TripAdvisor přinesl vloni globálnímu cestovnímu ruchu 546 miliard USD

Globální ekonomika roste a prosperuje. Nejenže lidé bohatnou, ale zároveň se nebojí utrácet, což se mimo jiné projevuje i tím, že svět ovládlo heslo: „Kdo necestuje, jako by nežil“. A zatímco některým turistům stále ještě stačí prolistovat katalog vybrané cestovní kanceláře, jiní se při výběru nechávají ovlivnit sociálními sítěmi i na nich zakotvenými influencery. A téměř všichni navíc podle studie společnosti Oxford Economics míří při svém rozhodování na recenzní portál TripAdvisor.

Aktuální vývoj na trhu

Hodnota globálního trhu cestovního ruchu dosáhla v loňském roce 5,29 bilionu amerických dolarů, přičemž jeho velikost neustále roste. Stejně tak se rok co rok celosvětově navyšují i výdaje na cestování, díky čemuž rostou ekonomiky cestovního ruchu zemí většiny světových kontinentů. Nejvýznamnější změnu přitom zaznamenal zejména region Asie a Tichomoří, kde došlo za posledních deset let k nárůstu o více než 130 %. Významný pozitivní vývoj však zaregistroval i Blízký východ, který si polepšil o 93,8 %. A stěžovat si nemůže ani region Latinské Ameriky a Karibiku, jelikož zaznamenal nárůst přesahující 42 %. ­Mnohem pomalejším tempem poté rostly ekonomiky cestovního ruchu v destinacích Severní Ameriky a západní Evropy (viz graf 1). „Klíčovým faktorem přispívajícím k významnému rozmachu tohoto trhu je hlavně rostoucí střední třída, která si může dovolit více utrácet a pod vlivem sociálních sítí má větší zájem o cestování,“ uvádí k vývoji zmíněná studie společnosti Oxford Economics, kterou si nechal TripAdvisor vypracovat. Díky tomuto vývoji dnes segment cestovního ruchu roste výrazně rychlejším tempem než celosvětové HDP.

Graf 1 – Procentuální nárůst výdajů na cestování (2007 vs. 2017)

 Graf 1 – Procentuální nárůst výdajů na cestování (2007 vs. 2017)

Zdroj dat: Oxford Economics

Zmíněná studie však odhalila ještě další zajímavá zjištění, která se vztahují k vlivu portálu TripAdvisor na nákupní chování turistů po celém světě. Z výzkumu vyplynulo, že v roce 2017 generovali uživatelé tohoto portálu v rámci svých turistických aktivit více než 546 miliard USD, což představuje asi 10,3 % z celkové hodnoty globálního trhu cestovního ruchu. Za posledních deset let se přitom tato hodnota pohybovala v průměru okolo 7,4 %. 

I když by se v řeči procent nemusel tento stabilní pozitivní vývoj jevit jako zvláště významný, pokud si jej převedeme na absolutní hodnoty a řeč peněz, ukazuje se, že oproti roku 2007 utratili uživatelé TripAdvisoru za cestování téměř dvojnásobné finanční prostředky (viz graf 2). Přestože větší podíl výdajů na celosvětovém trhu představují domácí cesty (3,89 bilionu USD), mezinárodní cestování zase roste mnohem rychlejším tempem, a to již osmý rok za sebou. Studie proto predikuje, že do budoucna by mohl podíl cest do zahraničí překonat aktuální výkony domácího cestovního ruchu. A to především z toho důvodu, že se navyšují rodinné rozpočty zmíněné střední třídy, která bude tím pádem motivována k poznávání světových destinací mimo domovskou zemi. K tomu se přitom vztahují ještě další zajímavé skutečnosti. Ukazuje se totiž, že zatímco téměř polovina všech cest do zahraničí směřuje na evropský kontinent, největší podíl na mezinárodním cestování mají turisté pocházející z regionu Asie a Tichomoří.

