Středočeský kraj míří k vysokým cílům

O zajímavosti lokalit nejblíže sousedících s Prahou rozhodně není pochyb. Menší turistické cíle jsou však stále ve stínu ověřených atrakcí. Co všechno může i náročný turista obdivovat pod značkou „Střední Čechy“?

Hlavním marketingovým tématem největšího tuzemského regionu bylo pro rok 2019 „Prázdninové bydlení ve Středočeském stylu“. Mělo vyzdvihnout unikátnost turistické infrastruktury středních Čech, která je převážně vesnického typu, a propojit ji se zážitky a odpočinkem. Kraj se pyšní působivými místy zapsanými na seznamu světového dědictví UNESCO, majestátními hrady a zámky, unikátními přírodními scenériemi a bohatou kulturní tradicí. Kdo by neznal Karlštejn, přírodovědně cenné Křivoklátsko nebo historické jádro Kutné Hory s chrámem svaté Barbory a katedrálou Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci? Stále ale panuje poměrně malé povědomí o místech mimo žebříčky popularity. „Cestovní kanceláře i různé bedekry pracují především s těmi ověřenými a dobře známými turistickými cíli a jen těžko se nám daří přesvědčit turisty, aby zamířili tam, kde všichni jejich přátelé ještě nebyli,“ říká ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu (SCCR) Zuzana Vojtová. Nicméně o změnu tohoto trendu trvale usiluje.

Pro každého něco

Individuální turistiku podporují nekonečné možnosti užít si v tomto kraji přesně to, po čem srdce náročného cestovatele touží. Ať už jsou to gastronomické zážitky, kdy nápomocna může být brožura s TOP 20 restauracemi podle Pavla Maurera, či degustace špičkových vín, golf na greenu v jedinečném přírodním prostředí anebo prozkoumání ojedinělé sbírky automobilů ve ŠKODA Muzeu. „Rychle se vyvíjí jak cestovní ruch, tak nároky a představy turistů,“ pokračuje Vojtová. „Jsou zvyklí na pohodlí a mají velká očekávání. Někteří lidé touží po nejnovějších technologiích, jiné tato představa odrazuje. Jedni chtějí trávit volný čas v centru dění, jiní hledají klid a samotu v přírodě. Co však očekávají všichni shodně je zážitek – něco nevšedního. A počítají s kvalitními službami.“

A místní podnikatelé na tyto požadavky velmi rychle reagují. Přicházejí se stále kreativnějšími nápady, ať už se týkají způsobu ubytování, nebo pestrých programů. „Samozřejmostí je kvalitní vybavení pokoje, pohodlná matrace a lůžkoviny, čistota obytných prostor. Často cestují domácí mazlíčci, takže i pro ně je třeba zajistit kvalitní servis, včetně pelíšku či psího menu. Tady je opravdu velký prostor pro kreativitu personálu,“ osvětluje dále ředitelka SCCR.

Šlechtické ubytování

Pro žádanou bonitní cílovou skupinu jsou určitě velkým lákadlem šlechtická sídla, kde člověk pocítí nadčasovou krásu žití „na vysoké noze“. Kromě luxusních interiérů vynikají malebným okolím se zahradami, sochami, s parky a cestami k procházkám, s vodními plochami a dalšími krajinnými a architektonickými prvky.

Influenceři milují střední Čechy

Koncem roku 2018 se o popularizaci regionu postaralo několik influencerů oslovujících především bonitní klientelu. Dopřávali si šlechtické ubytování na různých zámcích, včetně výše jmenovaných. Kromě toho prozkoumávali některá města a skalní pevnost Drábské světničky. Soudě podle postů si světové jedničky sociálních sítí výlety po středních Čechách opravdu užily a díky obrovskému mediálnímu zásahu ukázaly Středočeský kraj tisícům fanoušků po celém světě. Jen pro zajímavost: nejvíce lajků nasbírala fotka Kutné Hory (5 816) od influencerky Christiny Tan, kterou sleduje 584 000 lidí. Kenan Hurdeniz se 441 000 fanoušků zase zabodoval s fotkou Chateau Mcely s 5 051 lajky.
 

