Přinášíme dokončení článku o organizaci a řízení cestovního ruchu v turistické oblasti Toulava, která se nachází na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje. První část vyšla v červnovém vydání.
Vznik a činnost turistické oblasti Toulava
Na obrázku je mapa turistické oblasti Toulava. Několik let se jednalo o přistoupení Voticka a České Sibiře do této turistické oblasti, ale ty se na konci roku 2018 rozhodly začlenit do turistické oblasti Kraje blanických rytířů.
Mapa turistické oblasti Toulava
Zdroj: VANÍČEK, J., KREJČÍ, J., ŠÍP, J., 2014
|
Destinační společnost Toulavu založilo 9 zakladatelů. Veškerou činnost zajišťuje profesionálně ředitelka společnosti Štěpánka Burešová, která pracuje na půl úvazku a je placená DS Toulava. Dále je to produktový manažer Ing. Jan Sochor, který pracuje na plný úvazek, ale je placen jako zaměstnanec Jihočeské centrály cestovního ruchu. Konečně na půl úvazku pracuje pro Toulavu účetní. Činnost řídí správní rada, která má 10 členů. Předsedou správní rady je Jaroslav Krejčí, hlavní iniciátor vzniku této turistické oblasti. Vedle toho je ustavena tříčlenná dozorčí rada. Členové správní a dozorčí rady vykonávají svou činnost zdarma. Základním principem činnosti DS Toulava je vybudovaná síť partnerů. Partnerství má následující strukturu:
- Zakladatelé 9 fyzických osob.
- Města, obce a sdružení obcí (partnerská smlouva) 48 obcí a 4 svazky obcí.
- Subjekty činné v cestovním ruchu (partnerská smlouva) 33 (podnikatelské i neziskové).
- Karta Toulavka – do nabídky v rámci zážitkové karty se zapojilo 50 subjektů.
- Toulava – regionální produkt byl udělen 29 subjektům.
Při vzniku Turistické oblasti Toulava byl zpracována Strategie rozvoje cestovního ruchu v Turistické oblasti Toulava. Na základě provedené analýzy strany nabídky a poptávky a formulované SWOT analýzy byly navrženy tyto věcné priority nezbytné pro rozvoj cestovního ruchu a k naplnění vize v turistickém regionu Toulava:
Priorita 1: Budování „corporate identity“ a „genia loci“ destinace Toulava (s cílem dostat do povědomí obyvatel tento region jako turistickou destinaci).
Priorita 2: Marketingová strategie destinace Toulava (a její společná realizace s cílem dosáhnout opakované návštěvy účastníků cestovního ruchu).
Priorita 3: Efektivní řízení cestovního ruchu v destinaci Toulava (s využitím partnerství mezi stakeholdery v destinaci Toulava a spolupráce se sousedními destinacemi).
Priorita 4: Vytvoření produktů cestovního ruchu destinace Toulava (se stanovením klíčových obchodů až na úroveň zážitkové karty pro návštěvníky a turisty).
Autorem Strategie byl autor tohoto příspěvku ve spolupráci s J. Šípem (VANÍČEK, J., KREJČÍ, J., ŠÍP, J., 2014)
Toulava se stala prototypem turistického regionu, který vznikl iniciativou „zdola“, především spoluprací podnikatelů a místních akčních skupin (MAS). K nim se pak připojila i města, která nejsou členy žádné MAS. Dvě třetiny Toulavy leží v Jihočeském kraji a jedna třetina ve Středočeském kraji.
Graf 1 – Návštěvnost TO Toulava (hosté v HUZ) – v tis. os.

Základem činnosti není jen formální partnerství, ale především setkávání partnerů. Každoročně se koná setkání všech partnerů za jejich poměrně vysoké účasti. Pro rok 2019 byla připravena i setkání na úrovni jednotlivých mikroregionů v rámci turistické oblasti.
Do budoucna chce TO Toulava vycházet z těchto základních atraktivit a produktů, které odlišují Toulavu od ostatních turistických oblastí:
Do srdce historie (Tábor – husitství; Bechyně, Soběslav, Sedlčany, Sedlec-Prčice – Rožmberkové, Vítkovci; zříceniny; významné církevní stavby – Klokoty, Milevský klášter; Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí – první republika; Stádlec, Bechyňka – technická památka).
