 pod hlavičkou Společnosti pro destinační management Broumovska. V té době zajišťovala karta slevy na vstup do 8 turisticky zajímavých atraktivit v regionu Broumovska a Valbřišska. Stejně jako u výše zmíněných zástupců i tuto kartu bylo možné získat dvěma způsoby. Buď u zapojených hotelů a penzionů jako bonus k pobytu na Broumovsku, nebo si ji mohli zájemci zakoupit na informačních centrech v regionu. Motivací k zakoupení byla přitom doprovodná soutěž, díky které mohli lidé vyhrát další slevy, věcné dárky nebo dokonce víkendové pobyty. Stačilo jen navštívit šest libovolných zapojených atraktivit. Karta se v prvním roce fungování dostala zhruba ke 3 000 lidí, mnoho jich však bylo rozdáno v rámci propagačních akcí.
O rok později pak projekt vstoupil do ostrého provozu. Počet subjektů se rozšířil na 13, přičemž jimi nebyli pouze čeští zástupci, ale také tři z polského pohraničí. I v tomto roce byla na pořízení karty navázána zmíněná soutěž. Co se však změnilo, byl počet rozdaných kusů, který klesl na polovinu. Od následujícího roku se však karta ztratila z dohledu a v tuto chvíli ji získat nelze.
Foto: Shutterstock.com