Tak jde čas s turistickými kartami

I když by se při pohledu na pojmenování turistických karet provozovaných v západočeském lázeňském regionu mohlo zdát, že život a turismus začíná i končí v Karlových Varech – nenechte se zmást, pokračuje i za jejich hranicemi. A díky přerodu poměrně úspěšné městské karty v její regionální obdobu se ukazuje, že jejich vytváření má smysl, a to nejen pro návštěvníky Karlovarského kraje, ale i pro zapojené subjekty. V čem tkví?

Karlovarská karta v rukou soukromého vlastníka

Nejstarším zástupcem turistických karet, které lze při toulkách v Karlovarském kraji využít, je tzv. Karlovy Vary City Card. Projekt, jehož provozovatelem je soukromá společnost Bohemia-Euro Agentur, byl spuštěn již na počátku roku 2012. A ve velmi podobné formě funguje doposud. Karta od počátku přináší turistům na 100 různých benefitů, které měly nejčastěji podobu 5–50% slevy na dopravu či vstupy do památek a dalších atraktivit, stejně jako zvýhodněné ceny wellness služeb a akční ceny v ubytovacích a stravovacích zařízeních v Karlových Varech a jejich okolí. Karta má poměrně zajímavou platnost pro čerpání nabízených benefitů.

Ta je jeden rok, a pro každou sezonu je doba platnosti vždy stanovena – nejčastěji se pohybuje v období od května do června následujícího roku. Z tohoto důvodu je pro každý rok vydávána zcela nová edice karet, stejně jako je aktualizována i doprovodná brožura. Právě v ní naleznou turisté přehled všech zapojených subjektů se všemi benefity, které lze u nich využít. Co může být pro pořízení karty bráno jako velmi motivační, je i skutečnost, že výhody lze během roční platnosti využít opakovaně. I proto má Karlovy Vary City Card podobu plastové kartičky ve formátu kreditní karty, která je označena unikátním kódem a je nepřenosná, což znamená, že je vázána na konkrétní jméno. I když karta za dobu své existence neprošla nijak zásadní inovací, jedné změny se přece jen dočkala. Zatímco dříve si ji museli turisté koupit za 79 korun, nyní je nabízena zcela zdarma. I když byla karta vytvořena primárně pro návštěvníky města Karlovy Vary a jeho okolí, velmi záhy se dle jejích provozovatelů ukázalo, že zájem o ni mají i rezidenti. A není jich nijak zanedbatelný počet. Například v roce 2014 byl prý poměr mezi uživateli zhruba půl na půl s tím, že turisté mírně převažovali. Některé z nabízených benefitů jsou proto přizpůsobeny místním obyvatelům.

Karta plná předplacených služeb

 Protože se ukázalo, že o turistické karty mají návštěvníci Karlových Varů nezanedbatelný zájem, svého vlastního zástupce se rozhodlo vytvořit i samotné město. Skrze své informační centrum, které se stalo provozovatelem, byl v reakci na poptávku klientů spuštěn projekt KarlovyVARY° CARD, která byla kartou předplacených služeb doplněných dalšími benefity a slevami. A pokud chcete vědět, jak vypadá vysoká variabilita nabízených služeb, za příklad si můžete vzít právě tuto karlovarskou kartu. Nejen, že byla dostupná ve variantě jak pro jednotlivce, tak i pro čtyřčlenné rodiny, ale lišila se i různou délkou platnosti. Existovala totiž ve verzi na dva, čtyři a sedm dní. Tím se samozřejmě poměrně zásadně lišila její cena. Zatímco cena verze pro jednotlivce se pohybuje v rozmezí od 650 do 1 700 korun, rodinnou variantu šlo pořídit za 1 400 až 4 000 korun. I když se tato cena může zdát na první pohled vcelku vysoká, díky kartě mohli jednotlivci ušetřit v řádu mnoha stovek korun a pro rodiny s dětmi se úspora pohybovala dokonce v několika tisících korun. Karta totiž umožňovala bezplatný vstup do zhruba 40 míst na Karlovarsku, přičemž mezi zapojené subjekty patřily nejen místní galerie, muzea, historické památky, ale třeba i tradiční výrobní podniky či sportovní areál. Součástí nabídky bylo zároveň více než 10 míst poskytujících slevy ve výši 10–50 % na koncerty, divadelní představení, půjčovny a další služby. Jednou z nejpodstatnějších výhod, které karta nabízela a čím byla do jisté míry specifická, byla možnost bezplatné dopravy v Karlových Varech.

 Jelikož karta na sobě měla vytištěn čárový kód umožňující jednoznačnou elektronickou identifikaci, bylo velmi snadné odhalit, o jaký typ mají turisté největší zájem. V prvním roce fungování se tak třeba ukázalo, že největší úspěch zaznamenala varianta pro jednotlivce, která tvořila 90% podíl všech prodaných karet. Zároveň se nejlépe uchytila verze v platnosti na dva dny, kterou si pořídila nadpoloviční většina turistů, zatímco kartu na čtyři dny si koupilo 32 % návštěvníků města a verzi na týden pouhých 8 procent lidí.

