Naprostá většina české populace považuje za správné, že státy pomáhají svým národním1 dopravcům, kteří se v souvislosti s koronavirovou krizí dostali do úzkých. Myslí si to devět z deseti dotázaných. Podobně smýšlejí lidé i v případě tuzemských dopravců, tedy Český aerolinií a Smartwings – 85 % z nich je toho názoru, že by stát měl zasáhnout a aerolinky podpořit. Vyplývá to z výzkumu, který k aktuálnímu tématu zpracovala agentura STEM/MARK2.
O případné státní podpoře leteckým dopravcům se zejména na sociálních sítích vedou vzrušené debaty. Průzkum agentury STEM/MARK ovšem napovídá, jaký názor na tuto problematiku převládá. „O potřebnosti podpory českých dopravců panuje mezi lidmi shoda, názory na její formu už se ale liší – napříč věkovými i vzdělanostními skupinami,“ uvádí Jan Tuček, ředitel STEM/MARK. Největší skupina respondentů považuje za vhodný způsob podpory kapitálový vstup státu, na druhém místě je bezúročná půjčka, následuje nenávratná dotace a státní záruka na komerční úvěr.
Dvě třetiny dotazovaných se obávají zdražení letenek či leteckých zájezdů, pokud by české společnosti zkrachovaly
Vzhledem k tomu, že leteckou přepravu používají Češi stále primárně k cestám na dovolenou (a nejčastěji v rámci zájezdu pořádaného cestovní kanceláří), pocítili by případné zdražení v rodinných rozpočtech. Následně by se tak mohlo promítnout do poklesu poptávky po zahraničních leteckých zájezdech.
Češi věří nejvíce českým a německým aerolinkám
Průzkum také ukázal, že ačkoliv jsou dnes většinou všechny aerolinky v soukromých rukou, lidé stále silně vnímají jejich národní příslušnost a podle ní k nim také přistupují. Tento národní aspekt je důležitý pro 60 % dotázaných. Když si lidé vybírali, s kterým dopravcem by letěli, získali největší podporu čeští dopravci, následovaní německými a britskými. Na opačném konci se umístili dopravci z Etiopie, Kazachstánu a Bangladéše.
Průzkum STEM/MARK se zaměřil vedle aerolinek i na letiště. Pro dvě třetiny lidí je důležité létat z Prahy, a ne z letišť v okolních zemích. Pokud by lidé museli cestovat na letiště do okolních zemí, sedm z deseti dotázaných uvedlo, že by buď částečně, nebo zásadně museli létání omezit. „Překvapivé je, že neochotu létat odjinud či naopak tendenci omezit v tomto případě létání deklarují významně i lidé s vysokoškolským vzděláním,“ říká Jan Tuček.
1 Pro případ průzkumu byl národní dopravce definován jako společnost, která je historicky pevně spjatá s danou zemí, ať už v ní má daný stát podíl, nebo je plně v soukromých rukou (tedy Lufthansa – německý národní dopravce, British Airways – britský národní dopravce atd.).
2 Průzkum realizovala agentura STEM/MARK prostřednictvím kombinace telefonického a on-line dotazování na Českém národním panelu na vzorku 1 212 osob ve věku 18 a více let. Výzkum je reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu a probíhal mezi 7. a 10. květnem letošního roku.
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...
Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021. S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...
Česká skupina Smartwings Group realizuje v termínu 16.-19. května přepravu 2 500 skotských a německých fotbalových fandů na finále Evropské ligy UEFA a zpět. To se odehraje zítra ve španělské Seville. Celkem půjde o 11 speciálních letů, informovala společnost na Twitteru.