Graf 2 – Procentuální nárůst výdajů na cestování (2007 vs. 2017)

 Graf 2 – Procentuální nárůst výdajů na cestování (2007 vs. 2017)

Zdroj dat: Oxford Economics
 

Cestují lidé více díky TripAdvisoru?

Hlavním cílem výzkumu však byla snaha zjistit, zda je TripAdvisor významným influencerem cestování, a má tedy přímý vliv na zvyšování počtu dovolených a cest, které turisté ročně podniknou, či zda je naopak až samotné cestování přímou pohnutkou pro návštěvu tohoto recenzního portálu. Jak se při srovnání dat ukázalo, nejenže portál pobízí k častějšímu cestování, ale zároveň turisty motivuje k delším pobytům a vyšším útratám. Druhým významným zjištěním poté byla i nezanedbatelná korelace mezi počtem recenzí a celkovou návštěvností dané destinace, přičemž čím pozitivnější tyto recenze byly, tím vyšší byl v průměru zaznamenán počet přenocování. Dle výzkumníků ze společnosti Oxford Economics motivoval portál TripAdvisor v loňském roce více než 433 milionů cest a 2,2 miliardy přenocování (podrobně v tabulce).

Tab.: Vliv TripAdvisoru na cestovní ruch v roce 2017

    Cesty (v mil.) Přenocování
(v mil.)
Výdaje
(v mld. USD)
Výkony globálního cestovního ruchu příjezdový 1 280 5 765 1 405
domácí 3 173 12 992 3 883
celkem 4 454 18 757 5 289
Výkony ovlivněné portálem TripAdvisor příjezdový 179,2 982,4 220,1
domácí 253,9 1 254 325,6
celkem 433,1 2 236 545,7
Výkony, které by se bez TripAdvisoru
vůbec neuskutečnily
příjezdový 11,3 232,2 35,3
domácí 21,0 270,5 45,0
celkem 32,2 502,7 80,3

 
Zároveň se ukázalo, že portál má poněkud zásadnější vliv na zvyšující se počet přenocování, než na zvyšující se počet cest. To je dáno především tím, že turisté, kteří plánují návštěvu, nebo se již v destinaci pohybují, mohou díky TripAdvisoru objevit nové atrakce či možnosti výletů do okolí, což je motivuje zůstávat déle. Bez jeho zapojení by se tak v globálním kontextu neuskutečnilo na 32,2 milionu cest, 502,7 milio­nu přenocování a útrata by klesla o 80,3 miliardy USD.

Graf 3 – Vliv TripAdvisoru na útraty turistů v regionech (2007 vs. 2017)

 Graf 3 – Vliv TripAdvisoru na útraty turistů v regionech (2007 vs. 2017)

Zdroj dat: Oxford Economics
 

Odlišný vliv v jednotlivých regionech

Vliv TripAdvisoru na nákupní chování a rozhodování turistů se ale poněkud liší napříč jednotlivými turistickými regiony a zeměmi. To je dáno jak různým stupněm proniknutí na jednotlivých místních trzích a zakořeněnosti portálu v povědomí cestovatelů, tak i v odlišné poptávce z hlediska podílů domácích a mezinárodních cest podniknutých rezidenty daných zemí. Proto je kupříkladu vliv TripAdvisoru mnohem nižší u cestovatelů pocházejících z Asie. Turisté z tohoto kontinentu prostě nejsou navyklí služby portálů (recenze, hodnocení ani cestovatelské tipy) při plánování dovolené či v místě pobytu příliš využívat. Podobně poté studie vysvětluje, že vysoký podíl domácích cest je příčinou téměř mizivého vlivu na rozhodování turistů ze Severní Ameriky. Je však třeba říci, že na všech sledovaných trzích i v jednotlivých zemích vliv portálu za posledních deset let vzrostl (viz graf 3). A tento trend by se rozhodně v následujících letech neměl zastavit.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více