Přerod do plnohodnotné regionální karty

S ohledem na průměrnou vzdálenost nejzajímavějších turistických atraktivit v kraji a také kvůli tomu, že průměrná délka pobytu v regionu je nejdelší v České republice, bylo dle zástupců města od počátku projektu zamýšleno, že se z KarlovyVARY° Card stane plnohodnotná regionální karta. „Po pilotním roce 2017, který ukázal zájem klientů zvláště v období hlavní turistické sezony, bylo rozhodnuto o pokračování a o oslovení dalších subjektů v regionu, s cílem jejich vstupu do tohoto projektu. Ke konci roku 2017 došlo k dohodě o zapojení s městem Mariánské Lázně a také s Karlovarským krajem,“ uvedlo Infocentrum města Karlovy Vary v loňském dubnovém vydání COT. A tak karta vstoupila do sezony 2018 v inovovaném hávu a s novým názvem – Karlovy VARY REGION CARD.

Tab.: Srovnání ceny jednotlivých variant karet KarlovyVARY° CARD a Karlovy VARY REGION CARD

  KarlovyVARY° CARD Karlovy VARY REGION CARD
2 dny 4 dny 7 dní 2 dny 4 dny 7 dní
Dospělý 650 Kč 1 100 Kč 1 700 Kč 650 Kč 1 000 Kč 1 500 Kč
Rodina 1 400 Kč 2 600 Kč 4 000 Kč 1 400 Kč 2 300 Kč 3 500 Kč

 
Stejné přitom zůstaly technické parametry, což znamená, že se nadále jedná o kartu předplacených služeb, která je k dispozici ve formátu 2, 4 a 7 dní, a to v kategoriích jednotlivec nebo rodina ve složení dva dospělí a dvě děti. „Karta je nepersonalizovaná, využívá jedinečný čárový kód, který po registraci v rámci elektronického systému umožňuje kontrolní mechanismus využití každého vstupu pouze jednou a zároveň je zajímavým zdrojem dat o preferencích návštěvníků,“ osvětlilo dále v tiskovém materiálu Infocentrum města Karlovy Vary. 

Rozšíření poskytovaných benefitů

V současné době je do projektu zahrnuto celkem 78 návštěvnických míst z celého Karlovarského kraje. Z toho je 47 partnerů zapojeno formou předplacené služby přinášející pro držitele karty vstup zdarma, přičemž jsou jimi téměř všechny nejvýznamnější místní turistické atraktivity od muzeí, hradů a zámků až po galerie a montánní turistiku. V projektu je ale i dalších 31 partnerů, především z oblasti služeb, půjčoven vybavení a stravovacích zařízení, kteří nabízejí držitelům benefit ve formě slevy. Kromě toho slouží karta jako jízdenka městské dopravy v Karlových Varech a Mariánských Lázních. Turistům také umožňuje zdarma cestovat lanovkami mířícími na Dianu či k Imperialu, stejně jako se s ní lidé mohli projet populárním autovláčkem nebo historickým autobusem na trase vyhlídkové linky Karlovy Vary – Loket – Bečov a zpět a další.

 Významné rozšíření partnerských subjektů ukazuje na skutečnost, že zapojení do projektu přináší celou řadu benefitů i samotným provozovatelům zařízení a poskytovatelům služeb. „Partnerská návštěvní místa zapojená do Karlovy VARY REGION CARD díky šíři nabídky karty mohou získat řadu návštěvníků ze skupiny, která by je mohla minout. Prezentují se ve všech propagačních materiálech, každé místo má svou stránku v obsáhlé tištěné publikaci ke kartě, prezentují se jednotlivě na webu karty, který v roce 2018 zaznamenal 70 000 návštěv,“ odhalil projektový manažer karty Martin Janouš z Infocentra města Karlovy Vary.

Kartu čeká inovace

Stejně jako tomu bylo u její předchůdkyně, z níž byla transformována, nejoblíbenější u turistů je varianta pro jednotlivce s platností na dva dny. „Zájem o rodinnou variantu karty pak výrazně vzrůstá v období letních prázdnin,“ objasnil Martin Janouš a dodal: „Prodeje karty se pohybují v řádu stovek karet ročně. V loňském roce jsme zaznamenali více než 40% nárůst prodeje oproti roku 2017. Naším letošním cílem je přiblížit se co nejvíce hranici 1 000 registrovaných karet.“ Splnění tohoto úkolu by přitom mohla zásadně pomoci jedna inovace, kterou provozovatel Karlovy VARY REGION CARD pro letošní rok aktuálně připravuje. „V letošním roce chystáme zprovoznit možnost on-line nákupu karty na www.karlovy­varycard.cz. V takovém případě odpadne zájemci nutnost fyzicky vyzvednout kartu v předprodejním místě, ale lidé budou mít možnost si plně funkční variantu karty vygenerovat např. do svého mobilního zařízení,“ vysvětlil na závěr projektový manažer karty.

Foto: Shutterstock.com, archiv

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více