 
Jedním z takových míst je třeba Chateau Mcely. Však také vloni zámecký hotel obhájil vítězství „Travellers Choice“ známého cestovatelského portálu Trip­Advisor. A jeho restaurace Piano Nobile je aktuálně v TOP 10 nejlepších restaurací v Česku podle Maurerova výběru Grand Restaurant. „Na prvním místě je u nás přátelský a profesionální servis. Hosté se k nám vracejí zejména kvůli příjemné atmosféře a milému týmu. To je to, co nejvíce oceňují, a co my vnímáme jako alfu a omegu při poskytování služeb jakéhokoli druhu,“ říká Eva Plchová, manager of public rela­tions Chateau Mcely.

Personál pracuje na udržení laťky služeb a neustále přemýšlí, jak překvapit. „Chystáme občerstvení na uvítanou, dětem darujeme ručně šitou hračku. Hosty opečováváme vlastní přírodní kosmetikou Mcely Bouquet, inspirovanou zdejší bylinkářskou tradicí. Lázně Mcely Bouquet Spa nabízejí wellness terapie a rituály,“ podotýká Eva Plchová. Původní aristokratický zámek dbá na ekologii, přírodu, lokální produkci, možnost volby zdravého menu a kvalitu na každém kroku.

S náročnějšími klienty se pravidelně setkává Denisa Danišová, marketingová manažerka Zámeckého hotelu Liblice. Barokní stavba z roku 1699 slouží jako konferenční centrum Akademie věd ČR, je krásným prostředím pro svatby i oázou klidu pro pobyt jako v pohádce. „Potřeby hostů mají společného jmenovatele – hýčkání a rozmazlování, o což se rádi postaráme. Chceme být ti, kdo plní sny…,“ osvětluje Denisa Danišová. Jedním z takových snových balíčků je například Restart těla a duše, oceněný Velkou cenou cestovního ruchu 2017/2018 za 2. místo. Obsahuje mimo jiné privátní wellness, relaxační masáž, vyjížďku na koni a další řadu pozorností.

Zůstat déle – utratit více

Ve Středočeském kraji se ročně ubytovává přes jeden milion návštěvníků, přičemž v průměru zde stráví 2,38 nocí. Počet noclehů se prodlužuje obvykle v období prázdnin. Změna dogmatu, že 1–3 dny v tomto kraji pro pobyt stačí, je proto dalším tématem, na němž Středočeská centrála cestovního ruchu pracuje. Cílem je ukázat možnosti vícedenního turismu a přilákat návštěvníky s větším ekonomickým přínosem pro tento re­gion. „Cílem SCCR je oslovit turisty i z nových destinací, odkud k nám v minulosti lidé příliš necestovali. Dále využíváme spolupráce s partnerskými regiony (např. v projektech Vltava, řeka plná zážitků nebo Skalní města České republiky) a chceme nabízet turistické balíčky s více atraktivními zážitky,“ popisuje hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. Svou roli sehrávají i tradiční kulturní akce, jako jsou hudební festivaly, výstavy, veletrhy nebo propagace prostřednictvím filmového průmyslu.

 

Luxus v přírodě

Čím dál větší oblibě se začíná těšit tzv. glamping (luxusní camping). Ve středních Čechách se toto nevšední ubytování nachází v Malešově, kde turisté bydlí v útulných světlých stanech. Osm prostorných a romantických „obýváků“ stojí v zahradě na břehu rybníka pod středověkou tvrzí. Dovnitř se vejdou až 4 lidé, k dispozici je sprcha s horkou vodou, sociální zařízení, truhla na cennosti i zdroj elektřiny. Fajnšmekry uspokojí blízká kulinářská restaurace Na konci světa i Přátelský pivovar a relax jim nabídne kamenná lázeň. Nevšedního ubytování zcela v intencích glampingu si ostatně všiml i známý web Amazing Places. V téměř neprobádaných lesích středních Čech se skrývá Glamping Brdy, který nabízí velký komfortní stan pro dva a k jehož příslušenství patří manželská postel, kuchyň, koupelna, venkovní sauna a dřevěný koupací sud.
 

 
Nejpočetnější skupinu turistů ve středních Čechách tvoří se zhruba 75% podílem domácí turisté, kteří převažují i v kategorii náročnější klientely. „Tendence utrácet závisí jednak na solventnosti klienta, na jeho spokojenosti, ale především na celkové atmosféře zařízení. Klient rád zaplatí za profesionální kvalitní služby a osobní a citlivý přístup personálu, jenž může být hlavním důvodem, proč se hosté na místo rádi vracejí bez ohledu na cenu pobytu,“ uzavírá Zuzana Vojtová ze SCCR.

Ilustrační foto: Shutterstock.com

Renata KučerováC.O.T. media
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více