Trendy v hotelových rezervačních systémech

Jestliže před deseti lety stačilo na webové stránky napojit jakýkoli booking engine, před pěti jeho produkci podpořit intenzivnější on-line kampaní, pak v současnosti a především v následujících letech bude rozhodující přesné zaměření nabídek v booking enginu na konkrétního hosta podle jeho předchozích preferencí a vyhledávání s cílem maximalizace konverze (a tudíž i návratnosti vynaložených marketingových prostředků). Rezervační technologie, které nejsou na dobu personalizace připraveny, pak ve střednědobém horizontu nemají šanci.

Jedním z důvodů, proč jsou OTAs preferovány jako rezervační kanál, je právě personalizace rezervačního či celkového komunikačního procesu s potenciálním hostem. Tento aspekt nabývá neustále na síle, a může tak pomoci změnit poměr podílů přímých a nepřímých on-line rezervací, a zvýšit tak i míru konverze na vlastním webu, a tudíž snížit míru opuštění rezervačního procesu.

Personalizace rezervačního procesu lze nejlépe docílit integrací booking enginu a CRM (customer relationship management, v hotelovém prostředí by bylo vhodnější zvolit spíše guest management) řešení. Při takovéto integraci pak booking engine uzpůsobuje nabídky a vlastní prezentaci booking enginu podle preferencí hostů zaznamenaných v CRM.

 Obr. 1 – Personalizace rezervačního procesu začínající již na webové stránce

Obr. 1 – Personalizace rezervačního procesu začínající již na webové stránce; Zdroj: www.starhotels.com

Personalizace by nicméně měla začít již na webových stránkách, a to možností přihlásit se pod svým uživatelským jménem a heslem a zobrazit svůj profil a speciální nabídky určené pro registrované hosty (viz ukázka na obr. 1). Přímo v booking enginu pak host vidí ceny určené výhradně pro sebe (obr. 2).

 Obr. 2 – Zobrazení speciálních cen pro registrované uživatele

Obr. 2 – Zobrazení speciálních cen pro registrované uživatele; Zdroj: www.starhotels.com

Rezervující může zároveň využít předběžné rezervace, např. na 24 hodin, a v daném intervalu teprve rezervovat (viz obr. 3) tak, jak to v současnosti nabízejí např. některé letecké společnosti. Dle šetření společnosti TravelClick tímto způsobem dokončí rezervaci každý pátý člověk, který se pro tuto variantu nezávazné rezervace rozhodl. Hotel takto získává dodatečné rezervace, o které by jinak přišel.

 Obr. 3 – Možnost předběžné rezervace s garancí ceny, např. na 24 hodin; Zdroj: TravelClick

Obr. 3 – Možnost předběžné rezervace s garancí ceny, např. na 24 hodin; Zdroj: TravelClick

Pokud se z jakéhokoli důvodu rozhodnu neprovést rezervaci a booking engine opustím, pak booking engine propojený s CRM řešením aktivuje e-mailovou komunikaci, která je navázána na předchozí aktivitu návštěvníka webu nebo booking enginu. Budu se dívat na stránky hotelu, neprovedu rezervaci a za určitou dobu mi přijde e-mail s připomínkou na navštívený hotel, prohlížený typ pokoje a cenu. Stejným způsobem pak lze řešit např. on-line bannerovou reklamu. Ne však klasickou, kdy se prakticky náhodně zobrazují bannery uživateli bez jakékoli návaznosti s jeho spotřebním chováním, ale cílenou jako ve výše zmíněném příkladu e-mailové komunikace. Ač se nám může zdát, že je tato reklama obtěžující, pokud je spravovaná profesionálně, je poměrně efektivní. Jejím cílem je totiž navrátit potenciálního hosta opět na naše stránky a zvýšit tak konverzi. Jde svým způsobem o elementární způsob individualizované komunikace s hostem (viz obr. 4).

 Obr. 4 – Ukázka e-mailu s personalizovanou informací dle předchozí návštěvy webové stránky; Zdroj: TravelClick

Obr. 4 – Ukázka e-mailu s personalizovanou informací dle předchozí návštěvy webové stránky; Zdroj: TravelClick

TravelClick v rámci své výzkumné aktivity provedl šetření vlivu personalizace na produkci webové stránky, jejichž výsledky jsou shrnuty v obrázku 5. Z nich jednoznačně plyne, že personalizace procesu komunikace s potenciálním hostem, resp. rezervačního procesu, bude v brzké budoucnosti velkou konkurenční výhodou těch hotelů, které se do ní pustí, a přinese jim dodatečné přímé rezervace díky lepší konverzi.

 Obr. 5 – Dopad personalizace na produkci webových stránek; Zdroj: TravelClick

Obr. 5 – Dopad personalizace na produkci webových stránek; Zdroj: TravelClick

foto
Ing. Jan Kameníček MBAregionální viceprezident společnosti TravelClick
jkamenicek@travelclick.com
Tel: +420 604 817 317
 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více