Do srdce krajiny (typicky česká venkovská krajina – Jistebnicko, Sedlčansko, Blata; Sedlec-Prčice, stezka podél Lužnice – centrum české turistiky; údolí řek – Lužnice, Vltava; rozsáhlé lesní porosty – Turovecký les).
Do srdce lidí a tradic (tradice Blat a Kozácka, Vysoký Chlumec – tradice středního Povltaví; festivaly – Milevské maškary, Táborská setkání; regionální produkty, špičková gastronomie – TOP kuchaři).
Do srdce dobré nálady (letní i zimní zážitky a adrenalin – Monínec; skalní lezení a via ferraty; vodní sporty; jedinečné atraktivity pro rodiny – Zeměráj, Muzeum čokolády, Housův mlýn, Muzeum maškar).
Ve spolupráci s Klubem českých turistů se připravuje evropská certifikace pěší turistické stezky (částečně sjízdné i na kole) podél Lužnice. Byla by to první takto certifikovaná pěší stezka v České republice.
Graf 2 – Návštěvnost placených atraktivit pro turisty v TO Toulava v roce 2017

Jak se vyvíjí návštěvnost TO Toulava za období od vzniku této turistické oblasti, je patrné z grafu 1. Bohužel stále převládá návštěvnost této turistické oblasti jednodenními výletníky. Cílem managementu je, aby zde především domácí návštěvníci trávili vícedenní dovolenou. Také do statistiky nejsou zahrnuti ti, kdo provozují vodní turistiku na řece Lužnici a převážně spí ve stanech a často i mimo campy.
Na grafu 2 pak vidíme návštěvnost turistických cílů v roce 2017, kde se vybírá vstupné. Husitské muzeum v Táboře dominuje této statistice, následuje Skiareál a sportcentrum Monínec a na třetím místě je zoo v Táboře. Počet fanoušků na Facebooku vzrostl za dva roky z 5 000 na 13 000. Nejnavštěvovanější stránka webu Toulavy je článek „10 důvodů, proč do Toulavy“. Instagram sleduje kolem 10 000 zájemců. Za 10 měsíců roku 2018 navštívilo stránky www.toulava.cz 44 000 zájemců a bylo registrováno 133 000 zobrazení.
Závěr
Základem úspěšné činnosti jsou tedy tři aspekty: dobrovolnost, partnerství a iniciativa „zdola“. Největším problémem je, když turistická oblast překračuje hranice kraje. Zatímco v zahraničí vznikají turistické oblasti i přes hranice států, u nás je problém i při existenci turistické oblasti, která zasahuje do dvou krajů. Vyžaduje to značné úsilí, aby turistická oblast získala podporu od obou krajů. (VANÍČEK, J., 2010)
Literatura
- BODENSEE CARD PLUS The Holiday Pass for the four country region. https://www.bodensee.eu/en/book/bcp.
- REDAKCE. 2016. Řízení cestovního ruchu: ujme se recept z regionů? In: COT Business. Praha, 2016/1, s. 8–9. 75. ISSN 1212-4281.
- VANÍČEK, J., 2016/1. Jak financovat a řídit cestovní ruch v České republice. In: COT Business. Praha, leden 2016/1, s. 10–12. ISSN 1212-4281.
- VANÍČEK, J., 2016/2: Potřebujeme zákon o cestovním ruchu aneb jak financovat cestovní ruch v Česku? 5. MEZINÁRODNÍ VĚDECKÁ KONFERENCE. AKTUÁLNÍ TRENDY LÁZEŇSTVÍ, HOTELNICTVÍ A TURISMU, Sborník. Karviná 23.–24. březen 2016.
- VANÍČEK, J., HIENLOVÁ, M., 2017. Nová organizace a řízení cestovního ruchu v Jihočeském kraji. Recenzovaný sborník z mezinárodní konference. Jihlava 22.–23. února 2017. Aktuální problémy cestovního ruchu „Cestovní ruch jako křižovatka poznatků“, str. 390–396, ISBN 978-80-88064-30-581.
- VANÍČEK, J., KREJČÍ, J., ŠÍP, J., 2014. Vznikla nová turistická destinace Toulava. In: COT Business. Praha, prosinec 2014, s. 72–75. ISSN 1212-4281.